Folketingets - Finansudvalget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål Ad L 237 stillet af Folketingets Finansudvalg den 6. september 2006.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings besvarelse af spørgsmål Ad L 237 stillet af Folketingets Finansudvalg den 6. september 2006.
Spørgsmål 1
Ad § 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling generelt
Hvad skyldes den budgetterede udgift pÃ¥ 100.000 kr. Ã¥rligt fra og med 2007 pÃ¥ standardkonto â€44. Tilskud til personerâ€?
Svar
Beløbet vedrører § 19.25.07. Det europæiske Universitetsinstitut, Firenze og skal hovedsageligt anvendes til dækning af flytteudgifter for de studerende, jf. anmærkningerne til kontoen.
Det kan i øvrigt oplyses, at det store fald fra 2005 på standardkonto 44. Tilskud til personer der blev anvendt til stipendier til studerende på forskellige ordninger, hovedsagelig skyldes universiteternes overgang til tilskudsfinansiering, hvorefter beløbet er opført på standardkonto 46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud.
Spørgsmål 2
Ad § 19.2. Forskning og universitetsuddannelser
Der ønskes en redegørelse for taxameterordningens betydning for universiteterne og en oversigt over, hvorfra midlerne tages.
Taxameterreformen på universitetsområdet betyder langt færre takster end tidligere, og det har været et princip – med enkelte afvigelser – at de eksisterende uddannelser indplaceres på tilsvarende niveau som før omlægningen eller til den nærmeste højere takst. Princippet medfører merudgifter til uddannelse, svarende til en samlet takstforhøjelse på ca. 4,6 pct.
Finansiering af taxameterreformen
Ved etablering af den nye takststruktur på heltids- og deltidsuddannelse er det forudsat, at
§ Takstforenklingen er udgiftsneutral for universiteterne i forhold til den seneste faktiske uddannelsesaktivitet, som vedrører 2005
§ Takstforenklingen er udgiftsneutral for staten i F- og BO-årene
§ Takstforenklingen ikke påvirker universiteternes samlede forskningsbevillinger
Universiteternes samlede bevillinger forøges således ikke ved taxameterforhøjelserne, idet merudgifterne finansieres ved omlægning af universitetsområdets nuværende bevillinger.
Udgiftsneutralitet for universiteterne
Taxameterreformens økonomiske konsekvenser for de enkelte universiteter beregnes i forhold til den seneste kendte faktiske uddannelsesaktivitet, som er 2005. Ændringen af universiteternes taxameterbevilling, som følge af den nye takststruktur på heltids- og deltidsuddannelse, baseret på aktivitetsniveauet i 2005, fremgår af tabel 1 nedenfor.
Som det fremgår opnår fx Aarhus Universitet 44,7 mio. kr. mere i taxameterbevilling end ved den tidligere taxameterstruktur. Merbevillingen finansieres ved bortfald af universitetets grundbevilling (1,1 mio. kr.), meroptagskompensation (2,4 mio. kr.) og ved reduktion af bevillingen til øvrige formål (41,2 mio. kr.).
Samlet betyder taxameterreformen en forhøjelse af de samlede uddannelsesbevillinger på i alt ca. 215,9 mio. kr. Forhøjelse er beregnet i forhold til aktivitetsniveauet i 2005, baseret på takststrukturen i 2006 og opgjort i 2007-priser.
Merudgifterne på i alt 215,9 mio. kr. finansieres ved bortfald af universiteternes grundtilskud og meroptagskompensation samt ved regulering af universiteternes bevillingerne til øvrige formål, jf. tabel 1. Samlet omflyttes der 192,3 mio. kr. fra øvrige formål til uddannelse.
Tabel 1: Taxameterreformens økonomiske konsekvenser i forhold til aktivitetsniveauet i 2005, mio. kr. i 2007 priser
Merudgifter til taxameterreformen |
Finansiering af taxameterreformen |
||||||
Universitet |
Heltid |
Deltid |
I alt |
Grundbev. |
Meroptag Komp. |
Øvrige formål |
I alt |
KU |
57,0 |
2,7 |
59,7 |
-1,1 |
-0,9 |
-57,6 |
-59,7 |
AU |
44,3 |
0,4 |
44,7 |
-1,1 |
-2,4 |
-41,2 |
-44,7 |
SDU |
21,1 |
0,0 |
21,1 |
-1,1 |
-1,6 |
-18,4 |
-21,1 |
RUC |
15,9 |
-0,3 |
15,6 |
-1,1 |
-1,3 |
-13,2 |
-15,6 |
AAU |
22,5 |
-0,2 |
22,3 |
-1,1 |
-1,1 |
-20,1 |
-22,3 |
HHK |
34,6 |
-1,1 |
33,5 |
-1,1 |
-0,9 |
-31,5 |
-33,5 |
HHÃ… |
10,9 |
-0,2 |
10,7 |
-1,1 |
-0,1 |
-9,5 |
-10,7 |
DFU |
6,1 |
0,0 |
6,1 |
-1,1 |
-0,3 |
-4,6 |
-6,1 |
KVL |
-16,9 |
0,1 |
-16,8 |
-1,1 |
-0,4 |
18,3 |
16,8 |
DTU |
16,2 |
-0,4 |
15,8 |
-1,1 |
-0,3 |
-14,3 |
-15,8 |
DPU |
-2,9 |
0,1 |
-2,8 |
-1,3 |
0,0 |
4,1 |
2,8 |
ITU |
6,1 |
0,0 |
6,1 |
-1,1 |
-0,8 |
-4,2 |
-6,1 |
I alt |
214,8 |
1,1 |
215,9 |
-13,5 |
-10,1 |
-192,3 |
215,9 |
Omlægningen af bevillinger fra øvrige formÃ¥l til uddannelse pÃ¥ i alt 192,3 mio. kr. føres lineært frem i F- og BO-Ã¥r (pÃ¥ nær enkelte tilfælde) med henblik pÃ¥ at sikre det enkelte universitet uændrede bevillinger ved uændret aktivitet i forhold til det seneste regnskabsÃ¥r (2005).Â
Omlægningen fra øvrige formål til uddannelsesrammen er indarbejdet på FFL 2007 ligesom afskaffelse af meroptagskompensation og grundbevilling er indarbejdet fra 2007 og frem.
Udgiftsneutralitet for staten
På FFL 2007 (F- og BO-år) forventes en højere uddannelsesaktivitet i forhold til niveauet i 2005. På grund af forhøjelsen af taksterne vil der være yderligere merudgifter på ca. 20,5 mio. kr. i 2007 stigende til 30,3 mio. kr. i 2010. Disse merudgifter finansieres ved træk på centrale konti på § 19.2, jf. tabel 2, hvor den samlede finansiering af taxameterreformen fremgår.
Tabel 2. Samlet finansiering af taxameterreformen på FFL 2007
Mio. kr. (2007 prisniveau) |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Merudgifter ved: |
|
|
|
|
Ny takstskala heltidsuddannelse |
233,6 |
236,0 |
231,3 |
241,3 |
Ny takstskala deltidsuddannelse |
2,5 |
2,3 |
2,6 |
2,9 |
Merudgift til uddannelse i alt |
236,1 |
238,3 |
233,9 |
244,2 |
Finansieret ved: |
|
|
|
|
Bortfald af meroptagskompensation |
10,1 |
9,9 |
9,7 |
9,5 |
Bortfald af grundtilskud |
13,5 |
13,2 |
12,9 |
12,6 |
Omlægning fra øvrige formål |
192,0 |
192,2 |
191,9 |
191,8 |
Træk på universitetskonti i alt |
215,6 |
215,3 |
214,5 |
213,9 |
Træk på § 19.25.05.50. |
|
12,1 |
8,5 |
19,7 |
Træk på § 19.25.05.10. |
20,5 |
10,9 |
10,9 |
10,6Â Â Â |
Træk på centrale konti i alt |
20,5 |
23,0 |
19,4 |
  30,3 |
Finansiering i alt |
236,1 |
238,3 |
233,9 |
244,2 |