Finansudvalget Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
24.
oktober 2005
004
-
000276/011-000003
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 af 7. oktober 2005 vedr.
FFL 2006 ( L2 - §28 spørgsmål 5 6)
Spørgsmål 6:
"Ad § 28.62.01. Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger Der ønskes en r e-
degørelse for, hvorledes de opgaver og medarbejdere der var i Jernbaneti l-
synet, organisatorisk blev indplaceret i Trafikstyrelsen og Havarikommis-
sionen for Civil Luftfart og jernbane, da de myndighedsopgaver, tilsynet
udførte, blev overdraget til henholdsvis styrelsen og kommissionen."
Svar:
Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger blev etableret den 1. juli 2003, jf.
aktstykke nr. 123 af 6. maj 2003. Fordelingen af myndighedsopgaverne fra
Jernbanetilsynet var herefter gjort afhængig af, at det daværende fo
rslag til
lov om ændring af blandt andet lov om jernbanevirksomhed ville blive ve d-
taget.
Lovforslaget blev vedtaget som lov nr. 323 af 5. maj 2004 om æ ndring af
lov om jernbanevirksomhed m.v. og lov om luftfart og om ophæ velse af
lov om jernbanesikkerhed m.v.(Jernbanereform).
Myndighedsopgaverne blev, med henblik på gennemførelse af loven, for så
vidt angår jernbanesikkerhedsområdet overført til Trafikstyrelsen for Jer n-
bane og Færger og for så vidt an går uheldsundersøgelser på jernbaneomr å-
det, til Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane. Efter sammen-
lægningen med Jernbanetilsynets undersøgelsesenhed den 1. juli 2004, o p-
stod herefter Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane.
Fordelingen af myndighedsopgaverne ser på nuværende tidspunkt ud som
fø lger:
Trafikstyrelsen for Jernbane og Fæ rger:
Opfølgning på udbudt togtrafik i Midt - og
Vestjylland
Fastsættelse af trafikeringsstandarder og
Havarikommissionen for Civil Luftfart og
Jernbane:
Undersøgelser af havarier, ulykker og hæ n-
delser på jernbaneområdet og i den civile luf t-
fart