Folketinget - Finansudvalget

København, den 26. september 2006

Sagsnr.:  6085

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Finansudvalg har ved skrivelse af 7. september 2006 anmodet om min besvarelse af spørgsmål 4 ad L 237 Forslag til lov for finansåret 2007. vedr. § 24 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri af finansministeren (Thor Pedersen).

 

Spørgsmål 4:

 

”Idet henvises til ministerens svar af 23. september 2005 på § 24 — spørgsmål 3, folketingsåret 2004-05, 2. samling, vedrørende FFL 2006, ønskes en ajourført beskrivelse af fiskeriets situation og herunder hvilke forventninger, regeringen har til den nye EU-fiskeriforordning, der træder i kraft den 1. januar 2007?”

 

Svar:

 

Jeg kan i forlængelse af mit svar af 23. september 2005 på spørgsmål 3 (folketingsåret 2004-05, 2. samling) oplyse, at regeringen og Dansk Folkeparti den 3. november 2005 indgik aftale om en ny metode til regulering af dansk erhvervsfiskeri. Den nye regulering træder i kraft 1. januar 2007. Om aftalen henvises til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri – bilag 50 (folketingsåret 2005-06).

 

Det er min vurdering, at den nye regulering vil give en bedre udnyttelse af de danske fiskerimuligheder og derved sikre den enkelte fisker en bedre økonomi. Den øgede økonomiske dynamik skønnes at medføre en mere aktiv strukturtilpasning og på længere sigt en tiltrængt modernisering og fornyelse af den danske fiskerflåde.

 

Det er min opfattelse, at mange fiskere allerede på nuværende tidspunkt er begyndt at indrette sig på de nye muligheder.

 

Som led i aftalen om Ny Regulering blev der i 2006 gennemført en ophugningsordning for dansk fiskeri. Det forventes, at tilpasningen af den danske fiskerflåde fremover primært vil ske på grundlag af den nye markedsbaserede fiskeriregulering, jf. aftalen om Ny Regulering af dansk fiskeri.

 

Den Europæiske Fiskerifond (EFF) erstatter det gældende instrument FIUF (Det Finansielle Instrument til Udvikling af Fiskeriet) og udgør grundlaget for strukturpolitikken på fiskeriområdet i perioden 2007-2013.

 

Anvendelsen af midlerne skal overholde retningslinierne fra Fiskerifonden. Det overordnede formål med den Europæiske Fiskerifond for perioden 2007-13 (EFF) er at fremme den økonomiske og sociale udvikling i fiskerisektoren inden for rammerne af en bæredygtig forvaltning af fiskeriressourcerne og i overensstemmelse med den reviderede fiskeripolitik.

 

Med forordningen om EFF lægges der således generelt op til en styrket indsats for udvikling af fiskerimetoder og fiskeripraksis, der i højere grad respekterer miljømæssig bæredygtighed samt til afhjælpning af regionale problemer, som skyldes udviklingen i fiskeriet. Der vil fortsat kunne ydes støtte til modernisering af fiskerfartøjer og til udvikling af akvakultur- og forarbejdningssektoren. Fonden kan anvendes til udviklingsformål og investeringsstøtte.

 

Forordningen er opdelt i 5 såkaldte tematiske akser:

 

1.         Foranstaltninger til tilpasning af fiskeriflåden

2.         Akvakultur, forarbejdning og afsætning af fiske- og akvakulturprodukter

3.         Foranstaltninger af fælles interesse

4.         Bæredygtig udvikling af fiskeriområder

5.         Teknisk bistand

 

EFF skal ledsage den nødvendige omstrukturering af fiskerisektoren gennem en række sociale og økonomiske foranstaltninger, der kan begrænse virkningen af nedgangen i fiskeriaktiviteterne eller begrænse virkningen af foranstaltninger pålagt af hensyn til bevaringspolitikken for fiskeriressourcer. Den Europæiske Fiskerifond skal således også bidrage til den nødvendige reduktion af kapaciteten, særligt i forhold til de EU-flåder der fisker på bestande hvor der sker en overudnyttelse.

 

De medlemslande, der ønsker at få del i fondens midler, skal dels udarbejde en national strategiplan, dels et nationalt fiskeriudviklingsprogram, hvor der lægges vægt på en overordnet strategisk tilgang og mål for udviklingen.

 

Rammerne for dette fastlægges i Danmark i en samlet handlingsplan for fiskeri og akvakultur, der udarbejdes i samarbejde med aftaleparterne fra aftale om Ny Regulering.

 

Handlingsplanen skal skabe en innovations- og investeringsaccellerende platform for udviklingen af dansk fiskeri. Planen vil blive fulgt op i efterårssamlingen af ny lovgivning vedrørende fiskeriets forvaltningsrammer og strukturudviklingsordninger (Fiskeriloven og ny Fiskeriudviklingslov).

 

Visionen for den danske fiskeri- og akvakultursektor er at skabe rammerne for det størst mulige vedvarende udbytte af den danske fiskeri- og akvakultursektor, hvor ressourcerne udnyttes under hensyn til målet om bæredygtighed og regional udvikling.

 

Der er et væsentligt samfundsøkonomisk potentiale i at øge produktionen af fisk i akvakultur og øge værdiudbyttet af fiskeressourcerne bl.a. gennem udnyttelse af arter, der i dag anvendes til industriformål, til konsum. Med udbytte menes såvel erhvervsøkonomisk som samfundsøkonomisk udbytte, idet en fokusering på de erhvervsøkonomiske elementer alene ikke vil kunne sikre en bæredygtig udvikling.

 

I handlingsplanen vil der blive lagt afgørende vægt på, at udvikling i fiskeri- og akvakultursektoren sker på et miljømæssigt bæredygtigt grundlag. Udover erhvervselementet skal der også skabes forbedringer inden for miljø, sikkerhed og hygiejneforhold. Det gælder i såvel fiskeriet, akvakultursektoren som i forarbejdningsindustrien.

 

Globaliseringen indebærer, at der må sættes nogle klare strategiske mål for, at Danmark kan bibeholde sin position på verdensmarkedet i den skærpede internationale konkurrence. Forslaget til den nationale strategi for Den Europæiske Fiskerifond har som centrale mål, at skabe øget værditilvækst i fiskeri- og akvakultursektoren. Dette skal dels opnås gennem tre typer af strategiske mål:

 

·Branchemål.

·Interaktionsmål mhp. at forbedre samarbejdet mellem brancherne i værdikæden.

·Kollektive mål.

 

Opfyldelse af målene nødvendiggør aktiviteter, der er rammeskabende og aktiviteter rettet mod konkrete virksomhedsprojekter. Som rammeskabende aktiviteter kan nævnes uddannelse- og kompetenceudvikling, havneaktiviteter, udvikling af modeldambrug. Vækstdrivere for denne udvikling vil være innovation, kompetenceudvikling og samarbejde.

 

Visionen om et så stort vedvarende udbytte af sektoren som mulig betyder, at støtten strategisk vil blive målrettet innovative projekter. Det innovative element vil kunne medføre en konkurrencefordel, der gør investeringen holdbar i en længere periode end traditionelle investeringer. Grundlaget for innovation sikres ved at Innovationsudvalget, som fødevareministeren har nedsat i henhold til Innovationsloven, inddrages i administrationen.

 

De konkrete indsatsområder for Fiskerifonden bliver bl.a.:

 

Innovation, udvikling og kompetence:

·Udvikling af kølekædesystemer og kvalitetssikring og bedre udnyttelse af  eksisterende danske fiskerimuligheder.

·Nye fødevarestandarder af høj international klasse – fødevaredesign.

·Uddannelse af fiskere og opdrættere.

·Udvikling af fiskeriforvaltning – herunder selektivt fiskeri.

·Udvikling af akvakultur, herunder muslinge- og østersproduktion.

·Forbedring af regionale/kommunale forudsætninger for at udvikle fiskeri og akvakultur, herunder styrkelse af de små havnes udviklingsmuligheder.

 

Investeringsstøtte:

·Kølekædesystemer, kvalitetssikring, sporbarhedssystemer.

·Indhentning af investeringsefterslæb i forarbejdningsindustrien og havnene.

·Miljøinvesteringer i akvakultur.

·Modernisering af fartøjer (gennemsnitsalder er omtrent dobbelt af sammenlignelige lande).

 

 

 

 

Hans Chr. Schmidt

 

                                                                                          / Aase Thusholt-Madsen