Folketinget – Finansudvalget
|
København, den 26. september 2006
|
Folketingets Finansudvalg har ved skrivelse af 7. september 2006 anmodet om min
besvarelse af spørgsmål 2 ad L 237 Forslag til lov for finansåret 2007. vedr. §
24 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri af finansministeren (Thor
Pedersen):
Spørgsmål 2:
â€Der ønskes en beskrivelse af de
væsentligste administrative byrder i forhold til den enkelte fisker og landmand
og herunder de mindre virksomheder inden for disse to er-hverv samt en
redegørelse for, hvilke initiativer der er taget og planlægges taget for at
begrænse de administrative byrder.â€
Svar:
Der er i 2004 gennemført en måling af
virksomhedernes administrative byrder, foranlediget af indberetningsforpligtelser
på Fødevareministeriets område. Der er tale om den såkaldte AMVAB-måling.[1]
Fødevareministeriet har i overensstemmelse med regeringens politik udarbejdet
en langsigtet handlingsplan for, hvornår man vil tage fat på forenklinger på de
nævnte områder.
De regelsæt, der bevirker de væsentligste administrative omkostninger, er
anført i vedlagte bilag. I skema 1 oplyses de samlede administrative
omkostninger ved regelsættet på samfundsniveau, og det fremgår, hvilke mål for
byrdelettelserne der er fastlagt, jf. Fødevareministeriets langsigtede
handlingsplan. I skema 2 oplyses den gennemsnitlige administrative omkostning
(i kr.) pr. virksomhed. Der er tale om en gennemsnitsberegning, som kan have variationer i både op- og nedadgående retning, f.eks. efter virksomhedens
størrelse (antal ha eller dyr) eller hvor effektivt den enkelte virksomhed
drives.
Der gøres opmærksom på, at skemaet viser de væsentligste byrder for landmænd og
fiskere, som stammer fra lovgivning på Fødevareministeriets område. Dertil kommer
regulering vedr. drift af virksomhed hidrørende fra andre ministerområder,
f.eks. regler vedr. løn, skat, miljø, arbejdsmiljø og regnskabsregler.
De samlede byrder er i perioden 2001 – 2005, hvor den seneste opdatering af
målingen er foretaget, faldet fra 1.017 mio. kr. til 1.007 mio kr., dvs. et
fald på 10 mio kr., svarende til 1 %. Der er for årene 2006 – 2010 lagt en
ambitiøs plan, hvor målet er at opnå en samlet reduktion af de administrative
byrder med 25,3 %. På Fødevareministeriets område stammer 80 % af byrderne fra
regler, der helt eller delvist har international oprindelse (primært EU).
Desuden indgår en række af de mest byrdefulde områder i politiske aftaler,
f.eks. VMPIII. Begge forhold kan have indflydelse på muligheden for at
gennemføre de ønskede byrdelettelser.
Hans Chr. Schmidt
Bilag 1 ad spørgsmål 2 vedr. § 24
Langsigtet handlingsplan for indsatsen frem mod 2010 - Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skema 1.
(1) Lov/bekendtgørelse (rangordnet efter byrdeniveau i 2004) |
Administrative omkostninger AMVAB-tal – november 2001 |
Administrative omkostninger AMVAB-tal – 30. juni 2005 |
Udvikling 2001-2005 |
(7) Projektplan igangsættes |
(8) Projektplan afsluttes |
(9) MÃ¥l for udvikling 2006-2010 (mio. kr.) |
Samlet udvikling på samfundsniveau 2001-2010* Realiseret udvikling 2001-05 + planlagte reduktionsmål 2006-10 |
||||
(2) Samfundsniveau (mio. kr.)
|
(3) Samfundsniveau (mio. kr.) |
(4) Andel af samlede omk. i pct. |
(5) Samfunds-niveau (mio. kr.) |
(6) Ændring i pct. |
(10) Udvikling i mio. kr. [(5) + (9)] |
(11) Udvikling i pct. af lovens byrder
|
(12) Udvikling i pct. af ministerområdets samlede byrder |
||||
1. Bekendtgørelse 933 af 4.10. 2005 om direkte støtte til landbrugere efter enkeltbetalingsordningen (erstatter bek. 821 af 23.07.2004 og1514 af 22.12. 2004) (Direktoratet for FødevareErhverv) |
311 |
323 |
32,1
|
+12
|
+3,9
|
Juni 2006 |
Aug 2006 Okt. 2006 |
-39 |
-27 |
-11,9 |
-3,6 |
2. Bekendtgørelse 744 2005 om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække i planperioden 2005-2006 (erstatter bek
676 af 16.7. 2003 og bek 795 2004 for planperioderne 03/04 og 04/05 ) Del I
Del II
|
198 |
198 |
19,7 |
0 |
0,0 |
Juni 2006
Feb. 2007 |
Okt. 2006
Jan. 2008 |
-15
-45 |
-15
-45 |
-7,6
-22,7 |
-1,5
-4,5 |
3. Bekendtgørelse
892 af 09.10.1996 om føring af logbog m.v.
|
86 |
86 |
8,5
|
0
|
0,0
|
Feb. 2007 |
Juli 2007 |
-15 |
-15 |
-17,4
|
-1,5 |
4. Bekendtgørelse 181 af 19.03.2003 om ydelse af præmier for husdyr (Direktoratet for FødevareErhverv)
|
72 |
72 |
7,1 |
0 |
0,0 |
Sep. 2008 |
Jan. 2009 |
-72 |
-72 |
-100,0 |
-7,1 |
5. Bekendtgørelse 492 af 07.06.1994 om sprøjte-journaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget (Plantedirektoratet) |
64 |
64 |
6,4 |
0 |
0,0 |
             Â
Sep. 2006
|
Juli 2007 |
-15 til – 64 |
-15 til 64 (-40) |
-62,5 |
-3,9 |
6. Bekendtgørelse 1187 af 7.12.2004 om regulering af fiskeriet i 2005 og visse vilkår for fiskeriet i følgende år (erstatter bekendtgørelse 1028 af 11.12. 2003) (Fiskeridirektoratet)
|
44 |
53 |
5,3 |
+9 |
+20,5 |
Feb. 2008 |
Juli 2008 |
0 |
+9 |
+ 20,5 |
+0,9
|
7. Bekendtgørelse 81 af 27.01.2005 om ændring af bekendtgørelse om registrering m.m. af foderstofvirksomheder  (erstatter bekendtgørelse 171 af 19.03.1998) (Plantedirektoratet)
|
39 |
6 |
0,6 |
-33 |
-84,6 |
Sep. 2007 |
Jan. 2008 |
0 |
- 33 |
-84,6 |
-3,2 |
8. Bekendtgørelse 629 af 26.07.1999 om ansøgninger i henhold til landbrugsloven omhandler ændringer af arealer og drift for landmænd (Direktoratet for FødevareErhverv)
|
29
|
29 |
2,9
|
0 |
0,0 |
Feb. 2008 |
Juli 2008 |
-4 |
-4 |
-13,8 |
-0,4 |
9. Bekendtgørelse 244 af 02.04.2004 om økologisk jordbrugsproduktion m.v. (Plantedirektoratet)
|
19
|
19 |
1,9 |
0 |
0,0 |
Sep. 2008 |
Jan. 2009 |
-0,5 |
-0,5 |
-0,5 |
-0,05 |
10. Bekendtgørelse 318 af 7. maj 2001 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (Direktoratet for FødevareErhverv)
|
19 |
19 |
1,9 |
0 |
0,0 |
Juni 2006 |
Okt. 2006 |
-3 |
-3 |
-15,8 |
-0,3 |
Top 10 i alt |
|
|
|
|
|
|
|
-233,5 |
-245,5 |
-27,9 |
|
Andre initiativer udenfor top 10 |
136 |
138 |
13,7 |
+2 |
+1,5 |
2006 |
2010 |
-12 |
-10
|
-7,4 |
-1 |
Herunder nævnes specifikt Bekendtgørelsen 109 2000 om kontrol med tilbagetagelse af fisk fra markedet (PO-bek) (Fiskeridirektoratet) |
7,2 |
7,2 |
0,7 |
0 |
0,0 |
Sep. 2006 |
Jan. 2007 |
-1,2 |
-1,2 |
-16,7 |
-0,1 |
FVM i alt |
1.017 |
1.007 |
100,0 |
-10 |
-1,0 |
|
|
-245,5
|
-255,5 |
|
-25,1 |
Skema 2. |
|
Lov/bekendtgørelse (rangordnet efter byrdeniveau i 2004) |
Gennemsnitlige
administrative omkostninger pr. virksomhed |
|
|
1. Bekendtgørelse 933 af 4.10. 2005 om direkte støtte til landbrugere efter enkeltbetalingsordningen |
4.971 |
2. Bekendtgørelse 744 2005 om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække i planperioden 2005-2006 |
3.600 |
3. Bekendtgørelse 892 af 09.10.1996 om føring af logbog m.v.
|
80.000 |
4. Bekendtgørelse 181 af 19.03.2003 om ydelse af præmier for husdyr |
5.900 |
5. Bekendtgørelse 492 af 07.06.1994 om sprøjte-journaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget |
1.600 |
6. Bekendtgørelse 1187 af 7.12.2004 om regulering af fiskeriet i 2005 og visse vilkår for fiskeriet i følgende år |
12.900 |
7. Bekendtgørelse 81 af 27.01.2005 om ændring af bekendtgørelse om registrering m.m. af foderstofvirksomheder |
5.100 |
8. Bekendtgørelse 629 af 26.07.1999 om ansøgninger i henhold til landbrugsloven omhandler ændringer af arealer og drift for landmænd
|
4.200 |
9. Bekendtgørelse 244 af 02.04.2004 om økologisk jordbrugsproduktion m.v
|
5.800
|
10. Bekendtgørelse 318 af 7. maj 2001 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren
|
40.300 |
[1] Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative Byrder. Analysen gennemført af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen