Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06
Bilag 23
Offentligt
219760_0001.png
219760_0002.png
219760_0003.png
219760_0004.png
219760_0005.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 9. november 2005
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 7. no-vember 2005.

1. Uformelt møde mellem stats- og regeringscheferne den 27. oktober 2005

Formandskabet orienterede ganske kort og generelt om opfølgning på topmødet. Der forudsesvidere arbejde inden for områderne forskning og udvikling, universiteter, demografiske udfor-dringer, energi, migration og sikkerhed. Kommissionen vil efter konsultationer med det britiskeog østrigske formandskab senere informere Rådet om tilrettelæggelsen af arbejdet inden fordisse områder. Kommissionen vil præsentere Det Europæiske Råd i december 2005 for sineførste overvejelser og tilgang til emnerne. Vedrørende det arbejde, der allerede er iværksat i Rå-det på disse områder, forventer formandskabet at præsentere Det Europæiske Råd for papirerinden for anti-terrorisme og migration. Det gælder ligeledes for en EU-strategi for Afrika. Ved-rørende ESDP og FUSP vil den Høje Repræsentant også præsentere Det Europæiske Råd forsine første overvejelser om et styrket samarbejde.

2. Finansielle perspektiver

Drøftelsen af de finansielle perspektiver tog udgangspunkt i formandskabets "issue paper" ogKommissionens papir af 20. oktober 2005 udsendt forud for rådsmøde (almindelige anliggen-der og eksterne forbindelser) den 7. november 2005. Generelt ønske om en december-aftalemed Luxembourgs juni-pakke som det klare udgangspunkt for de videre forhandlinger. Kom-missionen hilste formandskabets papir velkommen, men pointerede et væsentligt problem ipapiret, idet formandskabet heri ikke signalerede vilje til bevægelse på rabatten. De konkreteforslag i de to papirer fik en blandet modtagelse. Generel villighed til at se nærmere på en øre-mærkning af strukturfonds- og landdistriktsmidler til Lissabon-formål, idet især EU-10 dog varskeptiske, medmindre definitionen gøres meget bred (f.eks. inkluderer infrastruktur) og fleksi-bel. Blandede signaler i forhold til globaliseringsfonden, idet mange afventer den nærmere kon-struktion. Forslaget om yderligere modulation mødte skepsis, da det ses som en undermineringaf 2002-landbrugsaftalen samt 2003-landbrugsreformen. Vedrørende forslag til en revisions-klausul var der generel åbenhed, idet stort set alle medlemslande betingede sig, at den vedrøreralle områder (også indtægtssiden) og først kan få effekt efter 2013.I en diskussion om EU’s egne indtægter blev fremlagt velkendte synspunkter. Flertallet imodyderligere rabatter i forhold til juni med klar adresse til formandskabet, der omvendt stod fastpå, at juni-pakken indeholdt en alt for stor reduktion af UK-rabatten. NL og Sverige forfægtedederes "nettosynspunkter" og syntes nu igen at møde opbakning fra Østrig.Formandskabet (Straw) rundede drøftelsen af med en gennemgang af tidsplanen for den videreproces. Forud for rådsmøde (almindelige anliggender og ekstern forbindelser) den 21. novem-
2
ber 2005 drøftes udgiftsstruktur og -niveau i Coreper den 9. november 2005 og modernise-ring/revisionsklausul i Coreper den 17. november 2005 på basis af nye papirer fra formandska-bet. Kommissionen vil i den forbindelse bidrage med mere konkrete forslag vedrørende globa-liseringsfond samt nærmere kriterier for, hvilke strukturfonds- og landdistriktsmidler, der skalkunne medregnes som "Lissabon-mål". Formandskabet planlægger en ministerkonklave vedrø-rende egne indtægter på et endnu ikke fastsat tidspunkt mellem rådsmøde (almindelige anlig-gender og eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005 og rådsmøde (almindelige anlig-gender og eksterne forbindelser) den 12.-13. december 2005.

3. Fugleinfluenza

Rådet vedtog på baggrund af formandskabets og Kommissionens redegørelse konklusioner omsituationen vedrørende fugleinfluenza, samt iværksatte initiativer og kommende tiltag, herunderarbejdet med den omfattende handlingsplan, der ventes vedtaget til december 2005. Rådet (al-mindelige anliggender og eksterne forbindelser) vil fortsat følge situationen. Sagen behandles påkommende rådsmøder (landbrug og fiskeri) og på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8.-9. december 2005.

4. Belarus

Rådet vedtog konklusioner, der udtrykker bekymring over den forringede menneskerettigheds-situation, herunder forfølgelse af politiske partier, frie medier og NGO’er. Der opfordres til, atpræsidentvalget i 2006 bliver gennemført på lovlig og demokratisk vis og med valgobservationaf OSCE/ODIHR. Den gældende EU-politik bekræftes (normalisering af relationerne medBelarus er betinget af belarussiske fremskridt inden for demokrati og retsstat). Den fleksiblebrug af EU's instrumenter, så man undgår myndighedernes kontrol, understreges, ligesom derlægges op til, at støtten skal øges i perioden 2007-2013. Åbning af en EU-delegation i Minskbekræftes. Rådet havde endvidere en generel drøftelse af situationen i Belarus. Belarus behand-les igen på rådsmøde i januar 2006.

5. Iran

Rådet drøftede og fordømte i stærke vendinger den iranske præsident Ahmadinejads senesteudtalelse om Israels eksistensberettigelse. Derudover drøftedes også vigtigheden af, at Iran ind-gik i den såkaldte omfattende dialog med EU. Iran blev opfordret til at genoptage menneskeret-tighedsdialogen med EU og i handlinger vise sin vilje til at efterleve landets menneskerettig-hedsforpligtelser.Rådet drøftede brevet fra den iranske chefatomforhandler indeholdende en opfordring til engenoptagelse af forhandlingerne mellem EU og Iran. Der var enighed om, at der fortsat ikke ergrundlag for at genoptage forhandlingerne i den nuværende situation. Samtidig udtrykte Rådetsin fortsatte støtte til en diplomatisk løsning på sagen, idet Rådet opfordrede Iran til at efterleveIAEA’s Styrelsesråds resolution fra den 24. september 2005. Denne opfordrer blandt andetIran til at retablere berigelsessuspensionen og til fulde at genoptage samarbejdet med IAEA.Der var enighed om, at efterlevelse af resolutionen ville skabe forudsætninger for, at EU-Iranforhandlingerne kan genoptages inden det næste IAEA Styrelsesrådsmøde den 24. november2005.
3

6. Det vestlige Balkan/Kosovo

Rådet vedtog konklusioner vedrørende Bosnien-Hercegovina og Kosovo. I relation til Bosnien-Hercegovina støttede man fortsættelse af processen hen i mod en snarlig iværksættelse af for-handlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale, herunder med understregning af vigtig-heden af blandt andet Københavnskriterierne og fuldt samarbejde med ICTY. I relation til Ko-sovo blev der blandt andet udtrykt støtte til FN-Generalsekretærens beslutning om at iværksæt-te forhandlingerne om Kosovos fremtidige status. Med henblik på EU’s understøttelse af pro-cessen bekræftede man udnævnelsen af Stefan Lehne, Rådssekretariatet, til støtte for FN’s Sær-lige Udsending til Kosovo.

7. Syrien

Rådet drøftede Syrien og Libanon og vedtog konklusioner, hvori bl.a. den enstemmige vedta-gelse af FN sikkerhedsrådsresolution 1636(2005) bydes velkommen. Desuden opfordres Syrientil at samarbejde betingelsesløst med den FN-nedsatte uafhængige undersøgelseskommission.

8. Mellemøsten

Rådet havde en drøftelse af situationen i Mellemøsten og vedtog konklusioner, hvori EU bl.a.erklærer sin principielle villighed til at yde bistand med administrationen af Gazas grænser, så-fremt alle parter er enige herom.

9. Irak

Som opfølgning på undertegnelsen af erklæringen om politisk dialog mellem EU og Irak og detpolitiske dialogmøde mellem EU og Irak i oktober 2005 i Bagdad blev der uden drøftelse ved-taget rådskonklusioner den 7. november 2005. Af rådskonklusionerne fremgår blandt andet, atRådet opfordrer alle irakere til at deltage i det irakiske parlamentsvalg i december 2005, under-streger EU’s stærke modstand mod anvendelsen af dødsstraf i Irak og udtrykker bekymringover menneskerettighedssituationen i Irak, specielt i forhold til de irakiske sikkerhedsstyrker.Rådet tilskynder den irakiske regering til at adressere beskyldningerne om brud på menneskeret-tighederne og tilbyder EU’s assistance til dette. Endvidere noterer Rådet sig i rådskonklusio-nerne de irakiske myndigheders ønske om, at ESDP-missionen (EU JUSTLEX) forlænges ogunderstreger EU’s fortsatte støtte til genopbygning i Irak.

10. FN: Opfølgning på 2005-topmødet

Rådet havde en generel drøftelse af EU's indsats i opfølgningen på resultaterne af 2005-topmødet. Drøftelsen mundede ud i vedtagelsen af konklusioner, der fastlægger en aktiv EUindsats i opfølgningen på 2005-topmødet. Indsatsen bliver - i overensstemmelse med præsiden-ten for Generalforsamlingen, Jan Eliassons plan - koncentreret om 5 hovedindsatsområder,som er: Etableringen af en Fredsopbygningskommission, etableringen af et Menneskeret-tighedsråd, terrorismekonvention, udvikling samt på reformer i FN sekretariatet.
4

11. Forslag om at Rådet bemyndiger kommissionen til at videreføre forhandlinger med

Middelhavslandene om yderligere gensidige indrømmelser for handel med landbrugs-

produkter, forarbejdede landbrugsprodukter og fiskeriprodukter inden for rammerne af

associeringsaftalerne med Algeriet, Egypten, Jordan, Israel, Libanon, Marokko og Tu-

nesien samt inden for rammerne af den midlertidige associeringsaftale med Den Palæ-

stinensiske Myndighed

Punktet blev taget af dagsordenen.

12. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af ledsage-

foranstaltninger for sukkerprotokollande, der påvirkes af reformen af EU’s sukkerord-

ning

Punktet blev taget af dagsordenen.

13. Uzbekistan

Punktet blev taget af dagsordenen.

14. ESDP mission til de palæstinensiske selvstyreområder

Under rådsmødet blev en fælles aktion om oprettelse af en EU politi- og retsstatsmission til depalæstinensiske selvstyreområder vedtaget uden debat.

15. Mandat til forhandlinger med Ukraine om visumlempelser

Punktet blev vedtaget uden debat.

16. Status i WTO-forhandlingerne

Kommissionen ved kommissærerne Mandelson og Fischer-Boel ridsede forhandlingssituatio-nen op siden det seneste rådsmøde, som behandlede WTO forhandlingerne (den 18. oktober2005). Kommissionens nye forhandlingstilbud, der var blevet præsenteret på det ekstraordinæ-re møde i Coreper den 28. oktober 2005, havde været afgørende for sikringen af den fortsatterunde, selv om modtagelsen hos de andre forhandlingspartnere havde været som forventet. Detvar dog værd at bemærke, at hvad, der var for lidt for en part, var for meget for en anden part,og ingen havde afvist tilbudet. WTO’s generalsekretær, Lamy, havde udtalt, at EU’s tilbud varet seriøst tilbud, som fortjente en seriøs drøftelse. Kommissionen forventede ”et blueprint forHong Kong” i løbet af en uges tid, og Kommissionen vil på den række af ministermøder, derforventes i denne og næste uge fortsætte sit pres for at få andre til at forstå, at EU ikke kan ydemere, og at det nu er op til andre at levere. Frankrig kritiserede Kommissionen for at være gåetfor langt på det landbrugsmæssige område og for ikke at udvise tilstrækkelig transparens. Denfranske holdning fik en afdæmpet støtte fra Irland, Grækenland og Cypern, medens Sverigekritiserede Kommissionen for ikke at være gået langt nok.

17. Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2000

om exceptionelle handelsforanstaltninger for lande og territorier, der deltager i eller er

knyttet til den Europæiske Unions stabiliserings- og associeringsproces

Punktet blev vedtaget uden debat.

18. Sukkerprotokol for den tidligere jugoslaviske republik Makedonien

Punktet blev taget af dagsordenen.
5

19. Eventuelt

Columbia

Holland opfordrede med opbakning fra flere til, at EU støtter præsident Uribe i lyset af, at For-fatningsdomstolen har åbnet op for, at Uribe kan kandidere til endnu en periode som præsi-dent. Konkret pegedes på behovet for finansiel støtte til NGO’er, OAS monitorering og til denuafhængige Freds- og Verifikationskommission.

Cuba

Tjekkiet redegjorde for om omstændighederne ved fejringen i Havana den 28. oktober af dentjekkiske nationaldag. Tjekkiet ønskede, at de cubanske myndigheders uacceptable optrædenoverfor et EU-medlemsland fik konsekvenser i Rådets næste drøftelse af forholdet til Cuba.