ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

3. maj 2006

 

Besvarelse af spørgsmål 40 ad L 52 stillet af ERU den 24. april 2006.    

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 40:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. april 2006 Topdanmark, SEB-Pension og Nordea Liv & Pension, jf. L 52 - bilag 31.

 

Svar:

Af henvendelsen fremgår, at de pågældende forsikringsselskaber er enige med mig i, at det gavner gennemsigtigheden, at det er kunden og forsikringsmægleren, der aftaler mæglerens honorar. Dette er også en af bevæggrundene for at fremsatte lovforslaget, som jo netop indeholder en sådan bestemmelse.

 

Selskaberne anfører desuden, at det skader mobiliteten blandt kunderne, hvis den periode, som mæglerens honorar skal afskrives via forsikringspræmien over, bliver for kort.

 

Samtidig kan selskaberne dog godt se, at en fast grænse vil gavne gennemsigtigheden i forhold til i dag.

 

Som jeg tidligere i svarene på spørgsmål 35-37 har redegjort for, så er det vigtigt, at der er den fornødne sammenhæng mellem forsikringsselskabernes afholdelse af omkostninger og fordelingen af disse på kundernes depoter.

 

En tidsmæssig og beløbsmæssig sammenhæng sikrer, at kunderne betaler for deres egne etableringsomkostninger, og at man som kunde ikke skal betale for andres etableringsomkostninger. Det betyder, at omkostningerne ikke fordeles ud på hele grupper af kunder, og at kunderne ved fraflytning skal betale et eventuelt ubetalt resthonorar.

 

Kravet om en tidsmæssig og beløbsmæssig sammenhæng er ikke kun nødvendig, når vi taler om de mæglerbetjente kunder, men skal også gælde for de kunder, som er betjent af selskabernes eget salgspersonale mv.

 

Derfor vil jeg – som også tidligere oplyst – sørge for, at kontributionsbekendtgørelsen ændres.

 

Spørgsmålet er så, hvor lang en årrække mæglerens honorar skal afskrives over præmien, og hvem der skal bestemme den periode.

 

Jeg har tidligere givet udtryk for, at jeg fandt et maksimum på to år passende af hensyn til gennemsigtigheden mv. For at imødekomme de røster, som har udtrykt bekymring over, at to år er for lidt, vil jeg foreslå, at perioden i stedet bliver på maksimalt tre år.

 

Det er imidlertid vigtigt at sikre, at gennemsigtigheden ikke lider skade af denne forlængelse. Udover ændringen af kontributionsbekendtgørelsen vil jeg derfor fremsætte et ændringsforslag til L 52, hvorefter kunden og    forsikringsmægleren også skal aftale, hvilken periode honoraret skal afskrives over præmien  – dog maksimalt tre år.

 

Dette er i tråd med forslagets intention om, at mægleraftalen er et forhold, som alene vedrører kunden og mægleren - og ikke selskabet –, og samtidig giver det bedre gennemsigtighed.

 

 

 

 

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk