Folketingssvar

20. september 2006

 

 

Besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 af 7. september 2006 (§7)

Spørgsmål 3:

”Der ønskes en detaljeret redegørelse for stigningen i statens samlede drifts­ud­gifter af 401 mia. kr. i 2006 til 496 mia. kr. i 2007.”

 

Svar:

Statens udgifter er budgetteret til ca. 560¾ mia. kr. på FFL07, mens statens udgifter på FL06 udgør ca. 468 mia. kr. opgjort i årets priser. Væksten på i alt ca. 92½ mia. kr. i de statslige udgifter kan altovervejende henføres til en vækst i de ministerfordelte udgifter, der navnlig følger af kommunalreformen og den kommunale finansieringsreform, jf. tabel 1 og Budgetoversigt 2.

 

Tabel 1.

Statens udgifter på FL06 og FFL07

 

 

FL06

FFL07

Ændr. FL06-FFL07

 

 

Mia. kr., årets priser

 

 

 

 

 

Ministerfordelte udgifter i alt

411,1

503,7

92,6

 

 

- Driftsramme

92,4

110,6

18,2

 

 

- Overførselsbudget

313,8

385,5

71,7

 

 

- Anlægsbudget

4,9

7,6

2,7

 

 

Rente af statsgæld mv.

26,9

25,5

-1,4

 

 

EU-bidrag mv.

17,0

18,2

1,2

 

 

Børnefamilieydelse

13,1

13,4

0,3

 

 

Udgifter i alt

468,1

560,8

92,7

 

 

 

 

Anm.: Drifts-, overførsels- og anlægsudgifterne på FL06 er tilpasset de ændrede rammeplaceringer, der er gennemført i forbindelse med udarbejdelsen af FFL07.

 

Udgifterne på driftsrammen stiger med ca. 18¼ mia. kr. fra FL06 til FFL07 opgjort i årets priser. Stigningen kan for en stor dels vedkommende henføres til overflytningen af opgaver til staten pr. 1. januar 2007 som led i kommunalreformen. Samlet set betyder overflytningen af opgaver, at de statslige driftsudgifter forøges med ca. 12 mia. kr. Hertil kommer en række forskellige og modsatrettede ændringer på ministerområderne. Af væsentlige forhold, der bidrager til at forøge driftsudgifterne, er den nye globaliseringspulje (2,0 mia. kr.), reserven til højt prioriterede områder, herunder til børn, ældre og miljø (1,0 mia. kr.), beskæftigelsesinitiativer som følge af velfærdsaftalen (0,5 mia. kr.), momsreserven (2,3 mio. kr.) og øvrige reserver på §35. Generelle reserver (0,9 mia. kr.). Herudover kommer blandt andet en teknisk stigning på driftsrammen som følge af omkostningsreformen på 0,7 mia. kr. som følge af, at statsinstitutionernes bevillinger er tillagt renter. Renterne modsvares af mindreudgifter på §37. Renter.

Omvendt reduceres driftsrammen med ca. 2½ mia. kr. fra FL06 til FFL07 som følge af en teknisk omflytning fra driftsrammen til anlægsbudgettet under Transport- og Energiministeriet. Omflytningen kan henføres til, at konti vedrørende infrastruktur, herunder Banedanmarks fornyelse og drift, er friholdt for overgangen til omkostningsbudgettering på finansloven.

 

Udgifterne på overførselsbudgettet stiger med ca. 71¾ mia. kr. fra FL06 til FFL07 opgjort i årets priser. Stigningen er for en stor dels vedkommende en konsekvens af finansieringsreformen for kommunerne, herunder ikke mindst, at den hidtidige amtskommunale indkomstskat fra og med 2007 delvist erstattes af et statsligt sundhedsbidrag, som via bloktilskuddet medgår til at finansiere sygehusdriften i regionerne. Kommunerne overtager desuden en række amtskommunale opgaver (herunder medfinansiering af regionale sundhedsudgifter). I forbindelse med finansierings- og udligningsreformen overføres desuden en række særtilskud på §15. Socialministeriet og §16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet, herunder overgangsordningen vedrørende grundtakstreformen, til det kommunale bloktilskud. Stigningen i bloktilskuddet inkl. overgangsordningen vedrørende grundtakstreformen er således på ca. 67½ mia. kr. fra 2006 til 2007. Eksklusive overgangsordningen vedrørende grundtakstreformen er stigningen i bloktilskuddet på ca. 75¼ mia. kr. fra 2006 til 2007.

 

Dertil kommer en række forskellige og modsatrettede ændringer på ministerområderne med en nettobudgetvirkning på ca. 4¼ mia. kr. på overførselsbudgettet. I retning af stigende udgifter trækker blandt andet udgifter til folkepension (3,9 mia. kr.), førtidspension (1,0 mia. kr.), satspuljen for 2007 (0,9 mia. kr.[1]) samt pensionsforpligtigelser for regionerne med statslig refusion (1,9 mia. kr.).[2] I modsat retning trækker blandt andet mindreudgifter til dagpenge (2,3 mia. kr.) og kontanthjælp (0,8 mia. kr.).  

 

Udgifterne på anlægsbudgettet stiger med ca. 2¾ mia. kr. fra FL06 til FFL07 opgjort i årets priser, hvilket primært kan henføres til en stigning i Transport- og Energiministeriets anlægsbudget, der følger af flytninger fra driftsrammen til anlægsbudgettet, jf. ovenfor. Konti vedrørende infrastruktur, herunder Banedanmarks fornyelse og drift, er således friholdt for overgangen til omkostningsbudgettering på finansloven.

 



[1] Satspuljen udgør knap 1,1 mia. kr. i 2007. Heraf foreslår regeringen ca. 0,2 mia. kr. konkret udmøntet på finanslovforslaget for 2007.

[2] De angivne udgiftsændringer i bloktilskuddet, de sociale pensioner mv. er angivet i årets priser.