J.nr. 2006-518-0174    Dato: Til Folketingets Lovsekretariat Hermed sendes svar på spørgsmål S    2769 indleveret af Mikkel Dencker, (DF). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Side  1 Spørgsmål 2769  : Vil ministeren oplyse, hvorfor den høje registreringsafgift på 180 pct. sætter ind ved en langt lavere grænse for motorcykler end for andre k ø- retøjer,  sa mt  oplyse,  hvad  det  vil  koste  staten  i  tabt  provenu,  hvis  den  samme grænse, som gælder for andre køretøjer, også skulle gælde for motorcykler? Svar: Beregningen af registreringsafgift af motorcykler afviger fra beregningen af registreringsafgift af personbiler på flere punkter. Dels er der en del af en m o- torcykels værdi der ikke pålægges afgift, og dels er der som spørgeren er inde på, en lavere grænse for hvilken del af værdien, der beskattes med 180 pct. Forskellen opstod i forbindelse med en forhøjelse  af registreringsafgiften i 1977, hvor der var et politisk ønske om at gøre registreringsafgiftsforhøjelsen for m   o- torcykler  mere  progressiv  end  hvis  afgiften  skulle  fastsættes  på  samme  måde som  for  biler.  I  1991  blev  et  fradrag  i  beregningen  af  registreringsafgiften  for personbiler indarbejdet i beregningsskalaen. Fradraget havde dækket u  dgiften til overholdelse miljønormer  – samme miljøkrav som personbiler, hvorfor forskellen mellem beregningsskal a- erne derved blev større. Alligevel blev registreringsafgiften af motorcykler ne d- sat i 1993. Ved denne nedsættelse bekræftede Folketinget, at man fortsat ønsk e- de en mere progressiv afgiftsberegning for motorcykler. Motorcykler, der efter gældende regler har en p  ris på gaden på op til ca. 83.000 kr. ville blive dyrere, hvis de skulle afgiftsberigtiges som om de var personbiler uden  airbags,  mens  motorcykler  med  en  højere  pris  ville  blive  billigere.  Den største stigning ville blive ca. 17.000 kr. for motorcykler de r efter gældende re  g- ler har en pris på gaden på ca. 21.000 kr., mens motorcykler, der e  fter gældende regler koster ca. 139.000 kr. eller derover ville blive lidt over 15.000 kr. billige- re. For  nye  motorcykler  ville  virkningen  for  statskassen  blive  et  provenutab  på  i størrelsesordenen 30 mio. kr. med uændret adfærd. Adfærdsændringerne er va n- skelige  at  kvantificere,  men  ville  formentlig  tendere  mod  at  mindske  tabet  fra nye  motorcykler,  mens  1.  gangs  registreringer  af  brugte  motorcykler  omvendt vil bidrage til øget tab. Jeg  kan  tilføje,  at  afgiften  af  motorcykler  reduceres  hvert  år  på  samme  måde som for personbiler. På den måde er registreringsafgi  ften af motorcykler lempet med godt 2.700 kr. siden 2001, mens den årlige afgift har været uændret 580 kr. i  2002  til  2006.  Registreringsafgiften  af  motorcykler  vil  fortsat  blive  lempet, mens den årlige afgift af motorcykler vil fortsætte på dette lave niveau. Skatt e- stoppet gælder også for motorcykler.