Til
                     Folketinget - Finansudvalget
L   237- Forslag til finanslov for finansåret 2007. vedr. § 38 Skatter og afgifter.
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 af 6. september 2006.
Kristian Jensen
                                                                / Per Bach Jørgensen
SpørgsmÃ¥l 1: Â
Ad § 38. Skatter og afgifter. Generelt.
Der ønskes en detaljeret opgørelse over komponenterne i det øgede provenu af skatter og afgifter for 2007.
Svar:
På FL 2006 udgør nettoprovenuet på § 38 Skatter og afgifter ca. 372,4 mia. kr., mens det på FFL 2007 udgør ca. 472,8 mia. kr. Samlet er således tale om en stigning i nettoprovenuet med 100,4 mia. kr. eller med 27 pct.
Siden udarbejdelsen af skønnene til FL 2006 i november 2005 er provenuskønnet for 2006 imidlertid opjusteret med ca. 21,3 mia. kr. til ca. 393,8 mia. kr., hvorfor den reelle stigning i provenuet fra 2006 til 2007 budgetteres til ca. 79 mia. kr. eller ca. 20 pct.
I oversigten nedenfor er nettoprovenuet opdelt på hovedområder.
Oversigt over hovedstørrelser på § 38 Skatter og afgifter. August 2006.
|
|
2006 |
2007 |
2006 -->07 |
||
|
|
FL 2006 |
Skøn |
Ændring ift. |
FFL 07 |
|
Område |
Mio. kr. |
November 05 |
August 06 |
FL 06 |
August 06 |
August 06 |
|
|
|
|
|
|
|
38.11 |
Personskatter |
85.192 |
92.742 |
7.550 |
166.401 |
73.660 |
38.12 |
Børnefamilieydelse |
-13.100 |
-13.100 |
0 |
-13.400 |
-300 |
38.13 |
Selskabsskatter m.v. |
52.465 |
57.515 |
5.050 |
55.761 |
-1.754 |
38.14 |
Pensionsafkastskat |
9.100 |
6.700 |
-2.400 |
7.300 |
600 |
38.16 |
Tinglysningsafgift m.v. |
6.850 |
8.500 |
1.650 |
7.200 |
-1.300 |
38.19 |
Øvrige skatter |
53 |
53 |
0 |
77 |
25 |
38.21 |
Merværdiafgifter |
156.094 |
163.794 |
7.700 |
171.294 |
7.500 |
38.22 |
Energiafgifter m.v. |
31.325 |
30.825 |
-500 |
31.425 |
600 |
38.23 |
Afgifter vedr. motorkøretøjer |
33.124 |
35.258 |
2.134 |
35.838 |
580 |
38.24 |
Miljøafgifter |
9.472 |
9.566 |
94 |
9.601 |
35 |
38.27 |
Afgifter på spil m.v. |
2.385 |
2.335 |
-50 |
2.380 |
45 |
38.28 |
Øvrige punktafgifter |
13.738 |
13.853 |
115 |
13.663 |
-190 |
38.41 |
Arbejdsmarkedsbidrag |
4.145 |
3.920 |
-225 |
4.370 |
450 |
38.51 |
EF-ordninger |
-14.051 |
-13.751 |
300 |
-14.739 |
-988 |
38.61 |
Renteindtægter m.v. |
375 |
300 |
-75 |
550 |
250 |
38.81 |
Overførsel til andre paragraffer |
-4.740 |
-4.740 |
0 |
-4.905 |
-165 |
|
I alt |
372.427 |
393.770 |
21.343 |
472.817 |
79.048 |
  Â
Af opjusteringen på ca. 21 mia. kr. i 2006 vedrører ca. 7,6 mia. kr. personskatterne og 7,7 mia. kr. momsen. Hertil kommer ca. 2,1 mia. kr. fra bilafgifterne (registreringsafgift) og ca. 1,6 mia. kr. fra tinglysningsafgiften. Alle disse opjusteringer skal ses i sammenhæng med det høje aktivitetsniveau i dansk økonomi. Opjusteringen af selskabsskatteprovenuet skyldes primært den højere oliepris.
Pensionsafkastskatten er nedjusteret med 2,4 mia. kr. til 6,7 mia. kr. Af dette provenu vedrører kun godt 1 mia. kr. 2006, mens de 5½ mia. kr. består af efterbetalinger vedrørende 2005.
Nedjusteringen skal ses i sammenhæng med en forventet rentestigning i 2006 og negativt aktieafkast i 2006.
Væksten i provenuet på § 38 på ca. 79 mia. kr. fra 2006 til 2007 skyldes hovedsageligt at personskatterne stiger med ca. 73,7 mia. kr., primært afledt af den kommunale finansieringsreform. Herudover forventes momsprovenuet at stige med ca. 7,5 mia. kr. eller ca. 4,6 pct.
Selskabsskatterne forventes at falde med ca.1,8 mia. kr. Det dækker over et fald i kulbrinteskatten på ca. 2 mia. kr. som følge af en forventet lavere oliepris og en lille stigning i den almindelige selskabsskat. Faldet i tinglysningsafgiften skyldes en forventning om, at det ekstraordinært høje niveau i 2005 og 2006 falder bort i 2007.
Det fortsat lave niveau for pensionsafkast skyldes, at der forventes et større negativt skattebeløb vedr. 2006, som fremføres til modregning i 2007-skatten.     Â
De samlede overførsler til EU skønnes at stige med 1 mia. kr.
I oversigten nedenfor er vist en opdeling af personskatteområdet på delkomponenter.
Opdeling af personskatteprovenuet på FFL 2007.
|
|
2006 |
2007 |
2006 -->07 |
|||
|
|
FL 2006 |
Skøn |
Ændring ift |
FFL 07 |
|
|
Konto |
Mio. kr. |
Nov. 2005 |
August 06 |
FL 06 |
August 06 |
August 06 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38.11 |
Personskatter |
85.192 |
92.742 |
7.550 |
166.401 |
73.660 |
|
|
Heraf: |
|
|
|
|
|
|
38.11.01.10 |
Kildeskat m.v. |
325.300 |
332.700 |
7.400 |
345.100 |
12.400 |
|
38.11.01.11 |
Afskrivninger, personskat |
-800 |
-650 |
150 |
-750 |
-100 |
|
38.11.01.20 m. fl. |
Afregning til kommuner m.v. |
-242.507 |
-242.507 |
0 |
-181.148 |
61.360 |
|
38.11.11 |
Afgift af dødsboer og gaver |
3.199 |
3.199 |
0 |
3.199 |
0 |
|
Selve indbetalingerne af kildeskat m.v. stiger med ca. 12,4 mia. kr. til ca. 345,1 mia. kr., eller med 3,7 pct. Denne stigning svarer i det store og hele til indkomstudviklingen.
Samtidig med denne stigning i indtægterne falder udgiften til afregning til kommunerne (inkl. amter og kirke) med ca. 61,4 mia. kr.
Baggrunden for faldet i kommuneafregningen er den kommunale finansieringsreform m.v., hvor amterne og dermed den amtslige indkomstskat bortfalder. Amtsskatten deles i et statsligt sundhedsbidrag på 8 pct. og forhøjet kommunal udskrivningsprocent. Samlet set påvirker denne opdeling ikke i sig selv det samlede indkomstskatteprovenu.
Det andet hovedpunkt i den kommunale finansieringsreform er bortfald en række skattedelingsregler mellem stat og kommune. Det indebærer, at en række indkomstskatter, hvor provenuet hidtil er blevet delt mellem staten og amter og kommuner, fremover tilfalder staten. I stedet for disse skatteprovenuer er bloktilskuddet blevet øget, hvorved udligningen mellem kommunerne øges. Ændringerne er nærmere beskrevet i Budgetoversigt 2, August 2006, p 55 – 56.
På næste side er der foretaget en opdeling af nedgangen i afregningen på 61 mia. kr.
                                                                                                                                  Mia. kr• Bortfald af amtslig indkomstskat og øget kommuneskat, netto                                   49• Ejendomsværdiskat overgår til staten                                                                       11• Bortfald af kommunal andel af progressiv aktieindkomstskat                                      4• Bortfald af kommunal andel af afgift ved ophævelse af pensionsordninger                     3• Øget statsskat i forbindelse med virksomhedsordningen                                              1• Bortfald af kommunal andel af skatterestancer, ændring i den kommunale andel           af dødsboskat samt forskydninger i afregningen af de kommunale skatter m.v.        -7Samlet ændring i kommuneafregningen                                                                      61                                                                    |
Â