Endelig besvarelse af spørgsmål nr. S 5017 fra medlem af Folketinget Elisabeth Geday (RV).
Spørgsmål:
                  â€Synes ministeren, at det er hensigtsmæssigt i forhold til arbejdsmiljøet og trafiksikkerheden, at buschauffører ikke er underlagt reglerne for køre-/hvi-letid og i princippet kan køre uden pause i mere end 8 timer, og hvis ikke ministeren finder dette rimeligt, hvornÃ¥r og hvilke initiativer agter hun da at tage for at sørge for, at buschauffører, der kører pÃ¥ busruter med distancer under 50 km, fÃ¥r forbedret deres forhold pÃ¥ omrÃ¥det?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigspolitichefen og Beskæftigelsesministeriet.
Rigspolitichefen har henvist til den udtalelse, som er gengivet i Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr. S 5016 fra samme spørger, og har herudover oplyst følgende:
â€Arbejdstilrettelæggelsen, herunder pauser, for chauffører, der udfører rutekørsel pÃ¥ ruter, hvis længde ikke overstiger 50 km, vil være reguleret af kollektive overenskomster og sÃ¥ledes omfattet af beskæftigelsesministerens ressortomrÃ¥de.â€
Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:
â€De pÃ¥gældende buschauffører er omfattet af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, jf. lovbekendtgørelse nr. 896 af 24. august 2004, men er i medfør af § 1, stk. 3, undtaget fra blandt andet bestemmelsen om pauser. Dette skyldes, at arbejdstidsdirektivet, der ligger til grund for den nævnte lov, undtager de sÃ¥kaldte â€Ã¸vrige mobile lønmodtagere†fra blandt andet direktivets bestemmelse om pauser, og reglerne vil være meget svære at arbejde med, hvis ikke den danske lovgivning følger de tilgrundliggende direktivers systematik, fx med hensyn til anvendelsesomrÃ¥de.
Det kan tillige nævnes, at i Danmark er det almindeligt primært at opfatte spørgsmÃ¥let om pauser i arbejdstiden som overenskomststof, og hvis den danske lovgivning pÃ¥ dette punkt gik videre end foreskrevet i direktivet og dermed brød med princippet om minimumsimplementering af arbejdsmarkedsdirektiver, ville arbejdsmarkedets parters adgang til i videst muligt omfang at indgÃ¥ aftale om løn- og arbejdsvilkÃ¥r blive anfægtet.â€