Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06
Bilag 114
Offentligt
300366_0001.png
300366_0002.png
300366_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 21. juli 2006
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 17.-18. juli 2006.

1. Formandskabets arbejdsprogram

Den finske udenrigsminister redegjorde for formandskabets prioriteter. Der fremkom intet væ-sentligt nyt i forhold til formandskabets allerede udmeldte prioriteter. Dette indebærer navnligfokus på energispørgsmålet, herunder relationerne til Rusland, samt udvidelsen. Af andre for-hold, som blev fremhævet i uprioriteret rækkefølge, kan nævnes det fortsatte arbejde med for-fatningstraktaten, åbenhed, styrkelse af RIA-samarbejdet, innovation og bedre regulering, kli-mapolitikken, naboskabspolitikken, den nordlige dimension, Mellemøsten samt Vestbalkan. Deefterfølgende bemærkninger fra en række delegationer koncentrerede sig om håndteringen afudvidelsen.

2. WTO/DDA

Rådet vedtog en kort konklusionstekst, hvorefter man dels bekræfter Rådets WTO-konklusioner af 12. juni 2006, dels bekræfter, at der om nødvendigt vil kunne indkaldes tilrådsmøde i Geneve i slutningen af juli eller i august, såfremt der bliver berammet et WTO-ministermøde. Derefter gav kommissær Mandelson en kort orientering om status for forhand-lingerne. Det overordnede budskab var, at der ikke endnu er fremskridt at spore. Forhandlin-gerne er fortsat fastlåst i forhandlingstrekanten mellem USA, der skal give sig på den internelandbrugsstøtte, EU, der er presset på markedsadgang på landbrugsområdet, og G20 på indu-stritoldsatsområdet (NAMA). Et gennembrud vil afhænge af, hvorvidt parterne er villige til atgive de fornødne indrømmelser. Medlemslandene fremførte derefter kendte standpunkter.

3. Sudan

Den Høje Repræsentant Solana oplyste, at der næppe kunne forventes de store tilsagn til do-norkonferencen om AMIS (AU's Mission in Sudan) den 18. juli 2006. Man håbede imidlertidpå, at konferencen kunne bruges til at bane vejen for, at AMIS overgik til en FN-operation.Stille diplomati gennem FN var ifølge den Høje Repræsentant Solana det bedste middel i arbej-det med at skabe sudanesisk opbakning til FN-transition. Spørgsmålet om beskyttelse af de200.000 flygtninge i Tchad blev rejst.Der blev vedtaget rådskonklusioner, som bekræfter EU's fortsatte støtte til Darfur-fredsaftalenaf 5. maj 2006 som udgørende grundlaget for opnåelse af fred og forsoning i Darfur. De grup-peringer, som ikke har underskrevet aftalen, opfordres hertil, og AU's beslutning om at indføremålrettede tiltag mod de, der obstruerer fredsaftalen, støttes. Den afgørende rolle, som AU'smission i Sudan (AMIS) har spillet for fredsprocessen i Darfur, understreges, og EU's fortsattepolitiske og finansielle støtte til AU og AMIS i Sudan og Darfur bekræftes. Samtidig anmoderRådet Sudans regering om at acceptere AU's beslutning om at lade missionen overgå til en FN-
2
mission. Der tilsiges fuld støtte til den igangværende ICC undersøgelse af menneskerettigheds-krænkelser i Darfur, og regeringen i Sudan og alle grupperinger i Darfur opfordres til at fjerneforhindringer, der hæmmer gennemførelse af humanitære indsatser og støtte til AMIS.

4. Den Demokratiske Republik Congo (DR Congo)

Rådet vedtog konklusioner om Den Demokratiske Republik Congo forud for præsident- ogparlamentsvalg den 30. juli. Der lægges vægt på gennemførelse af en transparent og fair valg-proces baseret på demokratiske principper. Rådet hilser deployeringen af EU’s militære bidrag(EUFOR RDC) og politimissionen (EUPOL Kinshasa) velkommen. Endvidere hilses det vel-komment, at EU er i gang med udsendelse af sin EU valgobservatørmission. EU vil over dekommende måneder arbejde tæt sammen med FN, AU og det internationale samfund medhenblik på partnerskab og samarbejde med en kommende demokratisk valgt regering i DenDemokratiske Republik Congo.

5. Det vestlige Balkan

Fokus for drøftelsen om Det vestlige Balkan var Kosovo og Serbien. UdvidelseskommissærRehn præsenterede rapport udarbejdet sammen med den Høje Repræsentant Solana om EU’sfremtidige tilstedeværelse i Kosovo. Samtidig præsenterede Rehn de tilpassede forhandlings-mandater for stabiliserings- og associeringsaftaler med henholdsvis Serbien og med Montene-gro. Rehn lagde vægt på, at Serbien konkret skulle demonstrere, at der blev samarbejdet fuldtud med det Internationale krigsforbrydertribunal for det Tidligere Jusgolavien (ICTY) for atgenoptage forhandlingerne om en stabiliserings- og associeringsaftale. FN's statusudsendingvedr. Kosovo, Martti Ahtisaari, redegjorde for statusforhandlingerne, herunder at de egentligeforhandlinger om status ventes pågegyndt meget snart. Ahtisaari fastholdt tidsplanen for enafslutning af forhandlingerne i 2006.

6. Mellemøsten

Rådet drøftede situationen i Mellemøsten med udgangspunkt i den aktuelle krise i Libanon. Derblev opnået enighed om rådskonklusioner, som tilnærmede sig G8-erklæringen fra Skt. Peters-borg. Der opfordres til at standse volden og vende tilbage til politiske forhandlinger. Der varenighed om, at EU burde spille en rolle i løsningen af konflikten, og støtte til, at den Høje Re-præsentant Solana fik et mandat til at engagere sig. På det konsulære område kunne formand-skabet på dansk foranledning konkludere, at der var behov for en styrket koordination på om-rådet.

7. Iran

Rådet drøftede sagen om Irans atomprogram, herunder særligt den seneste udvikling efterfremlæggelsen primo juni af et pakkeudspil for Iran. I lyset af fraværet af et officielt iransk svarpå udspillet fokuserede drøftelsen på forventningerne til en fornyet behandling af sagen i FN’sSikkerhedsråd.

8. (Evt.) Irak

Punktet blev taget af dagsordenen.
3

9. Eksterne finansielle instrumenter

Punktet blev taget af dagsordenen.

10. Oprettelse af et instrument for nukleart sikkerhedssamarbejde (støtte til tredjelan-

de)

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det ventes vedtaget som a-punkt på et senere råds-møde.

11. Forslag til intern aftale om finansiering af Den 10. Europæiske Udviklingsfond

Punktet blev vedtaget uden debat. Den interne aftale blev underskrevet af repræsentanterne formedlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet.

12. Illegal immigration

Der blev opnået enighed om rådskonklusionerne, der bl.a. udtrykker tilfredshed med resultatetaf den euro-afrikanske ministerkonference om migration og udvikling, og desuden bekymringover de stadig mere omfattende illegale migrationsstrømme langs søgrænserne. I øvrigt frem-hævede visse lande behovet for fælles patruljering i hele Middelhavet, mens andre fremhævedebehovet for en global tilgang.

13. Rådskonklusioner vedr. TACIS bistand til Rusland

Punktet blev vedtaget uden debat.