Side 1/2 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 17. november 2005 (L 9) Spørgsmål nr. 99 9:::: Ministeren  bedes  kommentere  henvendelse  af  14.  november  2005  fra  Værnepligtsrådet vedr. ændring af værnepligtsloven, jf. L9 - bilag 5. Svar: Vedrørende ønsket om indførsel af en fysisk test henvises der til besvarelsen af spørgsmål nr. 5 til L9. Vedrørende ønsket om ændrede regler i forbindelse med efterkassationer henvises der til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 til L 9. Vedrørende ønsket om, at frivillige værnepligtige ansættes samme vilkår som kvinder værnepligtslignende vilkår, skal det bemærkes, at dette i givet fald vil medføre, at der ska- bes et system med forskellige kategorier af værnepligtige, der ikke har ens vilkår. Det er ministeriets vurdering, at dette ikke vil styrke rekrutteringen til forsvaret. Det skal samtidig bemærkes, at værnepligtige, der indgår en aftale om tjeneste værnepligtslignende vilkår, hvor vilkårene beror en aftale med en forhandlingsberettiget personaleorganisation, ik- ke kan betegnes som værnepligtige. Vedrørende ønsket om skærpede krav til sikkerhedsgodkendelse af værnepligtige skal det bemærkes, at værnepligtige som hovedregel ikke sikkerhedsgodkendes. De nuværende reg- ler, hvorefter værnepligtige, der er idømt ubetinget straf af fængsel i mindst 30 dage eller foranstaltninger i henhold til straffelovens §§ 68 – 70, kan udelukkes fra værnepligtstjene- ste, er indført i 1999 baggrund af ”Rapport om kriminelle værnepligtige i forsvaret”. Rapporten anbefalede, at den daværende udelukkelsesgrænse blev sænket til 30 dage. Rapporten anbefalede imidlertid ikke en fuldstændig ophævelse af udelukkelsesgrænsen, således at alle værnepligtige, som er idømt straf, undergives en konkret vurdering med henblik at afgøre, om det pådømte forhold bør føre til udelukkelse fra værnepligtstjene- ste. Forudsætningerne i relation til den i 1999 indførte 30 dages regel vurderes ikke at være afgørende ændret, når det erindres, at værnepligten primært er begrundet i behovet for at opstille en beredskabs- og totalforsvarsstyrke. Endvidere skal det bemærkes, at værnepligten ikke kun skal ses som et værdifuldt rekrutteringsgrundlag til forsvaret, men også til redningsberedskabet og hjemmeværnet, herunder deres respektive frivillige ele- menter. Det vil således være for ensidigt blot at fokusere ansættelse i forsvaret og de krav, der er knyttet hertil, ligesom der også er forskellige krav til sikkerhedsgodkendelse i forsvaret afhængig af ansættelsesforhold, funktion mv. Vedrørende ønsket om at en udvidelse af den eksisterende frirejseordning skal det bemær- ke, at reglerne for fribefordring af værnepligtige fremgår af Forsvarsministeriets ”Cirku- lære om fribefordring af værnepligtigt personel mfl.” Forholdet ses derfor ikke at være re- levant i relation til det fremsatte lovforslag, men ministeriet vil gerne undersøge, om der er grundlag for en udvidelse af den eksisterende ordning.
Side 2/2 Vedrørende ønsket om optjening af feriepenge for militærnægtere skal det bemærkes, at reglerne for aflønning mv. af civile værnepligtige fremgår af Indenrigs- og Sundhedsmini- steriets bekendtgørelse om civil værnepligt, ligesom ferieforhold er reguleret i ferieloven. Forholdet ses derfor ikke at være relevant i relation til det fremsatte lovforslag. Der henvises desuden til Forsvarsministeriets høringsnotat til L 9 af 27. september 2005.