Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse 2005 og perspektiv- og handlingsplan 2006 af 28/2 06.
(Redegørelse nr. R 10).
Ministeren for ligestilling (Eva Kjer Hansen):
Regeringen vil skabe lige muligheder for kvinder og mænd. Målet er, at kvinder og mænd opfattes
ligeværdigt og har lige muligheder for at vælge det liv, de ønsker. Regeringen ønsker respekt for
forskellighed og for det enkelte menneskes personlige valg.
LIGE MULIGHEDER – ET RIGERE DANMARK
Ligestilling af kvinder og mænd gør Danmark til et rigere samfund, både økonomisk og kulturelt.
Økonomisk bliver vi rigere, fordi ligestilling er en forudsætning for at bruge alle talenter og øge
væksten. Det er allerede dokumenteret, at virksomheder med kønsblandede ledelser klarer sig bedre
på bundlinien. Vi skal også have den fordel i resten af samfundet. Bevidsthed om køn og ligestilling
skal være en del af de forskellige indsatser for f.eks. integration, sundhedspolitik eller ældreservice.
Det giver en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, fordi vi kender vores målgruppe og kan
målrette ydelserne bedre.
Kulturelt bliver vi rigere, fordi ligestilling er en grundlæggende værdi i Danmark
– et pejlemærke
for, hvad der gør det danske samfund unikt. All e borgere, hvad enten de er kvinder eller mænd, af
dansk eller udenlandsk oprindelse, er gamle eller unge har noget værdifuldt at tilføre samfundet. Vi
skal nedbryde de barrierer, som forhindrer den enkelte kvinde eller mand i at deltage aktivt og lige i
samfundet.
Regeringen vil med sit ligestillingsarbejde sikre konkrete resultater i form af lovgivning,
handlingsplaner og debat. Udfordringen er at skabe et Danmark med lige muligheder for at lære,
arbejde, deltage og gøre sig gældende, hvad enten man er kv inde eller mand. I 2006 koncentrerer
opgaverne sig om:
- Ligestilling som globalt konkurrenceparameter
- Nye øjne på kønsrollerne og friske kræfter i ligestillingsarbejdet
- Ligestilling modvirker vold og udnyttelse
- Mangfoldighed er guld værd
KØNSLIGESTILLING SO M GLOBALT KONKURRENCEPARAMETER
Danmark er blandt de lande, som er mest lige, frie og rige i verden. Men det er ingen naturlov. Det
kræver en målrettet indsats, og det kræver aktive borgere, som vil, kan og tør udnytte deres
muligheder fuldt ud. Vores konkurrencedygtighed afhænger fuldt og helt af, om vi som samfund
kan give borgerne – kvinder og mænd
– lige og frie muligheder for at bidrage og tage medansvar.
Ligestilling er en helt central holdning og værdi i Danmark. Det indebærer også behov for
konkrete initiativer, så kvinder og mænd kan udfolde deres talent og være med til at sikre Danmark
en plads som en konkurrencedygtig partner i en globaliseret verden.
I kraft af globaliseringen kan vi tilbyde resten af verden vores ideer og udvikling båret af en
grundværdi om, at kvinder og mænd har lige værd og skal have lige muligheder. Samtidig skal vi
vende blikket ud i verden og lære af erfaringerne med ligestillingsarbejdet i andre lande. Det kan
give inspiration og sætte nye tanker i gang, så ligestillingspol itikken forbliver dynamisk.
Et vindue til verden
Ligestilling har gennem mange år været et meget centralt emne i det internationale samarbejde.
Lige muligheder og kvinders rettigheder er afgørende for økonomisk vækst og demokratisk
udvikling. Når Danmark y der udviklingsbistand sker det derfor ud fra en vedtaget strategi om, at
ligestilling af kvinder og mænd skal være en integreret del af arbejdet og målet.
Ligestillingsstrategiens målsætning er at fremme lige rettigheder, lige adgang til og kontrol over
ressourcer og lige muligheder for at opnå politisk og økonomisk indflydelse for kvinder og mænd.
Kvinders adgang til ressourcer er afgørende for at kunne gøre brug af rettigheder og
indflydelsesmuligheder. Derfor prioriteres multilateralt samarbejde med organisationer, der arbejder
for afskaffelse af vold mod kvinder og kvinders seksuelle og reproduktive rettigheder samt kvinders
adgang til ressourcer. Endelig lægges der vægt på at fremme ligestilling indenfor områderne fred,
sikkerhed, flygtninge og humanitæ r bistand samt regional politisk dialog og bistand.
EU har utvivlsomt spillet en afgørende rolle som frontløber i forhold til at sikre kvinder og mænd
lige muligheder gennem lovgivning, særlige støtteprogrammer og udveksling af viden og erfaringer.
2007 bliver europæisk år for lige muligheder for alle. Forberedelserne er allerede gået i gang i
Danmark. Der skal nemlig være god tid til dialog med de mange forskellige parter og
organisationer, som har noget at bidrage med. Menneskers mangfoldighed kommer i centrum i den
danske afvikling af året for lige muligheder.
Barselsorlov og »
«
Danmarks høje standard hvad angår ligestilling skyldes blandt andet vores evne til at kombinere
fleksibilitet, orlov, børnepasning og social sikkerhed på arbejdsmarked et. Den såkaldte
»flexicurity« er en hjørnesten i arbejdet for at bevare den høje vækst, erhvervsfrekvens og
fertilitetsrate.
Arbejdets form og organisering er bl.a. som følge af den nye teknologi i opbrud. Muligheden for
fleksibilitet kan bruges positivt til at øge beskæftigelsen og dermed også fas
tholde
velfærdsniveauet. Fleksibilitet indebærer også, at både kvi
nder og mænd skal have mulighed for at
tilrettelægge familielivet og arbejdslivet, så der bliver større sammenhængskraft, hvilket igen kan
fastholde kontakten med arbejdsmarkedet længere og mere fleksibelt for den enkelte. Regeringen
har nedsat Familie- og Arbejdslivskommissionen, som i 2006 netop skal komme med forslag til
forbedret sammenhæng mellem familie - arbejds- og fritidsliv, herunder kortlæ gge kvinder og
mænds behov for og ønsker til fleksibilitet.
Vi skal satse på et familievenligt arbejdsmarked, som giver alle frihed til og mulighed for at
bidrage. En undersøgelse fra Socialforskningsinstituttet om det kønsopdelte arbejdsmarked
konkluderede, at børn har positiv betydning for, at mænd opnår en høj stilling, mens det har negativ
betydning for kvinders sandsynlighed for at opnå en høj stilling. Regeringen skabte med
barselsreglerne i 2002 helt nye muligheder for familierne. Men det er stadig især kvinder, der
vælger at benytte muligheden for at tage orlov.
Det skal være frit for familien at tilrettelægge orloven, så det passer dem bedst. Både kvinder og
mænd skal have mulighed for også i praksis at tage orlov med deres barn. Hvis arbejdspladsku lturen
er i vejen for det, må virksomhederne i gang med at ændre kulturen, så fædrene får den mulighed,
de er tiltænkt, og så det ikke bremser kvinders karrieremuligheder. Ellers taber vi alt for mange
talenter på gulvet til skade for samfundet, for arbejd spladserne og for borgerne.
Konference om mænd og orlov
Hvis flere mænd skal benytte muligheden for at tage orlov, skal arbejdspladserne se deres kultur efter i
sømmene. Samtidig skal familierne være opmærksomme på, at det ikke automatisk bliver mor, der
går på
orlov. Og endelig er der brug for oplysning om mulighederne. Det kom frem på en konference i foråret, som
ligestillingsministeren holdt for de nordiske lande.
Fakta:
52 uger på dagpenge kan forældre samlet dele til barselsorlov. Kvinder tog i 2004 gennemsnitligt
42,8 uger, mens mænd tog 3,4 uger.
Regeringen har foreslået en ny lov, så der i 2006 bliver oprettet barselsudligningsordninger for alle,
der ikke er omfattet af en sådan gennem kollektiv overenskomst. Det har været en mærkesag for
regeringen, og alle Folketingets partier gik med i en aftale om en barselsudligningsordning.
Barselsudligningsordningen vil betyde, at arbejdsgivere i fremtiden kan få refunderet udgifter til løn
under barsel med op til 142 kr. i timen, og at der bliver udlignet mellem arbejdspladser med mange
kvinder og arbejdspladser med mange mænd. Det er med til at sikre familierne såvel som
virksomhederne og kan derfor også ændre holdningen til orlov generelt, så også mænd begynder at
bruge muligheden for orlov mere.
Nybagte fædre og arbejdspladskultur
En undersøgelse initieret af ligestillingministeren i 2005 dokumenterede, at kulturen på de enkelte
arbejdspladser har betydning for, om mænd vælger at tage orlov. Desuden har lederen stor betydning som
rollemodel, ligesom overenskomstforhold og familieliv spiller ind på valget. En opsamling af
konklusionerne i pjecen »Far på orlov? « er sendt til relevante organisationer og offentliggjort på
www.lige.dk.
Fremtidens ældre kvinder og mænd
I de kommende år står den såkaldte 68’ge neration for at skulle på pension. De er karakteriseret ved,
at både kvinder og mænd har været aktive på arbejdsmarkedet og ved at være mere ressourcestærke
både økonomisk og fysisk end tidligere generationer. I en undersøgelse, social - og
ligestillingsministeren har fået foretaget af Socialforskningsinstituttet, bliver det konkluderet, at
aktivitetstilbud til ældre i dag appellerer mere til kvinder end til mænd. Det er en udfordring, landets
ældrecentre, kommuner og aftenskoler bør tage op. Med de mange fr iske og »unge« ældre bliver
der også en udfordring i forhold til at bruge de ældres overskud og visioner på en konstruktiv måde,
for eksempel ved engagement i frivilligt socialt eller foreningsarbejde eller ved at sikre fleksible
muligheder for en langsommere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.
Ny lovgivning om ægtefællepension
Ægtefællepensionsudvalget, der gennem de sidste syv år har arbejdet på nye modeller for fordeling af
pension mellem ægtefæller ved skilsmisse og død, offentliggjorde i december 2005
en betænkning.
Regeringen vil ændre lovgivningen, så forslagene i den nye betænkning bliver til virkelighed. I den
forbindelse bliver der taget højde for kvinder og mænds forskellige pensioner, og der bliver mulighed for at
kompensere den ægtefælle, som f
x har været hjemme hos familien i lange perioder og dermed ikke har så
høj pension som den anden.
Hjernemagnet
Netop ligestilling og velfærdsydelserne er kernen i forhold til at gøre Danmark til et attraktivt land
for talentfulde udviklere, forskere og innovatorer. Vi skal fastholde de dygtige og ambitiøse
danskere, og vi skal tiltrække udenlandske talenter ved at markedsføre Danmarks grundlæggende
værdier om lige muligheder for kvinder og mænd, ligesom vi skal sikre et samfund, hvor både
kvinder og mænd v il og kan deltage aktivt i udviklingen og nytænkningen, som Danmark skal leve
af i fremtidens videnssamfund.
Uddannelse til alle og forskning i fokus skal være med til at sikre Danmark en fremtidsorienteret
position. Ligestilling af kvinder og mænd er et k erneområde i arbejdet for en konkurrencedygtig
økonomi i det globale samfund.
Det vil derfor også være blandt de temaer, som ligestillingsministeren vil tage op på en
konference om ligestilling og globalisering i 2006.
Flere kvinder i forskning
Regeringen nedsatte i 2005 en Tænketank for at få flere kvinder i forskning. Tænketanken udgav en rapport
med en lang række anbefalinger til bl.a. universiteter og forskningsinstitutioner om, hvordan de kunne være
med til at øge andelen af kvindelige forskere og derm ed blive bedre til at gøre brug af hele talentmassen.
Fakta:
90 pct. mænd og 10 pct. kvinder i professorater
40 pct. af den økonomiske vækst i 1970 -90 skyldtes kvinders indtog på arbejdsmarkedet
NYE ØJNE PÅ KØNSROLL
ERNE
–
OG FRISKE KRÆ
FTER I LIGESTILLINGSARBEJDET
Ligestilling er en grundlæggende dansk kulturværdi. Men i praksis oplever både unge og ældre
undertiden at blive låst fast i et bestemt kønsrollemønster. Når samfundet, skolen eller naboen
sætter normen for, hvordan kvinder og mænd, piger og dr
enge kan eller bør opføre sig, bliver det
enkelte individs valgmuligheder og handlefrihed begrænset.
Der er brug for aktiv debat om kønsroller. Unge skal tage kritisk stilling til kønsrollerne, så de
forfølger egne drømme og mål i stedet for at blive i et spor, som er belagt med fordomme eller
fastlåste normer. Vi skal fremme kreativiteten og det frie valg ved at sætte ligestilling til debat i den
generation, der er på vej ud i samfundet – den generation, som lige nu står i valg, der vil påvirke
resten af deres liv, og som også vil påvirke samfundet.
Ung i en herresexet verden
Der er pornografiske budskaber og billeder i gadebilledet, i musikvideoer, i sproget og i medierne.
Det pornografiske univers er blevet en del af dagligdagen og er skyllet ind over massekulturen som
en modebølge. Pornografien er ikke længere noget man selv kan vælge til eller fra. Unge ser og får
e-mails, pop-up’s eller opfordringer til selveksponering på internettet eller mobiltelefonen.
Pornografiens fremstilling af kønsrollerne er fo rsimplet og unuanceret: Kvinder servicerer og mænd
præsterer! Denne fremstilling af kvinder og mænd bliver et ligestillingsproblem, hvis unge ukritisk
kopierer de kønsroller, der bliver fremstillet.
Den fri debat og personlige stillingtagen er vigtig for at give et nuanceret billede af kvinder og
mænd. Derfor har ligestillingsministeren fået udarbejdet debatmagasinet »Ung i en herresexet
verden«, som gennem citater, billeder og spørgsmål lægger op til dialog om og mellem unge piger
og drenge om ligestilling og pornografien i massekulturen. Debatmagasinet er sendt til folkeskolens
ældste klasser og til alle ungdomsuddannelser.
På dansk initiativ har Nordisk Ministerråd sat en undersøgelse i gang blandt nordiske unge.
Formålet er at be - eller afkræfte om porno grafiens indtog i massekulturen har indflydelse på piger
og drenges kønsroller og dermed også på ligestilling. Undersøgelsen bliver færdig i løbet af 2006,
og resultaterne skal bl.a. indgå i en kampagne om unge og køb og salg af seksuelle ydelser i 2007 -
2008.
Konference om unge, køn og pornografi
Den 1. november 2005 var ligestillingsminister Eva Kjer Hansen (V) vært for konferencen: »Ung i en
herresexet verden«. Temaet var tidens pornoficering af massekulturen, og det blev en lærerig dag med
oplæg, film, s tand-up og diskussion. 120 diskussionslystne unge deltog i konferencen og gav deres bud på,
hvordan porno i hverdagen påvirker dem. Ministeren fulgte op på konferencen med et debatmagasin, der
bl.a. indeholder udtalelser fra konferencedeltagerne.
Lige Frem – bryd kønsrollemønstret i uddannelse og beskæftigelse
Selvom der er frit valg af uddannelse, vælger de unge i høj grad at gentage deres forældres valg.
Mange piger vælger en uddannelse, der ligner deres mors, og mange drenge vælger uddannelse
ligesom deres far. Derved bliver den markante kønsopdeling, der kendetegner det danske
arbejdsmarked i dag, fastholdt. For at fremme det frie valg og en fordomsfri dialog mellem skole,
forældre og unge, har ligestillingsministeren fået udviklet et digitalt debatma teriale om ligestilling
og piger og drenges muligheder for uddannelse og job. Alle skoler, kontaktforældre og
skolebestyrelser har modtaget materialet, som kan bruges på forældremøder, i erhvervsvejledning
eller undervisningen.
Vejledning til nye muligheder
På en konference om vejledning, køn og etnicitet stillede undervisnings - og ligestillingsministeren skarpt på
vejledernes rolle i forhold til at udvide piger og drenges valgmuligheder og ønsker om uddannelse og job i
fremtiden
Fakta
64 pct. af alle piger og 47 pct. af alle drenge tager en gymnasial uddannelse
28 pct. af alle drenge og 8 pct. af alle piger tager en håndværksmæssig/teknisk uddannelse
Mellem 33-37 pct. drenge med anden etnisk kulturbaggrund end dansk og 71 pct. drenge med dansk
baggrund fuldfører en påbegyndt erhvervsfaglig uddannelse
Mellem 46-51 pct. piger med anden etnisk baggrund end dansk og 74 pct. piger med dansk baggrund
fuldfører en påbegyndt erhvervsfaglig uddannelse
80 pct. drenge og 25 pct. piger ser jævnligt pornografi på inte rnettet
Unge med anden etnisk kulturbaggrund
Danske unge oplever udfordringer i forhold til at bryde med fastlåste kønsroller, men der er næppe
tvivl om, at unge med anden kulturbaggrund end dansk oplever det endnu stærkere. De står i
spændingsfeltet mel lem to kulturer, som måske har modsatrettede forventninger og krav. Det er
vigtigt, at vi støtter disse unge i at få en uddannelse og en plads på det danske arbejdsmarked. Det
kræver forskellig indsats for pigerne og drengene. Mens drengene især oplever ba
rrierer i
uddannelsessystemet og har et højt frafald, så gennemfører piger fra etniske minoriteter ofte en
uddannelse. Til gengæld ses det ikke på arbejdsmarkedet, hvor kvinder med anden etniske
kulturbaggrund har den laveste erhvervsfrekvens. Det er dog tydeligt, at der ikke blot er forskelle
baseret på køn, men også på generationer, da kvindelige efterkommere af indvandrere typisk har
højere erhvervsfrekvens end kvindelige indvandrere. De unge oplever altså forskellige barrierer, når
de skal finde sig en plads i det danske samfund, og disse barrierer er i høj grad kønsbestemte.
Dialog på tværs af generationer og køn
Ministeren for ligestilling holdt i 2005 to dialogmøder på lokale skoler i København og i Århus. Det første
møde var for mødre og døtre fra e tniske minoriteter, det næste for fædre og sønner. Deltagerne gav
ministeren svar på, hvilke udfordringer og barrierer, de møder, når de tager uddannelse og beskæftigelse.
Fordomme i samfundet, kønsroller i familien og tidlige ægteskaber var blandt de tema er, der blev diskuteret.
Regeringen har vedtaget en handlingsplan for at nedbryde kønsbarrierer for etniske minoritets
deltagelse i samfundslivet. Handlingsplanen »Beskæftigelse, deltagelse og lige muligheder til alle«
indeholder en bred vifte af konkrete initiativer for at få flere unge piger og drenge i uddannelse, i
beskæftigelse og ind i foreningerne.
Ligestilling mellem kønnene og integration af både kvinder og mænd i uddannelsessystemet og
på arbejdsmarkedet er centralt både for dansk økonomi, for s ammenhængskraften i det danske
samfund og for den enkeltes frie og lige muligheder.
LIGESTILLING MODVIRKER VOLD OG UDNYTTELSE
Vold mod kvinder
Det er aldrig acceptabelt at bruge vold. Det er en grov krænkelse af mennesker, og det er strafbart.
Alligevel oplever omkring 42.000 kvinder hvert år at blive slået af deres nuværende eller tidligere
partner og yderligere 22.000 bliver udsat for vold af andre end deres partner. Det er ikke blot en
fysisk og psykisk krænkelse, men også et tegn på manglende ligeværd o
g respekt mellem kvinder
og mænd. Ingen skal leve med vold, og tabuet omkring vold mod kvinder må og skal brydes.
Fakta:
29.000 børn (0 -15 år) oplever årligt vold mod deres mor
2.000 kvinder og deres børn flytter hvert år på krisecenter
Der anmeldes årligt omkring 3.000 tilfælde af vold mod kvinder
64.000 kvinder bliver årligt udsat for vold, heraf 2/3 af deres nuværende eller tidligere partner
En uvildig evaluering af regeringens tidligere handlingsplan (2002-2004) viser, at der er kommet
meget mere debat i offentligheden om vold mod kvinder. Evalueringen bekræftede, at politisk
fokus, oplysning og en tværfaglig indsats alle er nødvendige aspekter i indsatsen for at bekæmpe
vold mod kvinder, og at tabuet om vold mod kvinder er brudt.
Resultaterne har vær et gode, voldsramte kvinder har fået en lettere adgang til hjælp, der er
kommet en større viden og opmærksomhed blandt fagfolk, og der er sat fokus på mænds rolle i
forhold til at bryde voldscirklen.
Men statistikken taler for sig selv, og der er brug for en fortsat indsats med et stærkere fokus på
forebyggelse. Ved aftale om satspuljen 2005 blev der afsat 15 mill. kr. årligt i perioden 2005 -2008
til en styrket indsats for at bekæmpe mænds vold mod kvinder. Aftalen blev udmøntet i en
handlingsplan, som ligestillingsministeren præsenterede i april 2005.
Der er i handlingsplanen lagt op til en meget større indsat i kommunerne, som ofte har den første
kontakt med de voldsramte kvinder. Mange initiativer vil derfor ske i kombination med en
forankring af arbejdet i kommunerne, hvor ikke mindst landets socialforvaltninger spiller en
afgørende rolle. På en konference for landets socialchefer bliver der sat fokus på kommunernes
arbejde og forankringen af arbejdet med at støtte ofrene for vold.
Ny handlingsplan 2005-2008
Handlingsplan til bekæmpelse af mænds vold mod kvinder og børn i familien 2005
-2008 har en mangesidet
indsats inden for fire formål: at give støtte til ofrene, at bremse volden, at styrke myndighedernes
tværfaglige arbejde og at øge viden om vold. Akt iviteterne afspejler de fire formål og har desuden særligt
fokus på etniske minoritetskvinder, børn og unge samt behandling af voldsudøveren.
Handel med mennesker
Temaet handel med kvinder kom først for alvor på den politiske dagsorden i starten af det te
årtusinde. Det blev hurtigt klart, at langt den stø rste del af de mennesker, der blev handlet til
Danmark, var kvinder, der blev handlet til seksuel udnyttelse.
Siden har regeringen lagt vægt på at få kastet lys på problematikken, at hjælpe ofrene, at
forebygge handel med kvinder, at styrke politiets efterforskning og at straffe bagmændene.
Regeringens handlingsplan
til bekæmpelse af handel med kvinder
beskriver en række konkrete
initiativer. Hensigten er at afprøve forskellige modeller for støtte og for ebyggelse, for at se hvad der
virker. Kernen i handlingsplanen er opsøgende arbejde dér, hvor kvinderne befinder sig, samt at
sørge for at o frene er så godt forberedt på deres hjemsendelse som muligt.
Prostitution findes i mange forskellige former, men fæl les er, at prostitutionen typisk har
skadelige følgevirkninger for den enkelte prostituerede. Følgevirkninger som kan være af både
social, psykisk, sundhedsmæssig og økonomisk art. De komplekse problemer bidrager til at
fastholde den enkelte i svære vilkår . Det gælder prostituerede, hvad enten de er ofre for
kvindehandel eller ej. Med handlingsplanen »Et andet liv« bliver der givet konkrete bud på,
hvordan man kan arbejde med de sociale problemstillinger i forhold til danske prostituerede.
Samarbejde mellem NGO’er og politi
Handlingsplanen omfatter dels støtte til ofre og dels forebyggelse i form af efterforskning og
retsforfølgelse af bagmænd. I praksis er det som regel politiet, der først får kontakt til ofrene.
NGO’er og politi er derfor vigtige aktører p å feltet. For at fremme og styrke et effektivt samarbejde
mellem NGO’er og politi, er der udpeget 54 kontaktpersoner for kvindehandel og prostitution i
politikredsene. I tilknytning til kontaktpersonerne er der ved Rigspolitichefen blevet ansat en
koordinator, som skal formidle samarbejde og yde bistand til de enkelte politikredse i sager om
kvindehandel. Koordinatoren er tilknyttet det nationale efterforskningscenter (NEC).
Handel med børn
I løbet af 2005 har det været konkrete sager, hvor børn er blevet h
andlet til Danmark. Derfor har
regeringen udarbejdet et tillæg til den oprindelige handlingsplan. Det centrale er, at et barn, der har
været offer for handel, har ret til en værge. Værgen skal blandt andet repræsentere barnet, udvikle
en individuel handlingsplan for barnet og sørge for, at barnet bliver anbragt på et egnet værested. Et
barn må ikke sendes hjem, før man er sikker på, at barnet vil få en ansvarlig modtagelse i
hjemlandet. Det kræver, at der er et godt netværk med internationale børneorganisat
ioner, og derfor
lægger tillægget op til, at der udvikles et sådant netværk.
Som en del af indsatsen skal der ske en opkvalificering i form af uddannelse til politi og
retsvæsen for at styrke kompetencerne til at tage sig af sager, der involverer børn. Der bliver
derudover iværksat en kortlægning af omfanget af handel med børn, da der i dag ikke er et overblik
over, hvor mange børn, der konkret bliver ofre for handel til fx tyveri, illegalt arbejde eller
prostitution.
Kampagne rettet mod kunder til handlede kvinder
I 2006 bliver der sat en kampagne i gang med det formål at begrænse efterspørgslen på køb af
seksuelle ydelser hos ofre for kvindehandel. Partierne bag satspuljeaftalen har afsat 1 mill. kr. i
2006 til kampagnen for at understrege vigtigheden af, at kunderne bliver oplyst om de handlede
kvinder og om, hvordan de kan være med til at hindre handel med kvinder.
Evaluering af indsatsen
Gennem de tre år handlingsplanen har fungeret er der afprøvet forskellige metoder og initiativer på
forsøgsbasis for at finde effektive midler til bekæmpelse af kvindehandel og til støtte af ofrene. I
løbet af 2006 bliver der iværksat en evaluering af handlingsplanens initiativer og resultaterne heraf.
Evalueringen skal give input til, hvordan den fremtidige indsats for at bekæmpe handel med både
voksne og børn skal organiseres og forankres.
Fakta
2.000
-
2.500 udenlandske prostituerede lever i Danmark, heraf en del ofre for menneskehandel
120.000 kvinder og børn er ofre for menneskehandel i Vesteuropa
54 ofre for kvindehandel har fået beskyttelse i et »safe-house«, mens 61 har takket nej til tilbuddet
MANGFOLDIGHED ER GULD VÆRD
Det er vigtigt for erhvervslivet, for de offentlige arbejdspladser og for det politiske liv at få fat i de
mest kompetente personer til at udvikle og træffe beslutninger. Men der er et misforhold mellem på
den ene side jagten på kvalificeret arbejdskraft og på den anden side andelen af kvinder i ledelse,
andelen af mænd i omsorgsfag eller andelen af medarbejdere med etnisk minoritetsbaggrund. For
hvordan kan man sikre sig de bedste og dygtigste kræfter eller undgå flaskehalse og ledighed i
bestemte sektorer, hvis man kun rekrutterer fra dele af befolkningen? Hvis vi virkelig vil fremme
innovation, kreativitet og udvikling og sikre os, at de bedste få r mulighed for at udfolde deres
ressourcer, så skal vi trække på hele talentmassen
–
både kvinder og mænd.
Regeringen vil bruge det europæiske år for lige muligheder for alle 2007 til at sætte fokus på
menneskers mangfoldighed og muligheder på alle niveaue r og i alle sektorer.
Det betaler sig med kønsblandet ledelse – også økonomisk
I 2005 offentliggjorde ligestillingsministeren sammen med Handelshøjskolen i Århus en undersøgelse, der
dokumenterer, at private virksomheder med både kvinder og mænd i ledelsen har et bedre økonomisk
resultat på bundlinien.
Fakta
96 pct. af danske topledere er mænd, 4 pct. er kvinder
80 pct. af toplederne i staten er mænd, 20 pct. er kvinder
82 pct. af toplederne i kommunerne er mænd, 18 pct. er kvinder
Beskæftigelsesfrekven sen er 39 pct. for kvindelige indvandrere fra tredjelande og 74 pct. for kvinder med
dansk baggrund
6 pct. af pædagoger i børnehaver er mænd, 94 pct. er kvinder
Mellem 16-18 pct. pædagogstuderende er mænd, og mellem 82
-84 pct. er kvinder
Kvinder i private bestyrelser og offentlige råd
Regeringen følger sammensætningen af råd, nævn og udvalg, og gennem de seneste år er der
kommet en næste ligelig kønssammensætning i de ministernedsatte råd og udvalg. Det sker
desværre ofte, at de organisationer, der skal i ndstille medlemmer, alene indstiller en person af det
ene køn, som oftest en mand.
Ligestillingsministeren holdt i oktober 2005 derfor et møde med en lang række organisationerne
om, hvordan de fremover vil sikre, at der kommer kvinder med i råd, nævn og ud valg. Det er
tydeligt, at en del organisationer gerne vil fremme kvinders andel i råd, nævn og udvalg, men at de
alligevel ikke indstiller både kvinder og mænd, når de har chancen.
I 2006 skal der fokus på, hvordan de nye kommunale og regionale råd og udva lg også sikrer en
ligelig sammensætning af kvinder og mænd. Regeringen har derfor foreslået ny lovgivning på
området, så organisationer fremover skal indstille både kvinder og mænd, hvis de skal udpege
medlemmer til kommunale og regionale udvalg og råd mv.
Parallelt vil ministeren i dialog med private virksomheder, erhvervsorganisationer og forskellige
netværk om, hvordan de bliver bedre til at få kvinder med på bestyrelseslisterne. Der skal fokus på
bæredygtige strategier, og arbejdet vil koncentrere sig o m at vise virksomhederne, at de ikke er tjent
med at gå glip af kvinders ressourcer og ideer. Der bliver blandt andet iværksat forskning for at
undersøge, hvordan vejen frem til bestyrelseslokalerne er, og hvordan det påvirker kvinders
mulighed for at blive valgt til sådanne poster og hverv.
Fakta
Mellem 10-15 pct. af medlemmer i private danske bestyrelser er kvinder, og mellem 85-90 pct. er mænd
27 pct. af kommunalpolitikerne er kvinder, 73 pct. er mænd
25 pct. af alle kvinder, som blev uddannet i 90’erne, arbejder i sundheds- og plejefag
90 pct. af alle danske tømrere er mænd.
60 pct. af alle danskere arbejder enten i næsten rene kvinde - eller mandejob
Toplederne i Danmark
Det står sløjt til med ligestillingen på cheftaburetterne i Danmark. Det gælder i
hele samfundet,
selvom der dog er flere kvindelige chefer i den offentlige sektor end i den private. Omvendt er
rekrutteringsmulighederne også umiddelbart større i det offentlige, fordi der er en stor overvægt af
kvindelige medarbejdere i den offentlige sektor.
Der er flere veje at gå, når vi skal have flere kvindelige ledere. Flere store virksomheder har
allerede sat aktivt ind med målsætninger om kønsblandet ledelse og konkrete initiativer, som skal
sikre, at målene bliver til virkelighed. Der har været s å stor interesse for ligestillingsministerens
netværk for virksomheder, der vil arbejde for flere kvinder i ledelsen, at netværket nu er blevet
landsdækkende.
www.ligestillingidanmark.dk
Alle kommuner og statslige myndigheder har indtastet deres ligestillingsredegørelser i et digitalt værktøj.
Resultaterne er offentliggjort på en hjemmeside i efteråret 2005, så alle borgere kan se deres egen kommune
sammenlignet med andre, og så kommunerne og staten kan hente inspiration fra hinanden gennem konkrete
initiativer. De største udfordringer er at få flere kvinder i topledelsen, at få brudt med de meget kønsopdelte
jobfunktioner og at få iværksat konkrete initiativer, som inddrager ligestilling i politikområder uden for
personaleområdet.
Det kønsopdelte arbejdsm arked
En undersøgelse foretaget for regeringen af Socialforskningsinstituttet viser, at der er meget
forskellige forventninger til og formodninger om kvinder og mænd på arbejdspladserne.
Forventninger til de to køn i forbindelse med familien er meget tradi tionelle; Kvinderne tager sig af
den praktiske og følelsesmæssige omsorg for familien, mens mændene primært tager sig af
forsørgelsen.
Det tyder altså på, at opfattelsen i dagens Danmark ifølge undersøgelsen er, at kvinder vil have et
job med faste arbejdstimer og forudsigelighed, så manden kan have en karriere, med alt hvad det
indebærer af lange arbejdsdage og uforudsigelighed. Selvom det ligger langt fra virkeligheden,
opfattes manden stadig som hovedforsørger og kvinden som medforsørger. Den forskellige
opfattelse af kvinder og mænd smitter af på fordelingen af arbejdsopgaver og dermed også på løn
og karrieremuligheder.
Koblingen mellem fordommene om kvinder og mænds adfærd i forhold til familien og i forhold
til arbejdsopgaverne medvirker til, at arbejdsmarkedet er kønsopdelt. Der skal en særlig indsats til
for at ændre på det, så kvinder og mænd selv frit kan vælge job og tilrettelægge deres eget liv. Og så
giver det synergi for arbejdspladserne, når der både er kvinder og mænd blandt den ansatte.
Det kønsopdelte arbejdsmarked er en af de væsentligste enkeltfaktorer, der påvirker ligeløn til
kvinder og mænd. Beskæftigelsesministeriet og Ligestillingsafdelingen er derfor i samarbejde med
arbejdsmarkedets parter i gang med at udarbejde en guide til virksomheder om ligeløn.
Flere valgmuligheder på arbejdsmarkedet
Regeringen vil nedbryde det kønsopdelte arbejdsmarked og uddannelsessystem. Derfor er
Socialforskningsinstituttet blevet bedt om at foretage en analyse af kønsfordelingen på arbejdsmarkedet.
Analysen viser klart, at det danske arbejdsmarked er meget kønsopdelt, og at kvinder og mænd vælger
meget kønstraditionelt, når de vælger uddannelse og job. Derfor kommer en tværministeriel arbejdsgruppe
med en rapport i foråret 2006, hvor de giver forslag til in dsatser fra regering, arbejdspladser, skoler,
universiteter og organisationer.
Indvandrerkvinder – et ubrugt beskæftigelsespotentiale
Ledigheden blandt etniske minoriteter er generelt højere end ledigheden blandt etniske danskere.
Det gælder især for kvi
nder, hvor under halvdelen er i beskæftigelse. Der er til gengæld en tendens
til, at både kvinder og mænd med anden etniske baggrund end dansk udgør en relativt stor del af de
danske iværksættere. Dette potentiale til at komme i beskæftigelse gennem iværks
ætteri bør og skal
aktiveres.
Oplysningskampagne om kvinders borgerrettigheder
For at styrke indvandrerkvinders viden om deres rettigheder som borgere i Danmark har
ligestillingsministeren iværksat en storstilet kampagne, som bl.a. omfatter møder på sprogs
koler i hele
landet og en pjece, der sendes bredt ud i boligområder og som indstik i udenlandske aviser. Kampagnen skal
styrke kvinders position i familien og dermed også motivere til en aktiv indsats i samfundet. Kampagnen
startede i 2005 og fortsætter i 2006.
Indvandrerkvinder oplever barrierer for at tage et job, fordi de har hovedansvaret for familien. De
motiveres til at blive iværksættere fordi de derved kan tilrettelægge arbejdet mere fleksibelt og få
familieliv og arbejdsliv til at hænge sammen. T il gengæld får samfundet tilført kvindernes
ressourcer og talenter, som ellers ikke var blevet brugt. Når kvinderne har startet egen virksomhed
er der også større chance for, at de er med til at bryde med nogle traditionelle kønsrollemønstre i
familien og være gode rollemodeller for deres unge piger og drenge.
Initiativer for at fremme iværksætteri blandt kvinder og mænd med indvandrerbaggrund indgår i
en handlingsplan fra regeringen. Planen skal medvirke til at nedbryde kønsbestemte barrierer for
integration, ligesom en lang række andre initiativer for at fremme beskæftigelse, uddannelse og et
aktivforeningsliv blandt både kvinder og mænd med anden etnisk kulturbaggrund end dansk.
Kønsbarrierer for integration
Ligestillingsministeren har i januar 2005 fået udarbejdet rapporten Køn, Etnicitet og Barrierer for
Integration. Rapporten sætter fokus på barrierer for integration i forhold til uddannelse, arbejde og
foreningsliv blandt kvinder og mænd med etnisk kulturbaggrund. Ifølge eksisterende forskning tyder me get
på, at mændene møder de største barrierer i uddannelsessystemet, mens kvinderne møder de største barrierer
på arbejdsmarkedet og i foreningslivet. Regeringen har fulgt op på rapporten med en handlingsplan for at
nedbryde barriererne.
Mænd og omsorg
Opgaver som børnepasning, ældrepleje og lignende omsorgsopgaver løses i dag primært af kvinder.
Selvom social- og sundhedssektoren er i vækst, kommer mænd slet ikke i samme omfang som
kvinder ind i de nye job. Der er god grund til at overveje, hvordan flere mænd kan få beskæftigelse i
omsorgsjob og pædagogfag. Det vil øge særligt ufaglærte mænds beskæftigelsesmuligheder, og det
vil være til gavn for sektoren at få nye øjne på arbejdet. Samtidig vil det være et signal til piger og
drenge i vuggestuer og børne haver, at mænd er lige så kvalificerede til at udøve omsorg som
kvinder.
Ligestillingsministeren vil i det kommende år sætte fokus på mænd og omsorg, herunder særligt
for at få flere mænd ind i social - og sundhedssektoren og i pædagogiske fag. I den forbin delse bliver
der iværksat en undersøgelse om mænd med anden etnisk kulturbaggrund en dansk som
rollemodeller og sociale innovatorer i familien i forbindelse med orlov og omsorg for familien.
Undersøgelsen kan give input til en mere generel debat om etniske mænd i rollen som fædre og
forsørgere.
Med kønsbrillerne på
Grundtanken om at ligestilling og køn er en del af alle andre politikområder og af alle indsatser –
såkaldt kønsmainstreaming – er hjørnestenen i det danske ligestillingsarbejde.
Arbejdet har hidtil især været fokuseret på staten og ministerierne. I 2006 vil Styreguppen for det
tværministerielle mainstreamingprojekt, der involverer alle ministerier, gøre status og se fremad.
Der er kommet mange nye initiativer i gang i løbet af det forløbne år, b l.a. på baggrund af de
værktøjer og redskaber, der er udviklet under den nuværende handlingsplan for
køns mainstreaming.
Blandt de nyeste initiativer er et storstilet projekt på tværs af ministerierne for at styrke de faglige
kompetencer til kønsmainstreami ng.
En række kommuner har indberettet nye og spændende ligestillingsinitiativer til ministerens
webportal Ligestilling i Danmark. Alligevel er der behov for metodeudvikling af
ligestillingsarbejdet i kommunerne, ikke mindst i forbindelse med sammenlægninge n af de nye
kommuner. De nyvalgte sammenlægningsudvalg har et stort arbejde foran sig, og det er vigtigt, at
de tænker ligestilling ind allerede fra starten. Derfor har ligestillingsministeren i samarbejde med
indenrigs- og sundhedsministeren udarbejdet en tjekliste, som sammenlægningsudvalgene kan
bruge, når de planlægger kommunens fremtid. Tanken med tjeklisten er at give politikerne nogle
værktøjer til at bruge reformen aktivt i forhold at fremme ligestilling i de nye kommuner ved bl.a. at
sætte fokus på kvinders andel af ledelsen, fordelingen af midler til kvinder og mænd samt at sikre
kønsopdelte data til brug for analyserne af borgernes behov. Som supplement bliver der sammen
med repræsentanter fra kommunerne udviklet en særlig værktøjskasse, som kan v
ære en hjælp til at
gennemføre det praktiske arbejde.
Værktøj til ligestillingsvurdering af budgetter
Som fjerde værktøj til i den digitale værktøjskasse på www.lige.dk/koensmainstreaming er der udviklet en
tjekliste til brug for gennemgang af budgetter. På baggrund af en analyse af satspuljemidler fordelt til
ældreprojekter blev det synligt, at midlerne kan bruges meget mere effektivt, hvis man kender sin
målgruppes fordeling på køn. Samtidig kan det også blive et middel til et mere bredt udvalg af ydelser
, give
både kvinder og mænd nye valgmuligheder og dermed fremme ligestilling.
Ligestillingsvurdering er god lovkvalitet
I de nye vejledninger fra hhv. Justitsministeriet og Finansministeriet om lovkvalitet og om
konsekvensvurderinger er det fremhævet, a t der skal foretages ligestillingsvurderinger af alle relevante
lovforslag på baggrund af en forudgående relevanstest. Resultaterne af vurderingen skal efter
omstændighederne fremgå af bemærkningerne til lovforslaget.
Hermed slutter redegørelsen.