Forsvarsudvalget 2005-06
S 4369
Offentligt
274458_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 3. maj 2006
Spørgsmål i Folketinget nr. S 4369
af 28. april 2006 til udenrigsministeren
fra Morten Messerschmidt (DF):
Spørgsmål nr. S 4369:
”Hvilke militæraktioner har Danmark i kraft af sit forsvarsforbehold i EU været afskåret fra at
deltage i?”
Svar:
I spørgsmål nr. 16 til udenrigsministeren fra Folketingets Europaudvalg af november 2005 blev
der spurgt til, hvor mange gange det danske forsvarsforbehold har været anvendt i forbindelse
med EU-operationer. Som svar oplystes, at:
”Som anført i besvarelsen af udvalgsspørgsmål nr. 15 af 9 november 2005 er Danmarks
forvaltning af forsvarsforbeholdet beskrevet i Folketingets publikation ”EU’s fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik – fra erklæringsdiplomati til militær krisestyring” fra april 2005. Som det
fremgår af publikationen, har det danske forsvarsforbehold været anvendt i forbindelse med
EU’s iværksættelse af militære operationer. Det drejer sig om:
-
-
-
EU’s militæroperation i Makedonien (Concordia) i 2003
EU’s militæroperation i Den Demokratiske Republik Congo (Artemis) i 2003
EU’s militæroperation i Bosnien-Hercegovina (Althea) i 2004.
Hertil kommer, at forbeholdet blev anvendt i juni 2005 i forbindelse med den fælles aktion om
støtte til den Afrikanske Unions mission i Darfur i Sudan, der ud over civile elementer også
indeholder en klart adskilt militær del. Som nævnt i besvarelsen af udvalgsspørgsmål nr. 15 af 9.
november 2005 fremgår det af retsaktens ordlyd, at Danmark som følge af forsvarsforbeholdet
ikke er omfattet af den militære del.
Endelig kan det oplyses, at der under Maastricht-traktaten var tale om, at Danmark anvendte
forsvarsforbeholdet i alle tilfælde, hvor retsakter blev vedtaget med hjemmel i artikel J.4. stk. 2,
der omhandlede inddragelse af WEU, idet denne bestemmelse netop henviser til afgørelser og
aktioner med indvirkning på forsvarsområdet. Konsekvensen heraf var, at aktivering af
forbeholdet i disse tilfælde er sket, uden at der er taget konkret stilling til indholdet af
beslutningen. Derved kunne forbeholdet – under Maastricht-traktaten – også ramme civile
operationer. Forbeholdet blev således bl.a. påberåbt i 1998 og 1999 i forbindelse med en EU-
beslutning om udvidelse af en WEU-politimission i Albanien. Der henvises til kapitel 7 i
DUPI’s udredning fra 2000: ”Udviklingen i EU siden 1992 på de områder, der er omfattet af de
danske forbehold.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I tillæg hertil bemærkes, at EU – på anmodning fra FN – forventer at bidrage til stabiliteten
under valgene i Den Demokratiske Republik Congo (DRC) senere på året. Bidraget ventes at
ske gennem indsættelse af en EU-styrke, som – afhængig af situationen – vil skulle beskæftige
sig med evakuering af personel, lufthavnssikkerhed og støtte til FN’s fredsbevarende tropper i
DRC (MONUC). Der vil nok blive tale om pre-deployering af 400–450 soldater med mulighed
for med kort varsel at trække på ekstra udstyr og personel i regionen. Foruden et militært bidrag
vil der blive tale om en midlertidig udvidelse af den eksisterende ESDP-politimission i DRC.
Der skønnes således at være behov for op mod 40 politifolk til at rådgive i opretholdelse af
offentlig orden. EU’s bidraget iværksættes gennem to separate retsakter. Én for det militære og
én for det civile bidrag. Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i det militære
bidrag.