|
Spørgsmål:
â€Hvad vil efterlønsalderen i henhold til velfærdsaftalen være i 2019 og hvert af Ã¥rene frem til 2040, hvis DREAM’s befolkningsfremskrivning fra juni 2006 lægges til grund?â€
Svar:
I henhold til velfærdsaftalen hæves efterlønsalderen fra 60 til 62 år i løbet af 2019 til 2022.
Hvis middellevetiden for 60-årige ikke stiger fra i dag, øges efterlønsalderen ikke ud over det allerede besluttede, dvs. den bliver vedvarende 62 år efter 2022.
Hvis middellevetiden for 60-årige stiger yderligere, vil efterlønsalderen igen kunne stige i 2025 og hvert 5. år herefter – dog maksimalt med 1 år ad gangen. I henhold til velfærdsaftalen kan efterlønsalderen dermed maksimalt blive 63 år i 2025, jf. også svar på spørgsmål S 6615 og S 6873.
Det vil kræve fremsættelse af et lovforslag og en aktiv beslutning i Folketinget, hver gang aldersgrænserne for efterløn mv. skal ændres efter den reguleringsmekanisme, som er nærmere beskrevet i velfærdsaftalen.
DREAM har i juni 2006 offentliggjort en ny befolkningsprognose, der opjusterer den fremskrevne udvikling i levetiden for 60-Ã¥rige mærkbart i forhold til DREAM’s forrige prognose fra november 2004, jf. figur 1.Â
Figur 1 |
Forskellige forløb for levetiden for 60-årige |
|
                    Kilde: DREAM og egne beregninger.   Â
DREAM’s seneste prognose forudsætter, at den kraftige vækst i levetiden siden 1995 stort set fortsætter i Ã¥rene fremover. Den betydelige revision af fremskrivningen understreger, at der er usikkerhed om den fremtidige udvikling i levetiden. DREAM har ogsÃ¥ lavet en alternativ befolkningsprognose, jf. â€Hovedresultater af DREAMs 2006-fremskrivningâ€. I det alternative forløb ses den kraftige vækst i levetiden siden 1995 som et mere midlertidigt fænomen, og væksten i levetiden i Ã¥rene fremover er derfor betydeligt lavere end i hovedforløbet.Â
I henhold til reguleringsmekanismen i velfærdsaftalen, indebærer en udvikling i levetiden som i hovedforløbet i DREAM’s seneste prognose, at efterlønsalderen maksimalt kan stige til 65½ år frem mod 2040. Dermed vil stigende levetid og bedre helbred blandt de over 60-årige også blive omsat i flere aktive år på arbejdsmarkedet. Reguleringen indebærer en efterløns- og folkepensionsperiode på omkring 20 år, jf. tabel 1.
Tabel 1 |
||||||||||
Beregnet efterlønsalder og antal år med efterløn og pension i forskellige levetidsforløb |
||||||||||
|
||||||||||
|
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022-24 |
2025-29 |
2030-34 |
2035-39 |
2040 |
|
|
Efterlønsalder |
|
||||||||
|
Med uændret levetid |
60½ |
61 |
61½ |
62 |
62 |
62 |
62 |
62 |
|
|
Med DREAM, juni 2006 |
60½ |
61 |
61½ |
62 |
63 |
64 |
65 |
65½ |
|
|
Med DREAM, juni 2006 (alternativ forløb) |
60½ |
61 |
61½ |
62 |
63 |
63½ |
64 |
64½ |
|
|
Med DREAM, nov. 2004 |
60½ |
61 |
61½ |
62 |
63 |
63 |
63½ |
63½ |
|
|
Gennemsnitligt antal år med efterløn og folkepension1) |
|
||||||||
|
Med uændret levetid |
20,9 |
20,4 |
19,9 |
19,4 |
19,4 |
19,4 |
19,4 |
19,4 |
|
|
Med DREAM, juni 2006 |
22,6 |
22,2 |
21,8 |
21,6 |
21,0 |
20,6 |
20,1 |
19,9 |
|
|
Med DREAM, juni 2006 (alternativ forløb) |
21,9 |
21,5 |
21,1 |
20,7 |
20,1 |
19,9 |
19,8 |
19,5 |
|
|
Med DREAM, nov. 2004 |
21,6 |
21,1 |
20,7 |
20,3 |
19,5 |
19,7 |
19,5 |
19,6 |
|
|
|
|
1) Forskellen mellem middellevetiden for 60-årige og efterlønsalderen.
Med en udvikling i levetiden som i det alternative forløb, vil efterlønsalderen i henhold til velfærdsaftalen maksimalt stige til 64½ år i 2040, jf. tabel 1. Det indebærer en efterløns- og folkepensionsperiode på omkring 19½ år.
Såfremt levetiden vokser på linje med den langsigtede trend (svarende til udviklingen i DREAM’s 2004-prognose, der var grundlaget for velfærdsaftalen), vil efterlønsalderen i henhold til velfærdsaftalen maksimalt være 63 år fra 2025 til 2034 og 63½ år fra 2035 til 2040, jf. tabel 1. Det indebærer ligeledes en efterløns- og folkepensionsperiode på omkring 19½ år.