ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 6. december 2005 Besvarelse af spørgsmål   2 ad L 52 stillet af Erhvervsudvalget den 24. november 2005. Spørgsmål   2: Ministeren  bedes  redegøre  for,  hvorfor  det  alene  er  betaling  for  forsi k- ringsmæglernes  y  delser,  der  skal  tydeliggøres  og  ikke  provisioner  m.v. generelt på de finansielle markeder, herunder om ministeren er enig i, at ens  regler  for  samme  eller  sammenlignelige  ydelser  er  væ  sentlige  for konkurrencen og gennemsigtigheden. Svar: Der  har  i  det  seneste  år  været en  langvarig  offentlig  debat  om  forsik- ringsmæglernes  uvildighed,  når  der  formidles  pensionsordninger.  Det  er blevet anført, at forsikringsmæglerne ikke kan være uvildige i d eres d- givning  af  kunden,  når  de  samtidig  modtager  provision  fra  de t  forsik- ringsselskab, hvor kundens forsikring placeres. På den baggrund udarbe j- dede  Finanstilsynet  en  rapport  i  foråret  2005,  der  blev  oversendt  til Folketingets    Erhvervsudvalg.    Der    var    bred    støtte    til    rapportens konklusioner  om  behovet  for  ændringer  af  de  n  eksisterende  retstilstand. Disse   følges   nu   op   af   et    lovforslag   indeholdende   forslag   om,   at forsikringsmæglerne   ikke   må   modtage   provision   fra   forsikringsse   l- skaberne. Formå let med lovforslaget er således  at styrke tilliden til forsikringsmæ  g- lernes uvildighed. Derfor foreslås det helt enkelt, at det skal være t   ydeligt for kunden, at det er kunden, der direkte betaler forsikringsmægl  eren for den rådgivning, der mo dtages. Modsætning  en  til  forsikringsmægleren,  der  markedsfører  sig  som  ku   n- dens  uvildige  repræ  sentant,  er  f.eks.  et  pengeinstitut,  der  sælger  forsi  k- ringsselskabers produkter og modtager en betaling herfor fra forsikrings- selskabet.    Pengeinstituttet  markedsfører  sig  ikke  som  uvildig  af  forsi k- ringsselskabet. Kunden forventer derfor ikke i denne situation at modtage uvildig rå dgivning. Det  er  klart,  at  åbenhed  og  gennemsigtighed  omkring  de  omkostninger, som kunderne pålægges  ved køb af finansielle pr odukter, er til gavn for kunderne. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 Derfor nedsætter jeg en arbejdsgruppe i Finanstilsynet med deltagel  se af Forsikring  &  Pension,  forsikringsmæglernes  brancheorganisationer  og kunderepræsentanter. Gruppen får til opgave at se på kundernes omkos t- ninger  i  forbindelse  med  etablering  af  en  forsikringsaftale,  herunder  de omkostninger  kunden  betaler  for  salgspersonalets  aflønning.  Gruppens arbejde  skal  være  afsluttet  den  1.  juli  2006  med  forslag  til  eventuelle lovændringer eller bekendtgørelse   sændringer. Herudover  findes  der  også  regler  om,  hvilke  oplysninger  en  finansiel virksomhed skal give om provisioner, jf. min besvarelse af spørgsmål   3.