Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L   206 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og personskatteloven (Fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring og personfradrag til begrænset skattepligtige personer).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1-5 af 2. maj 2006.
Kristian Jensen
                                                                                                                                                      Â
                                                                / Ivar Nordland
Spørgsmål 1: Vil ministeren yde bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag ift. personfradraget, der sikrer at alle omfattes af de nye regler frem for den foreslåede frit-valgsløsning?
Svar: I følgende ændringsforslag får alle begrænset skattepligtige personer med delårsindkomst automatisk et personfradrag og en helårsomregning af deres delårsindkomst. Ændringsforslaget svarer indholdsmæssigt til reglerne før ophævelsen af personfradraget og helårsomregningen i 2004.
Det skal bemærkes, at Landsskatteretten tidligere har fundet, at en obligatorisk helÃ¥rsomregning er i strid med EF-traktatens artikel 39 om arbejdskraftens frie bevægelighed. Dette nødvendiggjorde en ændring af reglerne om helÃ¥rsomregning, hvilket skete ved lov nr. 221 af 31. marts 2004, hvor reglerne om helÃ¥rsomregning og personfradrag for begrænset skattepligtige personer med delÃ¥rsindkomst blev ophævet.Â
Med L 206 foreslås helårsomregningen og personfradraget genindført. Overensstemmelsen med EU-retten er sikret ved, at personfradraget og helårsomregningen er gjort valgfrit. Hvis den skattepligtige ikke vælger at få et personfradrag og en helårsomregning vil skatten blive beregnet efter de gældende regler, dvs. på baggrund af delårsindkomsten uden personfradrag.
til
2. behandlingen af forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og personskatteloven (Fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring og personfradrag til begrænset skattepligtige personer)
Til § 2
1) Nr. 2 udgår, og i stedet indsættes:
â€2. Efter § 10, stk. 5, indsættes som nyt stykke:
â€Stk. 6. For personer, som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, og hvis indkomstansættelse omfatter en kortere periode end et Ã¥r, jf. dog kildeskattelovens §§ 5 A-5 D, nedsættes de beregnede skatter med skatteværdien af et personfradrag efter reglerne i stk. 1 og 2, hvis de skattepligtige indtægter er omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 9-13, eller stk. 2, 1-3. pkt. Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, i det omfang de skattepligtige indtægter beskattes efter § 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk. Bestemmelsen i 1. pkt. finder endvidere ikke anvendelse pÃ¥ personer, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7.â€
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.â€
[Sikrer, at alle begrænset skattepligtige personer med delårsindkomst automatisk får et personfradrag og en helårsomregning af deres delårsindkomst]
Spørgsmål 2: Er det i overensstemmelse med regeringens skattestop ikke at tilbagebetale det utilsigtede provenu, som staten har fået ved en fejl ved at beskatte studerende, der har læst en del af året i udlandet af hele deres SU?
Spørgsmål 3: Hvad vil regeringen gøre for at tilbagebetale provenuet til de studerende?
Svar: Indledningsvis skal det understreges, at den lovændring, der i 2004 ophævede personfradraget for begrænset skattepligtige personer var en del af en samlet pakke, som blev vedtaget af samtlige partier i folketinget.
Det fremgik dengang tydeligt af lovforslaget, at et af forslagene var â€at der ikke skal indrømmes personfradrag for begrænset skattepligtige personer, hvis deres skatteansættelse kun omfatter en del af Ã¥ret†og at forslaget ville â€medføre en skærpelse af beskatningen for personer med sÃ¥ lav indkomst, at de ikke fÃ¥r fordel af, at de som følge af ophævelsen af helÃ¥rsomregningen ikke skal betale mellemskat og topskatâ€.
Af lovforslaget fremgik det herudover, at forslaget om ophævelsen af personfradraget for begrænset skattepligtige med delårsindkomst skønnedes at medføre et årligt merprovenu på ca. 15 mio. kr. Merprovenuet finansierede andre lempelser, der blev indført af hensyn til EU-retten. Det skal i den forbindelse bemærkes, at det ikke er i strid med skattestoppet at stramme beskatningen, når stramningen finansierer lempelser, der er nødvendige af hensyn til EU-retten. Ophævelsen af personfradraget var således ikke i strid med skattestoppet, det skete ikke ved en fejl, ligesom der ikke var tale om et utilsigtet merprovenu.
NÃ¥r det er sagt, erkender jeg, at ophævelsen af personfradraget for begrænset skattepligtige personer med delÃ¥rsindkomst i visse tilfælde kan fÃ¥ uhensigtsmæssige konsekvenser for udveksling af studerende og arbejdskraft pÃ¥ tværs af grænserne. Â
I erkendelse heraf og ud fra ønsket om at fremme den grænseoverskridende integration i bl.a. Øresundsregionen og den dansk/tyske grænseregion har regeringen derfor ønsket at genindføre personfradraget for begrænset skattepligtige personer med delårsindkomst.
Spørgsmål 4: Hvad har provenuet været og hvor mange personer har været berørt af det?
Svar: Der findes som nævnt i L 206 kun i meget begrænset omfang statistiske oplysninger om de begrænset skattepligtige personer. Det vides således ikke, hvor mange begrænset skattepligtige personer med delårsindkomst, der har mistet personfradraget med vedtagelsen af lov nr. 221 af 31. marts 2004.
Genindførslen af personfradrag kombineret med helårsomregningen skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 15 mio. kr. Det skønnes på denne baggrund, at det samlede merprovenu for indkomstårene 2004 og 2005 som følge af afskaffelsen af personfradraget m.v. har udgjort ca. 30 mio. kr.
Spørgsmål 5: Ministeren anmodes om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, således at lovændringen vedrørende personfradrag til personer, der kun er begrænset skattepligtige til Danmark en del af året, får tilbagevirkende kraft til ikrafttrædelsestidspunktet for lov nr. 221 af 31. marts 2004.
Svar: I følgende ændringsforslag gives forslaget om, at begrænset skattepligtige personer med delÃ¥rsindkomst fÃ¥r mulighed for at vælge at fÃ¥ et personfradrag og en helÃ¥rsomregning af deres delÃ¥rsindkomst, tilbagevirkende kraft fra og med indkomstÃ¥ret 2004.Â
til
2. behandlingen af forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og personskatteloven (Fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring og personfradrag til begrænset skattepligtige personer)
Til § 3
1) Paragraffen udgår, og i stedet indsættes:
â€Â§ 3. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med indkomstÃ¥ret 2006.
  Stk. 2. Lovens § 2 finder tilsvarende anvendelse for indkomstårene 2004 og 2005. Der gælder samme frister for valg og omgørelse som for indkomståret 2006.
  Stk. 3. Ved anvendelse af stk. 2 affattes personskattelovens § 10, stk. 5 og 6, således:
     â€Stk. 5. For personer, som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, og hvis indkomstansættelse omfatter en periode pÃ¥ et Ã¥r, nedsættes de beregnede skatter med skatteværdien af et personfradrag efter reglerne i stk. 1 og 2, hvis de skattepligtige indtægter er omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 eller stk. 2, litra b, c, d og f. Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, i det omfang de skattepligtige indtægter beskattes efter kildeskattelovens § 48 C eller § 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk. Bestemmelsen i 1. pkt. finder endvidere ikke anvendelse pÃ¥ personer, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7.
     Stk. 6. Personer omfattet af kildeskattelovens § 2, og hvis indkomstansættelse omfatter en kortere periode end et Ã¥r, jf. dog kildeskattelovens § 5 A-D, kan vælge, at fÃ¥ de beregnede skatter nedsat med skatteværdien af et personfradrag efter reglerne i stk. 1 og 2, hvis de skattepligtige indtægter er omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 eller stk. 2, litra b, c, d og f. Valget for et indkomstÃ¥r skal træffes senest den 1. juli i Ã¥ret efter det pÃ¥gældende indkomstÃ¥r. Valget kan omgøres senest den 30. juni i det andet kalenderÃ¥r efter indkomstÃ¥rets udløb. Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, i det omfang de skattepligtige indtægter beskattes efter kildeskattelovens § 48 C eller § 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk. Bestemmelsen i 1. pkt. finder endvidere ikke anvendelse pÃ¥ personer, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7.â€
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.â€
Det bemærkes, at den foreslÃ¥ede stk. 2 medfører, at forslaget om personfradrag og helÃ¥rsomregning fÃ¥r tilbagevirkende kraft fra og med indkomstÃ¥ret 2004. I stk. 2 foreslÃ¥s det desuden, at fristerne for valg af personfradrag og helÃ¥rsomregning samt for omgørelse af dette valg er de samme som for indkomstÃ¥ret 2006, dvs. senest 1. juli 2007 og senest 30. juni 2008. Denne udvidelse af valgfristerne er nødvendig, da det ellers ville være for sent for begrænset skattepligtige personer med delÃ¥rsindkomst i 2004, at tilvælge personfradraget og helÃ¥rsomregningen.Â
Det bemærkes herudover, at det i stk. 3 foreslås, at der skal anvendes en anden affattelse af personskattelovens § 10, stk. 5 og 6, end den der fremgår af lovens § 2. Dette er nødvendigt, da kildeskattelovens § 2 blev ændret med virkning for indkomståret 2006 og kildeskattelovens § 48 C blev ændret til § 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk med virkning fra 1. juli 2005. Forslaget sikrer, at der for indkomstårene 2004 og 2005 anvendes en affattelse af personskattelovens § 10, stk. 5 og 6, der indeholder de lovhenvisninger, der var gældende på disse tidspunkter.