Vil ministeren oplyse, hvad statens renteudgifter vil udgøre, nÃ¥r den offentlige gæld opgjort som nettogælden er bragt ned til nul, og vil ministeren foretage en (skønsmæssig) opgørelse af udviklingen i denne renteudgift i brutto- og nettotal fra 2005 og frem til nettogælden forventes nedbragt til nul samt udspecificere den offentlige gæld og renteudgifterne heraf i 2005 – brutto og netto – pÃ¥ de enkelte poster, som disse er sammensat af, og vil ministeren endelig oplyse, hvordan definitionen af det nettogældsbegreb, der pÃ¥tænkes anvendt i den kommende 2015-plan, afviger fra det nettogældsbegreb, som Velfærdskommissionen har anvendt i kapitel 18 i sin rapport â€Fremtidens velfærd†fra december 2005?
Ved beregningen og præsentation af finanspolitikkens holdbarhed og de mellemfristede krav til den økonomiske politik anvendes nettogælden i stat, amt og kommuner.
Nettogælden i stat og kommuner opgøres efter Danmarks Statistiks definition som markedsværdien netto af aktiver og passiver. Den samlede offentlige sektors nettogæld, der ligeledes opgøres af Danmarks Statistik, omfatter herudover nettogælden i sociale kasser og fonde, som i de senere år har haft en positiv nettoformue på ca. ½ mia. kr. Der er derfor stort set ikke forskel på den offentlige nettogæld og stat og kommuners nettogæld.
I Velfærdskommissionens rapport â€Fremtidens velfærd†kapitel 18 fra december 2005 er Danmarks Statistiks nettogæld for den offentlige sektor (dvs. inkl. sociale kasser og fonde) anvendt. Forskellen mellem dette gældsbegreb og den nettogældsdefinition, som er anvendt af Velfærdskommissionen, er minimal og vedrører som allerede anført hÃ¥ndteringen af sociale kasser og fonde.
ØMU-gælden er et bruttobegreb, der er internationalt sammenligneligt og indgår i Vækst og Stabilitetspagten i forbindelse med vurdering af kriterierne om offentlig gæld. Tidsprofilen, men ikke niveauet, for udviklingen i nettogæld og ØMU-gæld er i store træk sammenfaldende.
Begge gældsbegreber – dvs. både nettogæld og ØMU-gæld – er derfor relevante og indgår systematisk i de 2010 fremskrivninger og konvergensprogrammer, som er offentliggjort i de senere år. Arbejdet med den nye plan med længere horisont er ikke påbegyndt.
En opdateret fremskrivning af nettogælden på baggrund af Økonomisk Redegørelse fra december 2005 indebærer, at nettogælden stort set er afviklet frem mod 2010. Ultimo 2010 kan statens brutto-renteudgifter ved fremskrivningen beregnes til at udgøre ca. 1,4 pct. af BNP og netto-renteudgifterne til 0,3 pct. af BNP, jf. tabel 1.
Tabel 1 |
||||||||
Statens renteudgifter 2005-2010[1] |
||||||||
|
||||||||
|
Pct. af BNP |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|
Statens renteudgifter - brutto |
2,6 |
2,2 |
2,1 |
1,8 |
1,6 |
1,4 |
|
|
Statens renteudgifter - netto |
1,3 |
1,0 |
0,9 |
0,7 |
0,5 |
0,3 |
|
|
Note: Renteudgifter er opdateret fremskrevet pba. Økonomisk Redegørelse, december 2005 |
|
Af Danmarks Statistiks seneste opgørelse fremgår at nettogælden ultimo 2005 udgjorde 130 mia. kr., jf. Statistiske Efterretninger, Offentlige finanser nr. 7, 29. marts 2006.
Statens brutto- og netto-renteudgifter opgøres med udgangspunkt i statens inden- og udenlandske gæld inddelt i aktiver og passiver, jf. tabel 2.
Tabel 2 |
|||
Dekomponering af offentlig nettogæld og statslige renteudgifter (brutto og netto) i 2005 |
|||
|
|||
|
Pct. af BNP |
2005 |
|
|
Nettogæld |
|
|
|
Offentlig nettogæld |
10,5 |
|
|
Statslig og kommunal nettogæld |
10,5 |
|
|
Sociale kasser og fondes nettogæld |
0,0 |
|
|
Statens renteudgifter og -indtægter |
|
|
|
Passiver |
|
|
|
Indenlandske renteudgifter |
2,3 |
|
|
Udenlandske renteudgifter |
0,3 |
|
|
Aktiver |
|
|
|
Indenlandske renteindtægter |
1,2 |
|
|
Udenlandske renteindtægter |
0 |
|
|
Note: Nettogæld og renteudgifter er teknisk fremskrevet pba. Økonomisk Redegørelse, december 2005 |
|
[1] Nettogælden og statens renteudgifter er opgjort med udgangspunkt i Økonomisk Redegørelse fra december 2005. Statens renteudgifter er ca. 7,5 mia. kr. og 8,6 mia. kr. højere i 2005 og 2006 end opgørelsen i Budgetoversigten fra december 2005. Forskellen skyldes primært Danmarks Statistiks konsolidering i DIOR-statistikken og dækker hovedsageligt forskellig håndtering af swaps og fordelte emissionskurstab.