Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 17/11 05 om udviklingen i antallet af uberettigede afskedigelser, herunder
størrelsen af den udbetalte godtgørelse, som følge af den forlængede barselorlov
.
(Redegørelse nr. R 5).
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):
Folketinget vedtog ved 2. (sidste) behandling den 4. juni 2002 folketingsbeslutning om forhøjelse af
godtgørelsen til gravide kvinder og lønmodtagere på barselorlov, som afskediges uberettiget,
Folketingsbeslutning B94:
»
modvirkes, at den forlængede barselorlov fører til en stigning i antallet af uberett igede fyringer af
gravide og fædre p å barse lorlov.«
I foreløbig redegørelse af 3. oktober 2003 måtte jeg konstatere, at det var for tidligt efter
barselreformens ikrafttræden at vurdere, om den forlængede ba
rselorlov havde medført en stigning i
antallet af uberettigede afskedigelser på grund af graviditet eller barselsorlov. Man kunne ikke se
signifikante tendenser i domstolenes udmåling af godtgørelser.
Det blev derfor meddelt, at ministeriet i 2005 ville foranstalte en redegørelse i overensstemmelse
med beslutningsforslag B 94.
For at tilvejebringe et samlet overblik over udviklingen i omfanget og indholdet af sager om
uberettigede afskedigelser, herunder størrelsen af den u dbetalte godtgørelse efter ændringen af
barselsreglerne, rettede Beskæftige lsesministeriet i august 2005 på ny henvende lse til
organisationerne på a rbejdsmarkedet, Ligestillingsnævnet samt større advokatfirmaer med
anmodning om at medvirke til at fremskaffe det fornødne analysegrundlag.
KONKLUSION
Regeringen lagde ved sin tiltrædelse vægt på at indføre mere fleksible ba
rselsregler til gavn for
børnefamilierne.
Gennemgangen af høringssvar samt lands - og højesteretsdomme, om afsk edigelser foretaget
henholdsvis før og efter marts 2002, har efter min opfatte lse vist, at de nye barselsregler ikke har
medført en påviselig stignin g i antallet af uberettigede afskedigelser af mænd eller kvinder i
forbindelse med graviditet, barsel eller adoption.
Gennemgangen viser endvidere, at langt størstedelen af afskedigelser i strid med
ligebehandlingslovens § 9 sker under lønmodtagerens gravi ditet. Kun ganske få afskedigelser sker
under selve orloven.
For så vidt angår godtgørelsesniveauet, kan der konstateres en mindre sti gning. Retspraksis har
således lagt sig fast på en minimumsgodtgørelse sv arende til 6 mån eders løn. Disse sager er som
hovedregel kendetegnet ved, at lønmodtageren har en kort anciennitet. For lønmodtagere med
længere anc iennitet tilkendes der som hovedregel en godtgørelse svarende til ca. 9 mån eders løn.
Såfremt der er tale om en betydelig anciennitet, kan godtgørelsen efter nuværende retspraksis
udgøre op til 12 måneders løn.
Der er fortsat ikke afsagt domme, der har medført udbetaling af en godtg ø
end 12 måneders løn.
Der er på ligebehandlingslovens område omvendt bevisbyrde ved afsked igelse under graviditet,