,Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

NLJ/ J.nr.

Folketingets Finansudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 26. september 2006

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Finansudvalgs brev af 6. september 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på L 237 - § 15 Spørgsmål 1-3 (Vedr. FFL 2007).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 1:

 

Ӥ 15. Socialministeriet. Generelt

Hvor stor en andel af satspuljen forudsættes anvendt på udmøntning af ministerens handlingsprogram "Det Fælles Ansvar II: Regeringens handlingsplan for de svageste grupper", og hvilke dele af programmet forventes finansieret på denne måde?”

 

 

Svar:

Som det fremgår af finanslovsforslaget for 2007, agter regeringen at søge satspuljepartiernes tilslutning til at fortsætte den massive satsning på forbedringer for de mest udsatte grupper. Et vigtigt element i denne satsning er handlingsprogrammet Det fælles ansvar II.

 

Det fælles ansvar II indeholder forslag og løsninger, der vil styrke de udsattes sociale netværk, hjælpe dem til at få bedre struktur på deres hverdag og give dem mulighed for at indgå i nye sociale fællesskaber. Handlingsprogrammet indeholder 12 initiativer fordelt på tre fronter:

 

De 12 initiativer vil tilsammen koste 620 mio. kr. over 4 år.

 

Det foreslÃ¥s, at satspuljen for 2007 finansierer 10 af programmets initiativer. Regeringen vil derfor foreslÃ¥ satspuljepartierne at afsætte ca. 508 mio. kr. over 4 Ã¥r, hvilket svarer til ca.  12 pct. af satspuljen 2007-2010. Hertil kommer omdisponeringer fra eksisterende satspuljebevillinger pÃ¥ i alt ca. 56 mio.kr., der ligeledes skal godkendes af satspuljepartierne i forbindelse med satspuljeforhandlingerne i efterÃ¥ret 2006.

 

Initiativ 4, Etablering af virksomhedscentre finansieres af eksisterende satspuljemidler på Beskæftigelsesministeriets konto §17.49.08.10. Denne omdisponering er godkendt af satspuljepartierne. Initiativ 11, Fastsættelse af lokale målsætninger i kommunerne finansieres af midler afsat på Finansloven for 2006 på konto §15.11.79.20 til kvalitetsstandarder.

 

 

Spørgsmål nr. 2:

 

Ӥ 15.11.28. Den Sociale Sikringsstyrelse

Der udbedes en redegørelse for bevillingsudviklingen på kontoen.”

 

Svar:

Den Sociale Sikringsstyrelse har frem til 31. december 2005 behandlet ankesager som sekretariat for Det Sociale Nævn for Københavns og Frederiksberg kommuner, jf. underkonto 10 på FL 2006.

 

Den Sociale Sikringsstyrelses opgaver vedrørende Det Sociale Nævn for Københavns og Frederiksberg Kommuner varetages i perioden 1. januar – 31. december 2006 af Statsamtet København og herefter i den regionale statsforvaltning for Hovedstaden. I den forbindelse overføres bevilling fra Den Sociale Sikringsstyrelses konto til Indenrigs- og Sundhedsministeriet    (§ 16.13.01. Statsamterne) med 13,6 mio.kr. i 2006 og hhv. 10,6, 10,1, 9,5 og 9,4 mio.kr. i årene 2007 til 2010. Underkonto 10 er som følge heraf nedlagt på FFL 2007.

 

Det kan desuden tilføjes, at indtægtsbevillingen falder fra 1,5 mio.kr. i 2006 til 0,2 mio.kr. i 2007 som følge af et fald i huslejeindtægt, idet en lejer er fraflyttet et lejemål i Den Sociale Sikringsstyrelse.

 

 

Spørgsmål nr. 3:

 

Ӥ 15.11.79 Reserver og budgetregulering

Hvordan er Landsbyggefondens midler blevet anvendt tidligere, og hvordan forventes de anvendt i fremtiden?”

 

 

Svar:

 

Landsbyggefonden er en selvejende institution oprettet i 1967 blandt andet med det formål at fremme det almene byggeris selvfinansiering. Landsbyggefondens midler kommer fra indbetalinger fra de almene boligafdelinger. Indtægterne fordeles på hovedsageligt tre konti, hhv. trækningsretten, landsdispositionsfonden og fra 1998 nybyggerifonden, mens de resterende midler blandt andet anvendes til administration. Fra 1980 til 2002 blev en del af de indbetalte midler overført til en fælles moderniseringsfond, men denne blev ved udgangen af 2002 lagt ind under landsdispositionsfonden.

 

Anvendelsen af Landsbyggefondens midler er i høj grad lovbestemt, og den tidligere og fremtidige anvendelse er således betinget af politiske aftaler.

 

Udgifter fordelt på de tre konti

Tabel 1 viser anvendelsen af Landsbyggefondens midler i perioden fra 1995 til 2005 (opgjort i løbende priser) fordelt på hhv. trækningsretten og landsdispositionsfonden. Oversigten over landsdispositionsfondens udgifter omfatter også udgifter under den fælles moderniseringsfond afholdt til og med år 2002. Fællesfondens midler blev i den betragtede periode anvendt til ydelsesstøtte vedrørende lån til finansiering af byggeskadeudbedring, ombygning af boliger samt miljøfremmende foranstaltninger.

Tabel 1. Landsbyggefondens udgifter, udvalgte år 1995-2005 (mio. kr., løbende priser)

Mio. kr. (løbende priser)

1995

1997

1999

2001

2002

2003

2004

2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Landsdispositionsfonden

 

 

 

 

 

 

 

 

Huslejesikring

5

86

90

125

114

112

156

140

Huslejebidrag

 

 

 

0

40

60

100

141

Beboerrådgivere

34

19

10

10

19

11

13

14

Kapitaltilførsel m.v.

31

100

138

101

122

107

123

148

Renovering & byggeskader

56

88

135

183

203

206

218

231

Udgifter i alt

139

320

407

434

554

572

690

719

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trækningsretten

515

398

362

367

395

344

402

285

Kilde: Landsbyggefondens regnskaber 1995, 1997, 1999 samt 2001-2005.

 

Den forventede fremtidige anvendelse af Landsbyggefondens midler vil afhænge af de kommende politiske forhandlinger herom. På nuværende tidspunkt kendes alene de udgifter, der beror på allerede indgåede aftaler. Disse er vist i tabel 2.


Tabel 2. Landsbyggefondens forventede fremtidige udgifter givet fondens nuværende forpligtelser, udvalgte år 2007-2030 (mio. kr., 2007-priser)

Mio. kr. (2007-priser)

2007

2010

2015

2020

2025

2030

 

 

 

 

 

 

 

Landsdispositionsfonden

 

 

 

 

 

 

Huslejesikring

152

115

61

17

0

0

Huslejebidrag

136

124

91

48

12

0

Beboerrådgivere

13

0

0

0

0

0

Kapitaltilførsel m.v.

148

148

148

148

148

148

Investeringstilskud m.v.

28

25

22

21

21

21

Hjemfaldsafløsning

0

91

-6

-44

-47

0

Renovering & byggeskader

450

422

320

233

154

96

Nybyggeri 2002-061

239

408

792

604

437

288

Ghettoindsats

144

135

10

0

0

0

Forsøgsordningen (salg)

-4

1

3

4

5

5

Renteudgifter

18

119

143

0

0

0

Udgifter i alt

1.324

1.588

1.584

1.031

730

558

 

 

 

 

 

 

 

Trækningsretten

450

450

450

450

450

450

 

 

 

 

 

 

 

Nybyggerifonden

0

0

0

0

0

0

Noter: 1) Tabellen viser fondens faktiske udgifter vedrørende nybyggeri de pågældende år, hvorimod finansloven viser de samlede tilbagediskonterede udgifter vedrørende de pågældende tilsagnsårgange. 

Kilde: Socialministeriets egne beregninger. Se endvidere Socialministeriet (2006): ”Den almene boligsektors fremtid – Rapport fra arbejdsgruppen vedrørende fremtidsperspektiver for en mere selvbærende almen sektor”.

 

Trækningsretten

Trækningsretten er en slags opsparingskonto for den enkelte almene boligorganisation. Den enkelte organisation kan anvende sine opsparede midler som tilskud til forbedrings- og renoveringsarbejder i organisationens afdelinger. Tilskuddet kan maksimalt udgøre 2/3 af udgiften til arbejderne.

 

Landsdispositionsfonden

Landsdispositionsfondens midler kan anvendes til renoverings-, drifts- og nybyggeristøtte. Støtten til den enkelte boligafdeling er uafhængig af afdelingens indbetalinger til fonden. Tabel 1 og 2 viser hhv. historiske og fremtidige udgifter under denne konto specificeret på en række formål som fastlagt i almenboligloven:

 

Huslejesikring: Huslejesikring er supplerende støtte til huslejenedsættelser i samspilsramte boligafdelinger som gives efter 1994-omprioriteringsloven. Huslejesikringen er under aftrapning og forventes at være fuldt aftrappet i år 2023. 

 

Huslejebidrag: Huslejebidrag er supplerende støtte til problemramte boligafdelinger, som gives efter 2000-omprioriteringsloven. Huslejebidraget er, som huslejesikringen, under aftrapning og forventes at være fuldt aftrappet i år 2027.

 

Beboerrådgivere: Landsdispositionsfonden har i den betragtede periode fra 1995 til 2005 haft udgifter på mellem 34 mio. kr. (i 2004) og 10 mio. kr. (i 1999-2001) til tilskud til beboerrådgivere. Efter den seneste ordning kan landsdispositionsfonden i perioden fra 2003 til 2008 yde tilskud på op til 50 pct. af udgifterne til beboerrådgivere i problemramte almene boligområder indenfor en årlig ramme på 12,5 mio. kr. (2003-prisniveau).

 

Kapitaltilførsel, driftslån og investeringstilskud: Landsdispositionsfonden kan yde støtte som lån eller tilskud til boligafdelinger ramt af økonomiske problemer. Støtten kan ydes til finansiering af nødvendige udbedrings-, opretnings- og vedligeholdelsesarbejder samt til miljøforbedrende og andre foranstaltninger, herunder til udligning af opsamlede driftsunderskud.

 

Hjemfaldsafløsning: I 2000 blev det muligt for Landsbyggefonden at yde støtte til frikøb af hjemfaldsklausuler. I 2001 frikøbte de boligorganisationer sig, som har boligafdelinger opført på grunde beliggende i Københavns Kommune. Boligorganisationerne finansierede frikøbet gennem optagelse af realkreditlån, hvortil landsdispositionsfonden yder løbende ydelsesstøttelån samt driftsbidrag. Landsdispositionsfondens udlån til de berørte afdelinger finansieres frem til 2009 ved statslån, som efterfølgende tilbagebetales i perioden fra 2010 til 2014.

 

Ydelsesstøtte til byggeskadeudbedring og renoveringsarbejder: Landsbyggefonden har i perioden fra 1991 til 2002 kunnet give tilsagn om ydelsesstøtte til byggeskadeudbedring. I 2003 blev byggeskadeudbedringsordningen erstattet af en renoveringsstøtteordning med mulighed for at støtte flere former for opretning og forbedring af alment byggeri. Under renoveringsstøtteordningen kan landsdispositionsfonden i perioden fra 2003 til 2008 årligt yde støtte til projekter med en samlet investeringsramme på 1.500 mio. kr. (2003-prisniveau). Mindst 50 mio. kr. af den årlige ramme skal anvendes på investeringer i forbedret tilgængelighed. I 2006 er rammen forhøjet med 650 mio. kr., hvoraf mindst 100 mio. kr. skal anvendes på handicapforanstaltninger.

 

Ydelsesstøtte til nybyggeri: Ved boligaftalerne 2002 og 2005 er det aftalt, at Landsbyggefonden (Landsdispositionsfonden) medfinansierer det almene nybyggeri. Landsbyggefondens bidrag, opgjort som nutidsværdi, fremgår af tabel 3.

 


Tabel 3. Landsbyggefondens refusion af ydelsesstøtte

2002-2006 (mio. kr., nutidsværdi)

 

Mio. kr.

2002

3.173

2003

1.458

2004

1.102

2005

1.009

20061)

1.037

Noter: 1) Budgettal.

 

Ghettoindsats: Landsdispositionsfonden kan i 2006 anvende 600 mio. kr. til tilsagn om tilskud til en social og forebyggende indsats i problemramte boligafdelinger, hvoraf de 200 mio. kr. kan anvendes til huslejenedsættelser. Det er forudsat, at de 200 mio. kr. til huslejenedsættelser anvendes over en ti- til femten-årig periode og de resterende 400 mio. kr. over en fem-årig periode.

 

Salg af almene boliger: Forsøgsordningen med salg af almene boliger løber i de tre år fra 2005 til 2007. Salg af almene boliger vil de første år give Landsbyggefonden indtægter i form af tilbagebetaling af grundkapital- og driftsstøttelån samt eventuel bortfald af ydelsesstøtte. Senere vil salgene resultere i en reduktion af fondens indtægter fra pligtmæssige bidrag og udamortiserede lån.

 

Renteudgifter: De forventede fremtidige renteudgifter følger primært af, at landsdispositionsfonden ikke har tilstrækkelige midler til at finansiere refusionen af statslig ydelsesstøtte til nybyggeri med tilsagn i perioden fra 2002 til 2006. Fonden må derfor optage lån.

 

Nybyggerifonden

Nybyggerifonden blev oprettet i 1998, og dens midler anvendes til støtte til nybyggeri af almene boliger. Da det kun er nybyggeri med tilsagn efter 1998, der skal indbetale midler til fonden, vil den først få indtægter omkring år 2030, hvor lånene på de først opførte byggerier er udamortiserede.

 

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Lise Nielsen