Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-152-0424 Dok.: HLF40928 Endelig besvarelseesvarelse af spørgsmål nr. S 825 fra medlem af Follllketinget ketinget Christine Antorini (S)... Spørgsmål:  ”” ”Hvordan vil Justitsministeriet tage initiativ til at sikre Christiania og de enkel- te  beboere  en  betryggende  juridisk  rådgivning  i  den  løbende  normaliserings- proces,  som  på  et  uvildigt  grundlag  sikrer  de  pågældende  deres  rettigheder vedr. - hævdvundne rettigheder, - boligrettigheder, - rettigheder til at deltage i virksomheder og kulturelle samt sociale aktivite- ter, - afklaringer af eventuelle kollektive som individuelle rettigheder, - rettigheder vedrørende  eventuelle sagsanlæg og  spørgsmålet om eventuelt opsættende virkning og - rettigheder vedrørende opsigelsesfrister både for så vidt angår rammeaftaler og lejeaftaler i øvrigt?” Svar: Som  anført  i  den  foreløbige  besvarelse  af  spørgsmålet,  hører  lov  om  anvendelse  af  Christia- niaområdet under Finansministeriets område. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen derfor anmodet Finansministeriet om en udtalelse. Finansministeriet har forelagt spørgsmålet for Slots- og Ejendomsstyrelsen, der har oplyst følgende: ”Christianialoven  fastlægger,  at  brugsrettigheder  til  bygninger  og  arealer  skal  regi- streres individuelt, og at brug af bygninger og arealer på Christianiaområdet efter den 1. januar 2006 kræver en midlertidig, individuel brugstilladelse. Slots- og Ejendomsstyrelsen kan i den forbindelse oplyse, at styrelsen, som led i va- retagelsen  af  statens  ejerskab  til  Christianiaområdet,  skal  behandle  anmeldelser  fra fysiske  eller  juridiske  personer  om  brugsrettigheder  efter  anmeldelsesordningen  i christianialovens § 2 a og finansministerens bekendtgørelse af 30. maj 2005 herom. Fristen for anmeldelse af brugsrettigheder var den 1. juli 2005. Der er indgivet i alt 830 individuelle anmeldelser af brugsrettigheder til statens bygninger og arealer på
- Christianiaområdet. Der skal den 1. januar 2006 være truffet afgørelse i alle sager, jf. ovennævnte krav om, at brug efter 1. januar 2006 kræver en tilladelse. Styrelsen har som led i bestræbelserne for at informere og oplyse beboere, virksom- heder  mv.  på  Christianiaområdet  om  anmeldelsesprocessen  i  juni  2005  udsendt  en vejledning om, hvornår, hvordan og hvortil man skal anmelde sin brugsret. Vejled- ningen indeholder bl.a. en udførlig gennemgang af baggrunden for anmeldelsesord- ningen samt en grundig forklaring på, hvad man skal anmelde, ligesom det forklares, hvilke oplysninger og hvilken dokumentation der skal gives afhængigt af brugsfor- målet. Styrelsen har i det følgebrev, der den 6. juni 2005 blev udsendt sammen med vejled- ningen, fremsat tilbud om personlig vejledning mv. på styrelsens adresse i forbindel- se  med  anmeldelse  af  brugsrettigheder.  Ovennævnte  bekendtgørelse  og  vejledning samt hjælpeskemaer, bilag mv. har siden den 2. juni 2005 været tilgængelige via sty- relsens hjemmeside. Herudover har styrelsen løbende i foråret 2005 tilbudt Christianias forhandlingsgrup- pe at yde personlig rådgivning og hjælp til beboerne, virksomheder mv. med at ud- fylde    anmeldelsesskemaerne.    Styrelsen    har    herunder    tilbudt    at    oprette    en vejledningstjeneste på Christianiaområdet, hvor beboere mv. kunne henvende sig til medarbejderne fra styrelsen for at få svar på spørgsmål og bistand til udfyldelse af anmeldelsesskemaerne.  Tilbuddene  er  imidlertid  blevet  afslået  af  Christiania.  Til trods  herfor  har  styrelsen  ydet  personlig  individuel  vejledning  i  et  mindre  omfang, idet  et  mindre  antal  beboere  har  henvendt  sig  med  spørgsmål  i  forbindelse  med konkrete anmeldelsessager. Det kan endvidere oplyses, at Christianias Forhandlingsgruppe oprettede et eget ”ret- tighedssekretariat” bemandet af jurastuderende samt beboere til brug for gennemfø- relsen af anmeldelsesprocessen. Der blev i den forbindelse anmodet om statslig støtte til finansieringen af denne rådgivningsmodel. I overensstemmelse med christianialo- ven stillede styrelsen som forudsætning for et eventuelt tilskud, at beboerne mv., når de modtog vejledning, oplystes om, at christianialoven fastlægger, at brugsrettighe- derne er individualiserede, samt at der blev oplyst om, at anmeldelserne til styrelsen tillige bl.a. skulle være individualiserede og ikke betingede af overdragelse til tred- jemand. Christiania ønskede herefter ikke at gå videre med drøftelserne om et samar- bejde vedrørende vejledning. Det skal afslutningsvis bemærkes, at det i øvrigt er styrelsens opfattelse, at der i for- bindelse med varetagelsen af anmeldelsesordningen er tale om myndighedsudøvelse i forhold til gældende lovgivning, der er underlagt almindeligt gældende forvaltnings- retlige grundsætninger, forvaltningslov mv., hvorfor myndighedsudøvelsen i den for- bindelse også vil kunne indbringes for ombudsmanden.” Justitsministeriet kan i forlængelse heraf endvidere oplyse, at det er muligt at få offentlig rets- hjælp ved advokater, såfremt man opfylder de økonomiske krav, der følger af § 2, stk. 4, i be- kendtgørelse nr. 1140 af 13. december 2002 om offentlig  retshjælp ved  advokater, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1085 af 11. november 2005. Det er dog en betingelse, at den på- gældende sag ikke er undtaget fra retshjælpens saglige område. Der henvises i den forbindelse til
- retshjælpsbekendtgørelsens § 6, stk. 3, hvorefter der ikke gives retshjælp til sager, der angår eller er  under  behandling  ved  en  forvaltningsmyndighed,  såfremt  det  må  antages,  at  vejledning  og bistand i fornødent omfang gives af myndigheden. Endvidere kan der efter ansøgning meddeles fri proces til at føre en retssag, såfremt ansøgeren opfylder betingelserne i retsplejelovens § 330. Det følger endvidere af retsplejelovens § 331, at justitsministeren,  når  særlige  grunde  taler  derfor,  efter  ansøgning  kan  meddele  fri  proces,  selv om betingelserne i § 330 ikke er opfyldt. Dette gælder navnlig i sager, som er af principiel karak- ter eller af almindelig offentlig interesse, eller som har væsentlig betydning for ansøgerens socia- le eller erhvervsmæssige situation.