UDENRIGSMINISTERIET

 

                                                                                                                                                                                                                         

Finansudvalgets spørgsmål nr.

3 af 7. september 2006 vedr. FFL07 til skriftlig besvarelse

 

Spørgsmål 3 Ad L 237 Forslag til finanslov for finansåret 2007, vedr. § 6 Udenrigsministeriet

Hvad er begrundelsen for, at bistanden til Nepal stiger, mens den falder til Bolivia, når de to lande tilsyneladende har sammenlignelige interne problemer ?

 

Svar:

Med finansloven for 2006 blev hovedparten af udviklingsbistanden under §06.3. omlagt til tilsagnsbudgettering. Med tilsagnsbudgettering afholdes den fulde udgift i det år, hvor programmet igangsættes. Tilsagnsrammen og dermed finanslovsbevillingen er derfor et udtryk for størrelsen af de programmer, der igangsættes i et givet finansår. Udover finanslovsbevillingen (tilsagnene) er der for hvert programsamarbejdsland opført en vejledende aktivitetsoversigt for udbetalingerne i finansåret.

 

Som det fremgår af aktivitetsoversigten for finanslovskonto § 06.32.02.12 (Aktivitetsoversigt: udbetaling) på FFL07, forudses der et stigende bistandsniveau for Nepals vedkommende fra 2007. For så vidt angår bistandsniveauet til Bolivia i 2007 er der, som det fremgår af finanslovsforslaget (§ 06.32.02.16, aktivitetsoversigt: udbetaling) ikke tale om nogen reduktion. Der er tværtimod lagt op til en stigning i udbetalinger i.f.t. regnskabet for 2005 og opretholdelse af det på FL06 forventede niveau.

 

Nepal står nu efter mange års politisk ustabilitet og lang tids demokratisk slingrekurs endelig med en mulighed for at sikre varig fred og demokrati. Danmark har spillet en central og en positiv rolle i den seneste fredsproces, hvor oppositionen, inkl. maoisterne, for første gang arbejdede sammen i et folkeligt opgør med Kongens enevælde. Kongen tog magten ved et kup i 2005, hvorefter Danmark omprioriterede sit udviklingssamarbejde med Nepal.

 

I denne nye positive situation kan Danmark sammen med det øvrige internationale samfund spille en central rolle, særligt via vores udviklingsmidler, for at sikre at situationen fortsat udvikler sig positivt, og Nepal ikke ender som en fejlslagen stat. Der forventes i 2007 at blive givet tilsagn om igangsættelse af aktiviteter i Nepal for 210 mio. kr., herunder 50 mio. kr. til fredsprocessen. Udbetalingerne til danske bistandsaktiviteter i Nepal forventes at blive 190 mio. kr. i 2007.

 

Danmarks muligheder for at yde en effektiv bistand i Bolivia har i de seneste år været hæmmet af den politiske turbulens i landet, herunder manglende videreudvikling af den reformproces, der er krumtappen i vores bistandssamarbejde. I lyset af den manglende fremdrift i udviklingssamarbejdet blev det besluttet at nedjustere det på FL05 forventede udbetalingsniveau for Bolivia, hvilket resulterede i en vejledende årlig landeramme på 157 mio. kr. i 2006 og 2007.

 

Med indsættelsen af en ny demokratisk valgt regering i januar 2006 er den politiske situation i Bolivia stabiliseret. Den nye regering er valgt på et ambitiøst reformprogram, der bl.a. sigter på at mindske fattigdommen, fremme den demokratiske deltagelse og styrke de oprindelige folks rettigheder - hvilket åbner muligheder for at fremme centrale danske udviklingspolitiske målsætninger. Konkretiseringen af den nye regerings politikker på en række for Danmark helt centrale områder udestår dog stadig - det gælder bl.a. naturgasspørgsmålet og bekæmpelsen af koka-produktion - ligesom donorsamfundet afventer udmøntningen af en ny national udviklingsplan og resultaterne af den igangværende grundlovgivende forsamling.

 

På det praktiske plan har regeringsskiftet ført til ændringer i ressortfordeling mellem ministerier og institutioner, med behov for justering og genforhandling af elementer i det danske bistandsprogram, og personaleudskiftninger i centraladministrationen, hvilket har bidraget til at udhule den administrative kapacitet.

 

Det er på denne baggrund fortsat vurderingen, at der ikke i 2007 vil kunne gennemføres udviklingsaktiviteter i Bolivia af en størrelsesorden, der overstiger 157 mio. kroner i udbetalinger.