Dato:            21. juni 2006

Kontor:         Valgkontoret

J.nr.:             2006-4302-8

Sagsbeh.:   KMK

Fil-navn:       S 5471

 


Besvarelse af spørgsmål nr. S 5471, som Anne Baastrup (SF) har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 12. juni 2006

 

Spørgsmål S 5471:

"Hvad er ministerens kommentarer til oplysningerne om, at valgbidrag sløres som markedsføring i artiklen ”Valgbidrag sløret som reklame" i Fyens Stiftstidende den 12. juni 2006, og hvad vil ministeren gøre for at komme denne praksis til livs?”

 

Svar:

Det fremgår af artiklen, som der henvises til i spørgsmålet, at et privat firma har betalt to reklamebureauer hver 10.000 kr. for at løse markedsføringsopgaver for hvert sit politiske parti i forbindelse med de kommunale valg den 15. november 2005. Det fremgår ikke af artiklen om reklamebureauets løsning af markedsføringsopgaver er ydet til enkelte kandidater eller til de politiske partier som sådan.

 

Jeg kan i den forbindelse oplyse, at en kandidatliste, der har deltaget i det senest afholdte kommunalbestyrelsesvalg, har ret til kommunalt tilskud til kandidatlistens politiske arbejde i kommunen, jf. partistøttelovens §§ 4 og 11 (lovbekendtgørelse nr. 269 af 11. april 2003). Efter § 11 d i partistøtteloven er udbetaling af partistøtte fra kommunen til en kandidatliste betinget af, at tilskudsmodtageren har indsendt en erklæring til kommunalbestyrelsen med oplysning om, hvorvidt tilskudsmodtageren i det foregående kalenderår fra samme private tilskudsyder har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr. Såfremt dette er tilfældet, skal tilskudsyderens navn og adresse oplyses. Erklæringen skal endvidere indeholde oplysning om den samlede størrelse af eventuelle anonyme tilskud og om størrelsen af hvert enkelt anonymt tilskud på mere end 20.000 kr.

 

Oplysningspligten efter partistøttelovens § 11 d gælder kun tilskud til kandidatlisten som sådan. Hvis der er tale om en kommuneorganisation for et parti, der pr. 1. august i det seneste kommunale valgår var opstillingsberettiget til folketingsvalg, omfatter oplysningspligten også tilskud til eventuelle lokale partiorganisationer i vedkommende kommune, jf. § 11 d, stk. 2, i partistøtteloven. Tilskud ydet til enkelte kandidater personligt, som ikke overføres til partiet som sådan, er ikke omfattet af oplysningspligten.

 

I et bilag til vejledning nr. 164 af 17. oktober 1995 om ændringer af partistøtteloven på grundlag af deltagelse i kommunale valg, som er udsendt til alle amtsråd og kommunalbestyrelser, er det nærmere præciseret, hvad der skal forstås ved tilskud henholdsvis anonyme tilskud.

 

Det fremgår heraf, at et tilskud normalt vil bestå i et pengebeløb, men ydelse af støtte på anden måde vil dog efter omstændighederne også kunne udgøre et tilskud i lovens forstand. Som eksempel er bl.a. nævnt, at er der tale om en ydelse, som den, der leverer ydelsen, normalt tager betaling for som led i en erhvervsmæssig virksomhed, eller må ydelsen på anden måde siges at substituere et pengebeløb, taler det for at betragte ydelsen som tilskud i lovens forstand.

 

Det er på den baggrund min opfattelse, at et bidrag, som bidragyderen yder direkte til et firma med henblik på markedsføring af en kandidatliste, som har deltaget i det seneste kommunale valg, ud fra de nævnte kriterier må betragtes som et tilskud i lovens forstand og derfor er omfattet af oplysningspligten. Er tilskudsyderens identitet bekendt for tilskudsmodtageren, skal tilskudsyderens navn og adresse således oplyses for så vidt angår tilskud, der overstiger 20.000 kr. Er tilskudsyderens identitet ikke bekendt for tilskudsmodtageren, skal tilskudsmodtageren give oplysning om størrelsen af hvert enkelt anonymt tilskud på mere end 20.000 kr. samt om den samlede størrelse af eventuelle modtagne anonyme tilskud.

 

Bedømmelsen af, om der i de konkrete tilfælde, som er omtalt i artiklen, er sket en overtrædelse af partistøtteloven, afhænger således af, om de pågældende tilskud er ydet til enkelte kandidater eller til kandidatlisten som sådan, om tilskuddene er ydet anonymt, og om tilskudsmodtageren i samme kalenderår har modtaget flere tilskud fra den samme tilskudsgiver.

 

PÃ¥ grundlag af de foreliggende oplysninger finder jeg derfor ikke anledning til at foretage videre.