Side 1/3 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af  24. november 2005 (L 9) Spørgsmål nr. 10:::: Ministeren  bedes  kommentere  henvendelse  af  17.  november  2005  fra  Værnepligtsrådet vedr. ændring af værnepligtsloven, jf. L 9 – bilag 6. Svar: Værnepligtsrådets virke mv. er fastlagt i  Forsvarsministeriets cirkulære om samarbejds- regler i forsvaret, der er udstedt i henhold til lov nr. 244 af 7. juni 1967 om samarbejds- regler i forsvaret. Værnepligtsrådets bemærkninger i relation til deres fremtidige virke ses derfor ikke at have relation til det fremsatte lovforslag til ændring af værnepligtsloven og lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde.  baggrund  af  ændringerne  af  værnepligten  i  forsvaret,  herunder  den  kortere  værne- pligtslængde, har Forsvarsministeriet fundet behov for at revidere den eksisterende sam- arbejdsordning værnepligtsområdet. Hovedformålet hermed har været et ønske om at tilsikre, at de værnepligtige tjenestestederne oplever, at der umiddelbart tages hånd om de eventuelle problemer, de rejser, og at disse ikke fortaber sig i en langsommelig proces. Der er derfor behov for i højere grad end tidligere at rette fokus mod det decentrale ni- veau, og Forsvarsministeriet ser derfor de lokale landstalsmænd som mere centrale aktø- rer i  den fremtidige samarbejdsordning. Der er derfor bl.a. i  forhold til tidligere indført månedlige møder, hvor landstalsmændene fra de enkelte tjenestesteder mødes med de an- svarlige værnepligtsområdet. Værnepligtsrådets opgave er i denne sammenhæng at vir- ke som sekretariatsfunktion for landstalsmændene og skabe de nødvendige rammer for, at disse kan varetage deres opgave. Endvidere har Forsvarsministeriet fundet det hensigts- mæssigt vidt muligt at ensrette samarbejdsordningen for værnepligtige i forsvaret med redningsberedskabets ordning, hvor man har erfaring med korte indkaldelsesperioder. En forskel reglerne i forsvaret og beredskabskorpset ville i øvrigt træde frem Forsva- rets Dag og ville kunne virke uforståeligt de værnepligtige. Det er derfor også af betyd- ning, at reglerne er ens som muligt henset til informationsvirksomheden Forsvarets Dag. Forsvarsministeriet har derfor udarbejdet en række overordnede retningslinjer for en re- vision af Forsvarsministeriets cirkulære om samarbejdsregler i forsvaret. Disse retnings- linjer har været til udtalelse ved bl.a. Værnepligtsrådet, ligesom jeg et møde har drøftet sagen med Værnepligtsrådet. Værnepligtsrådets væsentligste indvending har i denne for- bindelse været, at ministeriets forslag vil hindre den fornødne kontinuitet ved Værnepligts- rådet som følge af de nye korte indkaldelsesperioder 4 måneder. Jeg er enig i behovet for at sikre en vis kontinuitet, hvorfor ministeriets forslag til retningslinjerne for samar- bejdsordningen  er  justeret,    sekretariatsmedlemmer  indkaldt  til  4  måneders  værne- pligtstjeneste kan forlænges med indtil 4 måneder, således at den samlede værnepligtstje- neste bliver 8 måneder.
Side 2/3 Værnepligtsrådet anfører, at værnepligtige ikke bør kunne vælges til Værnepligtsrådet før afslutningen af den grundlæggende uddannelsesperiode, idet de ellers vil blive afskåret fra at fortsætte tjenesten i forsvaret kontrakt efter valgperiodens udløb. Det skal hertil be- mærkes, at der kun vil være tale om et meget begrænset antal værnepligtige, hvor dette kan blive en problemstilling. Det vil derfor være muligt i de konkrete tilfælde at finde en praktisk løsning problemstillingen, der vil sikre, at medlemmer af Værnepligtsrådet ikke bliver af- skåret fra efterfølgende at forrette tjeneste i forsvaret, fordi de indledningsvis ikke har deltaget i en komplet basisuddannelse. Værnepligtsrådet anfører, at såfremt de værnepligtige vælges til Værnepligtsrådet i løbet af den grundlæggende uddannelsesperiode, opstår der problemer med at erstatte de på- gældende som landstalsmænd. Uddannelsen af nye landstalsmænd vil, ifølge Værnepligtsrå- det, ikke kunne gennemføres, idet uddannelsen er centraliseret og gennemføres i begyn- delsen af indkaldelsesperioden. Det skal hertil anføres, at det normalt ikke kun er lands- talsmanden ved de enkelte tjenestesteder, der gives den pågældende uddannelse. Vælges en given landstalsmand derfor til Værnepligtsrådet, vil der normalt være en række øvrige talsmænd ved det pågældende tjenestested, som vil kunne overtage opgaven som lands- talsmand. Værnepligtsrådet anfører, at der med ministeriets forslag vil kunne vælges medlemmer med kun en måneds tjeneste bag sig. Disse vil have ringe erfaring med militær tjeneste og ringe viden om forholdene ved enhederne. Det skal hertil anføres, at værnepligtige hidtil har kun- net indtræde i Værnepligtsrådet efter 2 måneders tjeneste. Der har således også hidtil været tale om forholdsvis unge værnepligtige, uden at dette har givet anledning til proble- mer. Værnepligtsrådet foreslår, at medlemmerne af rådet først skal kunne indtræde i rådet ef- ter  afslutningen  af  den  grundlæggende  basisuddannelse,  samt  at  de  herefter  kan  være medlemmer af Værnepligtsrådet i indtil 12 måneder. Forsvarsministeriet finder imidlertid, at det er af væsentlig betydning, at medlemmerne af Værnepligtsrådet er værnepligtige, og at de værnepligtige tjenestestederne kan identificere sig med medlemmerne af rådet og omvendt. Det findes derfor af væsentlig betydning, at rådets medlemmer ikke fjerner sig for meget fra den basis, hvis interesser de skal varetage. Derfor bør forlængelse af værne- pligten begrænses mest muligt. Værnepligtsrådet anbefaler, at den oprindelige anbefaling, som er udarbejdet af Forsvars- kommandoen, Hærens Operative Kommando, Søværnets Operative Kommando, Flyvertaktisk Kommando, Hærens Konstabel- og Korporalforening, Centralforeningen for Stampersonel og Værnepligtsrådet, følges. Forsvarsministeriet skal hertil bemærke, at det vurderes, at denne anbefaling ikke i tilstrækkeligt omfang tager højde for de ændringer, der er sket værnepligtsområdet som konsekvens af aftalen om forsvarets ordning 2005 – 2009. Værnepligtsrådet  anbefaler,  at  rådet  fastsættes  til  maksimalt  4  medlemmer.  Ministeriet overordnede  retningslinjer  betyder,  at  der  fremadrettet  vil  være  tre  valgte  medlemmer samt en sagsbehandler. Værnepligtsrådet anbefaler, at der etableres en ordning, hvor det undgås, at hele rådet udskiftes en gang. Forsvarsministeriet er enig i dette ønske, og de af ministeriet udar- bejdede retningslinjer vil ikke være en hindring herfor.
Side 3/3 Værnepligtsrådet  anfører,  at  de  værnepligtige  fortsat  bør  være  repræsenteret  af  deres egen uafhængige organisation og ikke erstattes af et sekretariat, der ikke vil kunne vareta- ge de værnepligtiges interesser. Det skal hertil bemærkes, at det er Forsvarsministeriets vurdering, at de udstukne retningslinjer vil tilsikre, at Værnepligtsrådet vil kunne løse de- res opgave, idet det skal tages i betragtning, at den ændrede værnepligt også giver ændre- de vilkår for samarbejdsordningen, og det derfor er en naturlig konsekvens, at der også sker ændringer for Værnepligtsrådets vedkommende. Værnepligtsrådet anfører, at de ønsker at bevare deres nuværende navn. Forsvarsmini- steriet har ikke indvendinger imod, at Værnepligtsrådet bevarer deres hidtidige navn. Værnepligtsrådet anfører, at Landstalsmandsudvalget for værnepligtige i Beredskabskorp- set deler Værnepligtsrådets vurdering af, at de skitserede retningslinjer ikke er hensigts- mæssige. Det er imidlertid Forsvarsministeriets vurdering, at redningsberedskabets sam- arbejdsregler er velfungerende, og at de virker efter hensigten. Når de nuværende med- lemmer af samarbejdsorganerne ikke deler denne opfattelse, er det ministeriets vurdering, at dette skyldes, at der tidligere har været problemer med at løse rejste problemer inden for en overskuelig tidshorisont. Forsvarsministeriet vurderer dog, at den hyppigere møde- frekvens inden for forsvarets område vil medføre, at de fleste problemer kan løses inden for en indkaldelsesperiode. Endelig anfører Værnepligtsrådet, at deres uafhængighed er blevet truet, ligesom antallet af medlemmer og den økonomiske ramme er reduceret. Forsvarsministeriet skal hertil an- føre, at der som konsekvens af aftale om forsvarets ordning 2005 – 2009 ikke mere ud- dannes værnepligtige sergenter i forsvaret. De faglige interesser for samtlige sergenter i forsvaret varetages derfor fremadrettet af Centralforeningen for Stampersonel. En natur- lig  konsekvens  heraf  har  været,  at  de  værnepligtige  sergenters  repræsentation  i  Vær- nepligtsrådet, hvor de hidtil har været repræsenteret med 4 medlemmer, er bragt til op- hør. Tilsvarende er rådets budgetter tilpasset i overensstemmelse hermed. Forsvarsmini- steriet har ikke været inddraget i den oprindelige beslutning om, hvorvidt der kan indkaldes ekstra medhjælpere i forbindelse med afholdelsen af de månedlige møder, men er i øvrigt enig i den trufne beslutning om, at der ikke mere er grundlag for dette. Årsagen er, at de pågældende arrangementer nu gennemføres hyppigere, men samtidig har ændret sig væ- sentligt både indholdsmæssigt, og hvad angår deltagerantallet. Forsvarsministeriet vurderer, at de skitserede retningslinjer vil medvirke til, at der etable- res en effektiv og for alle parter tilfredsstillende samarbejdsordning, der tager højde for de ændringer af værnepligten, som aftalen om forsvarets ordning 2005 – 2009 medfører. Forsvarsministeriet har imidlertid, baggrund af de fremkomne bemærkninger fra Vær- nepligtsrådet, til hensigt at gennemføre en evaluering af den skitserede ordning i forbin- delse med den årlige rapportering af forligsimplementeringen med henblik eventuelle ju- steringer af samarbejdsordningen. Evalueringen vil således blive foretaget i foråret 2007 gældende for året 2006.