Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2005-733-0013
Dok.:
JOK40476
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 1. februar 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forrrrslag
slag
til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen vedrørende fuldd-
byrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågningrvågning og kontrol samt fratagelse af mulighed
for udgang ved udeblivelse fra afso
oo
oning)
ning) (L 86).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31/1-06 fra M. Andersen og F.
Kjeldsen, Aarslev, jf. L 86 bilag 3.
Svar:
I det pågældende brev til Folketingets Retsudvalg anfører M. Andersen og F. Kjeldsen med hen-
visning til en ombudsmandsudtalelse bl.a., at Kriminalforsorgen må antages at følge en praksis,
hvorefter en domfældt, som er indkaldt til afsoning og ikke er mødt til tiden, har bevisbyrden for,
at den pågældende ikke har modtaget indkaldelsen.
Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, som har op-
lyst, at Kriminalforsorgens praksis i forbindelse med tilsigelser til afsoning er i overensstemmel-
se med den pågældende ombudsmandsudtalelse, hvorefter bevisbyrden for, at et brev er afsendt
af en offentlig myndighed, påhviler den offentlige myndighed, og hvorefter breve mv. fra en
offentlig myndighed som udgangspunkt kan anses for at være kommet frem til adressaten dagen
efter afsendelsen i overensstemmelse med sædvanlig postgang.
I de sager, hvor en indsat gør gældende, at denne ikke har modtaget en tilsigelse til afsoning,
undersøges det nærmere, hvad der kan være årsagen hertil, herunder om brevet er sendt til den
korrekte folkeregisteradresse, og om brevet eventuelt er kommet retur på grund af en forkert
adresse.
Såfremt der ikke fremkommer oplysninger, som kan bestyrke en antagelse om, at tilsigelsen ikke
er kommet frem til den domfældtes adresse, lægges det til grund, at tilsigelsen til afsoning er sket
korrekt.