Besvarelse af FIU-spørgsmål L2 - § 16 spg. 5
Spørgsmål 5:
Vil ministeren oversende de beregninger (samlet og kommunefordelt), der ligger til grund for, at
ministeren finder det nødvendigt at gribe ind i den (amts-)kommunale økonomi? Hvornår blev
ministeren opmærksom på, at dette var nødvendigt? Hvorfor gik der næsten 1½ måned efter den
15. oktober, som var sidste frist for vedtagelse af kommunernes budgetter før ministeren tog initi-
ativ til at gribe ind over for (amts-)kommunernes budgetter?
Svar:
Kommunernes budgetter indikerer en overskridelse af det aftalte udgiftsniveau
med i størrelsesordenen godt 2 mia.kr. De amtslige budgetters overskridelse af det
aftalte udgiftsniveau skønnes at ligge i omegnen af 0,8 mia. kr., jf. tabel 1.
Tabel 1. Foreløbig opgørelse af nettoserviceudgifter i budget 2005 og 2006
Mia.kr. 06-pl
Budget
2005
Budget
2006
Forskel,
mia. kr.
Forskel,
pct.
Udgiftsniveau i
aftalegrundlaget
Foreløbig
afvigelse
Amter
88,9
90,3
1,4 (2,0)
2)
1,6
89,5
0,8 (1,4)2)
Kommuner
144,7
147,0
2,3
1,6
144,9
2,1
København
26,5
26,6
0,1
0,3
Frederiksberg
4,6
4,7
0,1
2,5
31,11)
0,1
I alt
264,7
268,6
3,9 (4,5)2)
1,5
265,5
3,1 (3,7)2)
Anm.: 2006 pl- og opgaveniveau (herunder korrektion for ændrede skøn for pl-udviklingen fra
2004-2005). Korrigeret for skønnede udgifter på funktion 5.32 som følge af ændrede momsregler.
Inkl. Bornholms regionskommune (BRK) og HUR. Amterne, KBH og FRB er inklusive statslige
puljer til meraktivitet på sygehusene og Kræftplan II. Eksklusiv statstilskud til H:S. BRK er fordelt
på KL-kommuner og amter iht. aftalen mellem ARF og KL. Den endelige kompensation af kom-
munerne for nedsættelsen af forældrebetalingen udestår, og den i finansloven for 2006 forudsatte
virkning er foreløbig anvendt som beregningsteknisk grundlag. Forskelle mellem totaler og del-
summer skyldes afrunding. 1) For Kbh og Frb er der beregningsteknisk forudsat en samlet bloktil-
skudsfinansieret realvækst på 0,1 mia.kr., men der er ikke en eksplicit aftale om udgiftsniveauet i de
to kommuner. 2) Tallet angivet i parentes er inklusive det seneste skøn for medicinudgifterne i
2006, som ligger 0,6 mia.kr. over niveauet i aftalen/budgetter. En væsentlig del af stigningen vur-
deres at kunne tilskrives højere end forventede stigninger i medicinpriserne.
Kilde: DST, Indenrigs- og sundhedsministeriet og Finansministeriets meropgaveopgørelse
Kommunernes og amternes budgetter for 2006 viser bruttoanlægsudgifter, der
ligger 0,9 mia. kr. højere end budget 2005, mens bruttoanlægsindtægterne ligger
1,2 mia. kr. højere, jf. tabel 2. Amterne budgetterer med en stigning i bruttoanlægs-
udgifterne på 0,3 mia.kr., og en stigning i bruttoanlægsindtægterne på 0,1 mia. kr.
KL-kommunerne budgetterer med en stigning i bruttoanlægsudgifterne på 0,7
mia. kr. og en stigning i bruttoanlægsindtægterne på 1,2 mia.kr.