Side 1/2
Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 17.
november 2005
(L 9)
Spørgsmål nr. 99
9::::
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. november 2005 fra Værnepligtsrådet
vedr. ændring af værnepligtsloven, jf. L9 - bilag 5.
Svar:
Vedrørende ønsket om indførsel af en fysisk test henvises der til besvarelsen af spørgsmål
nr. 5 til L9.
Vedrørende ønsket om ændrede regler i forbindelse med efterkassationer henvises der til
besvarelsen af spørgsmål nr. 8 til L 9.
Vedrørende ønsket om, at frivillige værnepligtige ansættes på samme vilkår som kvinder på
værnepligtslignende vilkår, skal det bemærkes, at dette i givet fald vil medføre, at der ska-
bes et system med forskellige kategorier af værnepligtige, der ikke har ens vilkår. Det er
ministeriets vurdering, at dette ikke vil styrke rekrutteringen til forsvaret. Det skal samtidig
bemærkes, at værnepligtige, der indgår en aftale om tjeneste på værnepligtslignende vilkår,
hvor vilkårene beror på en aftale med en forhandlingsberettiget personaleorganisation, ik-
ke kan betegnes som værnepligtige.
Vedrørende ønsket om skærpede krav til sikkerhedsgodkendelse af værnepligtige skal det
bemærkes, at værnepligtige som hovedregel ikke sikkerhedsgodkendes. De nuværende reg-
ler, hvorefter værnepligtige, der er idømt ubetinget straf af fængsel i mindst 30 dage eller
foranstaltninger i henhold til straffelovens §§ 68 70, kan udelukkes fra værnepligtstjene-
ste, er indført i 1999 på baggrund af Rapport om kriminelle værnepligtige i forsvaret.
Rapporten anbefalede, at den daværende udelukkelsesgrænse blev sænket til 30 dage.
Rapporten anbefalede imidlertid ikke en fuldstændig ophævelse af udelukkelsesgrænsen,
således at alle værnepligtige, som er idømt straf, undergives en konkret vurdering med
henblik på at afgøre, om det pådømte forhold bør føre til udelukkelse fra værnepligtstjene-
ste. Forudsætningerne i relation til den i 1999 indførte 30 dages regel vurderes ikke at
være afgørende ændret, når det erindres, at værnepligten primært er begrundet i behovet
for at opstille en beredskabs- og totalforsvarsstyrke. Endvidere skal det bemærkes, at
værnepligten ikke kun skal ses som et værdifuldt rekrutteringsgrundlag til forsvaret, men
også til redningsberedskabet og hjemmeværnet, herunder deres respektive frivillige ele-
menter. Det vil således være for ensidigt blot at fokusere på ansættelse i forsvaret og de
krav, der er knyttet hertil, ligesom der også er forskellige krav til sikkerhedsgodkendelse i
forsvaret afhængig af ansættelsesforhold, funktion mv.
Vedrørende ønsket om at en udvidelse af den eksisterende frirejseordning skal det bemær-
ke, at reglerne for fribefordring af værnepligtige fremgår af Forsvarsministeriets Cirku-
lære om fribefordring af værnepligtigt personel mfl. Forholdet ses derfor ikke at være re-
levant i relation til det fremsatte lovforslag, men ministeriet vil gerne undersøge, om der er
grundlag for en udvidelse af den eksisterende ordning.