Folketingssvar

20. september 2006

 

 

Besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 af 7. september 2006 (§7)

Spørgsmål 1:

”Ad FFL 2007 generelt. Der ønskes en redegørelse for, hvorledes og på hvilke konti der er indregnet ef­fek­tiviseringer og for, hvorledes og med hvilke procenter pris- og lønreg­u­ler­ing­er indgår i finanslovforslaget.”

 

Svar:

I lighed med tidligere år er der på finanslovforslaget for 2007 indarbejdet et generelt effektiviseringskrav på 2 pct. i det nye budgetoverslagsår (2010). Effek­ti­vi­serings­kravet beregnes som udgangspunkt som 2 pct. af beløbet på alle ikke-aftalebelagte bevillingsstyrede konti. I 2010 udgjorde effektiviseringskravet i alt knap 1,2 mia. kr. for ministerierne under ét. Provenuet medgår til generel finansiering af nye initiativer.

 

På grund af den decentrale rammestyring følges den konkrete udmøntning af effektiviseringskravet på de enkelte bevillinger under hvert ministerområde ikke fra centralt hold. Hertil kommer, at der fra år til år kan ske ændringer af de oprindeligt indarbejdede effektiviseringskrav, f.eks. i forbindelse med merbevillinger til konkrete områder, sammenlægning af områder og bevillinger mv., jf. også svar på FIU-spørgsmål nr. 41.  Der foreligger derfor ikke oplysninger på kontoniveau eller ministerniveau om de aggregerede effektiviseringskrav i årene 2007 til 2009.

 

Finanslovforslaget for 2007 indeholder endvidere reserver til varetagelse af de opgaver, som staten overtager fra amterne fra og med 2007. Samlingen af en række amtslige administrative driftsopgaver i færre enheder i staten gør det muligt at løse de administrative opgaver mere effektivt end hidtil, dels som følge af reduktionen af antal enheder, som udfører de samme opgaver, og dels som følge af synergieffekter ved sammenlægningen af de tidligere amtslige opgaver med relaterede statslige opgaver. De administrative opgaver mv., der overføres fra amterne til staten, effektiviseres derfor med 5 pct. årligt i 2008-2010, således at der kan frigøres ressourcer til andre prioriterede initiativer, jf. Budgetoversigt 2, august 2006.

 

Endelig afspejler bevillingerne til SKAT de effektiviseringer, der gennemføres i forlængelse af etableringen af den enstrengede skatteforvaltning i staten.

 

Der er i overensstemmelse med sædvanlig praksis foretaget en opregulering af bevillingerne med relevante prisindeks i forbindelse med rammeudmeldingen til ministerierne for 2007-2010. De samlede opregnede rammer udmeldes til ministerierne, men udmøntningen af pris- og lønopregningen på de enkelte konti følges ikke centralt.  De anvendte pris- og lønforudsætningerne fremgår af Forslag til finanslov for 2007 (s. 464).

 

For en nærmere gennemgang af Ã¥rsagerne til de væsentligste ændringer fra 2006 til 2007 henvises til Betænkning vedr. finanslovforslaget 2007 i forhold til 2006, Oversigt over hovedbevægelser pÃ¥ finanslovforslaget 2007 i forhold til finanslov 2006 samt Oversigt over bevillingsændringer fra 2006 til 2007 som følge af omkostningsreformen.