Til

                      Folketinget - Finansudvalget

 

 

L    237- Forslag til finanslov for finansåret 2007. vedr. § 38 Skatter og afgifter.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 af 6. september 2006.

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Per Bach Jørgensen


Spørgsmål 1:  

Ad § 38. Skatter og afgifter. Generelt.

Der ønskes en detaljeret opgørelse over komponenterne i det øgede provenu af skatter og afgifter for 2007.

 

Svar:

På FL 2006 udgør nettoprovenuet på § 38 Skatter og afgifter ca. 372,4 mia. kr., mens det på FFL 2007 udgør ca. 472,8 mia. kr. Samlet er således tale om en stigning i nettoprovenuet med 100,4 mia. kr. eller med 27 pct.

Siden udarbejdelsen af skønnene til FL 2006 i november 2005 er provenuskønnet for 2006 imidlertid opjusteret med ca. 21,3 mia. kr. til ca. 393,8 mia. kr., hvorfor den reelle stigning i provenuet fra 2006 til 2007 budgetteres til ca. 79 mia. kr. eller ca. 20 pct.

I oversigten nedenfor er nettoprovenuet opdelt på hovedområder.

 

Oversigt over hovedstørrelser på § 38 Skatter og afgifter. August 2006.

 

 

2006

2007

2006 -->07

 

 

FL 2006

Skøn

Ændring ift.

FFL 07

 

 OmrÃ¥de 

Mio. kr.

November 05

August 06

FL 06

August 06

August 06

 

 

 

 

 

 

 

38.11

Personskatter

85.192

92.742

7.550

166.401

73.660

38.12

Børnefamilieydelse

-13.100

-13.100

0

-13.400

-300

38.13

Selskabsskatter m.v.

52.465

57.515

5.050

55.761

-1.754

38.14

Pensionsafkastskat

9.100

6.700

-2.400

7.300

600

38.16

Tinglysningsafgift m.v.

6.850

8.500

1.650

7.200

-1.300

38.19

Øvrige skatter

53

53

0

77

25

38.21

Merværdiafgifter

156.094

163.794

7.700

171.294

7.500

38.22

Energiafgifter m.v.

31.325

30.825

-500

31.425

600

38.23

Afgifter vedr. motorkøretøjer

33.124

35.258

2.134

35.838

580

38.24

Miljøafgifter

9.472

9.566

94

9.601

35

38.27

Afgifter på spil m.v.

2.385

2.335

-50

2.380

45

38.28

Øvrige punktafgifter

13.738

13.853

115

13.663

-190

38.41

Arbejdsmarkedsbidrag

4.145

3.920

-225

4.370

450

38.51

EF-ordninger

-14.051

-13.751

300

-14.739

-988

38.61

Renteindtægter m.v.

375

300

-75

550

250

38.81

Overførsel til andre paragraffer

-4.740

-4.740

0

-4.905

-165

 

I alt

372.427

393.770

21.343

472.817

79.048

   

Af opjusteringen på  ca. 21 mia. kr. i 2006  vedrører ca. 7,6 mia. kr.  personskatterne og 7,7 mia. kr. momsen. Hertil kommer ca. 2,1 mia. kr. fra bilafgifterne (registreringsafgift) og ca. 1,6 mia. kr. fra tinglysningsafgiften. Alle disse opjusteringer skal ses i sammenhæng med det høje aktivitetsniveau i dansk økonomi.  Opjusteringen af selskabsskatteprovenuet skyldes primært den højere oliepris.

 

Pensionsafkastskatten er nedjusteret med 2,4 mia. kr. til 6,7 mia. kr. Af dette provenu vedrører kun godt 1 mia. kr. 2006, mens de 5½ mia. kr. består af efterbetalinger  vedrørende 2005.

Nedjusteringen skal ses i sammenhæng med en forventet rentestigning i 2006 og negativt aktieafkast i 2006.

Væksten i provenuet på § 38 på ca. 79 mia. kr. fra 2006 til 2007 skyldes hovedsageligt at personskatterne stiger med ca. 73,7 mia. kr., primært afledt af den kommunale finansieringsreform.  Herudover forventes momsprovenuet at stige med ca. 7,5  mia. kr. eller ca. 4,6 pct.

Selskabsskatterne forventes at falde med ca.1,8 mia. kr. Det dækker over et fald i kulbrinteskatten på ca. 2 mia. kr. som følge af en forventet lavere oliepris og en lille stigning i den almindelige selskabsskat. Faldet i tinglysningsafgiften skyldes en forventning om, at det ekstraordinært høje niveau i 2005 og 2006 falder bort i 2007.

Det fortsat lave niveau for pensionsafkast skyldes, at der forventes et større negativt skattebeløb vedr. 2006, som fremføres til modregning i 2007-skatten.      

De samlede overførsler til EU skønnes at stige med 1 mia. kr.

I oversigten nedenfor er vist en opdeling af personskatteområdet på delkomponenter.

Opdeling af personskatteprovenuet på FFL 2007.

 

 

2006

2007

2006 -->07

 

 

FL 2006

Skøn

Ændring ift

FFL 07

 

 

 Konto

Mio. kr.

Nov. 2005

August 06

FL 06

August 06

August 06

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38.11

Personskatter

85.192

92.742

7.550

166.401

73.660

 

 

Heraf:

 

 

 

 

 

 

38.11.01.10

Kildeskat m.v.

325.300

332.700

7.400

345.100

12.400

 

38.11.01.11

Afskrivninger, personskat

-800

-650

150

-750

-100

 

38.11.01.20 m. fl.

Afregning til kommuner m.v.

-242.507

-242.507

0

-181.148

61.360

 

38.11.11

Afgift af  dødsboer og gaver

3.199

3.199

0

3.199

0

 

 

Selve indbetalingerne af kildeskat m.v. stiger med ca. 12,4 mia. kr. til ca. 345,1 mia. kr., eller med 3,7 pct. Denne stigning svarer i det store og hele til indkomstudviklingen.

Samtidig med denne stigning i indtægterne falder udgiften til afregning til kommunerne (inkl. amter og kirke) med ca. 61,4 mia. kr.

Baggrunden for faldet i kommuneafregningen er den kommunale finansieringsreform m.v., hvor amterne og dermed den amtslige indkomstskat bortfalder. Amtsskatten deles i et statsligt sundhedsbidrag på 8 pct. og forhøjet kommunal udskrivningsprocent. Samlet set påvirker denne opdeling ikke i sig selv det samlede indkomstskatteprovenu.

Det andet hovedpunkt  i den kommunale finansieringsreform er bortfald en række skattedelingsregler mellem stat og kommune. Det indebærer, at en række indkomstskatter, hvor provenuet hidtil er blevet delt mellem staten og amter og kommuner,  fremover tilfalder staten. I stedet for disse skatteprovenuer er bloktilskuddet blevet øget, hvorved udligningen mellem kommunerne øges. Ændringerne er nærmere beskrevet i Budgetoversigt 2, August 2006, p 55 – 56.

På næste side er der foretaget en opdeling af  nedgangen i afregningen  på 61 mia. kr.


   Opdeling af ændringerne i afregningen til kommunerne fra 2006 til 2007.

                                                                                                                                   Mia. kr

•        Bortfald af amtslig indkomstskat og øget kommuneskat, netto                                     49

•        Ejendomsværdiskat overgÃ¥r til staten                                                                          11

•        Bortfald af kommunal andel af progressiv aktieindkomstskat                                         4

•        Bortfald af kommunal andel af afgift ved ophævelse af pensionsordninger                      3

•        Øget statsskat i forbindelse med virksomhedsordningen                                                1

•        Bortfald af kommunal andel af skatterestancer, ændring i den kommunale andel            af dødsboskat samt forskydninger i  afregningen af de kommunale skatter m.v.         -7

Samlet ændring i kommuneafregningen                                                                       61                                                                    

 

 

 

 

Â