Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 221) Forslag til Lov om ændring af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler). (Ændret hovedsigte og kompetencegivende undervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 9. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 11:
â€Er ministeren enig i, at der skal et vist antal elever og et vist antal højskoler til, for at skoleformen kan udfylde rollen som en uundværlig del af dansk kultur og demokratisk tradition, der i lyset af globalisering m.v. i høj grad er brug for i fremtiden set i lyset af, at bare 7 pct. af den danske ungdom aktuelt anvender mellem 12 og 24 uger pÃ¥ højskole til forskel for f.eks. Norge, hvor 12 pct. af de unge bruger 33 uger pÃ¥ et højskoleophold?â€
Svar:
Staten skal sætte rammerne for højskolevirksomhed, hvorefter er det op til højskolerne at udvikle kurser, der tiltaler eleverne.
Sammenligningen med Norge er efter min opfattelse ikke relevant. I Norge har man f.eks. ikke efterskoler, og de norske højskoleelever er generelt yngre end de danske. En stor del af de norske højskoler mÃ¥ snarere sammenlignes med alle frie kostskoler – altsÃ¥ bÃ¥de danske højskoler, efterskoler, husholdningsskoler og hÃ¥ndarbejdsskoler.Â
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.