Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 13/10 2005 om nærdemokrati.
(Redegø relse nr. R 3).
1. INDLEDNING
Det stærke lokale demokrati er et særkende for Danmark. Danmark er det land i Europa, som har
decentraliseret flest opgaver fra staten til det lokale styre i kommunerne. Langt de fleste
velfærdsopgave r løses på det forvaltningsniveau, der er tættest på borgerne, nemlig i kommunerne.
Det er regeringens erklærede målsætning med kommunalreformen at fremtidssikre det lokale
demokrati. Det sker ved at flytte yderligere opgaver til kommunerne, så opgaver, de r i dag er delt
mellem myndigheder på flere niveauer, samles tæt på borgerne.
Samtidig bliver kommunerne større. Og det er netop de større og mere bæredygtige kommuner,
der skal skabe grundlaget for, at opgavernes udførelse tilrettelægges lokalt, og at den statslige
styring i højere grad kan baseres på mål og rammer frem for en detaljeret statslig styring.
Kommunalreformen skaber dermed bedre rammer for det lokale demokrati.
Lokaldemokratiet handler ikke kun om at vælge en kommunalbestyrelse hvert fjerde år . Det
handler også om borgernes deltagelse i lokalsamfundet, om med - og modspil, inspiration og
samarbejde i det daglige arbejde det nære demokrati. Denne deltagelse bliver ikke mindre vigtig,
når kommunerne vokser både i overgangsprocessen og i det vi dere forløb.
Borgerne skal have mulighed for at være involveret i løsningen af en lang række af de opgaver,
som følger med sammenlægningsprocessen i de nye kommuner. Et sådant engagement vil være med
til at skabe det vigtige tilknytningsforhold til den nye kommune. Og i de nye kommuners daglige
arbejde i fremtiden vil kommunen være et naturligt forum for beslutninger og løsning af opgaver,
hvor borgerne har adgang til at deltage og bidrage.
Det er vigtigt for regeringen at sætte fokus på nærdemokratiet ved
gennemførelsen af
kommunalreformen. Derfor har regeringen aftalt med Dansk Folkeparti i strukturaftalen fra juni
2004 at forligspartierne er enige om at undersøge mulighederne for en styrkelse af det lokale
demokrati gennem en øget borgerdeltagelse. De t er endvidere aftalt, at der i samarbejde med
repræsentanter for kommunerne, landsbyforeninger og andre repræsentanter for foreningslivet
iværksættes et arbejde om, hvordan der kan gives bedre mulighed for inddragelse af borgere og
brugere i de lokale beslutninger.
Regeringens indsats for at styrke nærdemokratiet i lyset af dette arbejde er emnet for denne
redegørelse til Folketinget.
Nedenfor gennemgås i kapitel 2 regeringens indsats for at styrke nærdemokratiet.
I kapitel 3 sættes regeringens holdninger og indsats i perspektiv i forhold til resultatet fra
Tænketanken om Nærdemokrati.
2. REGERINGENS INDSATS FOR AT STYRKE NÆR DEMOKRATIET
2.1. Regeringens grundlæggende holdninger
Regeringen har nogle helt centrale grundholdninger om, hvordan udviklingen af et godt og
velfungerende nærdemokrati i det nye Danmark bedst sikres.