Besvarelse af spørgsmål nr. 73 af 27. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen for at bekæmpe terrorisme mv.) (L 217).
Spørgsmål nr. 73:
         â€Indebærer forslaget til ny § 114 a, at en demonstration foran en ambassade, hvor der eksempelvis kastes med tomater mod ambassaden, og en rude knuses, at vedkommende hærværksperson kan eller skal tiltales efter § 114 a, stk. 2, hvor der i dag ville blive rejst tiltale efter straffelovens § 291?â€
Svar:
For en nærmere omtale af den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 114 a henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 72.
Som det bl.a. fremgår heraf, er formålet med den foreslåede bestemmelse at indføje en sidestrafferamme med mulighed for strafforhøjelse, når overtrædelse af visse bestemmelser i straffeloven er begået under omstændigheder omfattet af bestemte artikler i de nævnte konventioner, jf. f.eks. § 114 a, nr. 2, sammenholdt med § 291, stk. 1 og 2.
Særligt med hensyn til det i spørgsmÃ¥let angivne eksempel bemærkes, at konventionen af 14. december 1973 om forebyggelse af og straf for forbrydelser mod internationalt beskyttede personer, herunder diplomatiske repræsentanter, ifølge konventionens artikel 2 omhandler nærmere angivne forsætlige handlinger rettet mod internationalt beskyttede personer som defineret i konventionens artikel 1. Det gælder bl.a. voldshandlinger mod en internationalt beskyttet persons tjenestested, privatbolig eller transportmiddel, som mÃ¥ antages at bringe den pÃ¥gældendes person eller frihed i fare. Â
På den anførte baggrund er det efter Justitsministeriets opfattelse meget vanskeligt at forestille sig, at en eventuel lovovertrædelse, der måtte blive begået under sådanne omstændigheder som angivet i spørgsmålet, vil falde ind under den foreslåede bestemmelse i § 114 a.