Talepunkter til FM - samråd i FIU den 1. dec. 2005 kl. 11 Indledende bemærkninger Det  fremsatte  ændringsforslag  skal  ses  i  lyset  af  det  foreløbige resultat af budgetlægningen for 2006 i kommuner og amter Samtidig ligger det i forlængelse af formuleringerne i FL-aftalen vedrørende kommuner og amter om, ”at de aftalte rammer i de øko- nomiske aftaler fra juni 2005 skal respekteres, og at en eventuel aftaleover- skridelse vil skulle adresseres”. Budgetterne for 2006 giver potentielt mulighed for en betydelig vækst og dermed overskridelser af de aftaler, der er indgået mel- lem regeringen og de kommunale organisationer. Aftalerne skal overholdes. Det vil vi give de nye kommunalbesty- relser  en  chance  til  –  og  vi  vil  give  sammenlægningsudvalgene bedre redskaber. Det  skal også  understreges,  at det  er balancetilskuddet  til  kom- muner og amter som vi justerer – ikke i den del af bloktilskuddet der beregnes ”automatisk” i medfør af tilskuds- og udligningslo- ven. Balancetilskuddet  til  kommuner  og  amter  er  fastsat  for  at  sikre fuld finansiering til det aftalte udgiftsniveau. Budgetterne viser et udgiftsniveau der er højere end det aftalte og et rekordstort likviditetsforbrug på over 4 mia.kr. Det er bristede forudsætninger i forhold til aftalen og tyder på overskudsfinan- siering i både kommuner og amter.   At der søges hjemmel nu skal ses i lyset af, at det vil være nød- vendigt  at  kunne  reagere  relativt  hurtigt  overfor  kommuner  og amter, hvis de reviderede budgetter mod forventning ikke udvi- ser  aftaleoverholdelse,  fordi  problemet  netop  tyder  på  at  være kortsigtet adfærd i nogle kommuner. En regulering af bloktilskuddene i form af en midtvejsregulering i  forbindelse  med  næste  års  aktstykke  vil  således  indebære  en
2 nedjustering af 12-delsraterne til kommuner og amter i de sidste måneder af 2006, hvilket næppe ville føre til en ændret adfærd i de kommuner og amter, som agerer kortsigtet.   Hensigten   med   tekstanmærkningerne   er   at   give   regeringen en hjemmel - såfremt det ikke lykkedes kommuner og amter at overholde  aftalen  -  til  at  kunne  neutralisere  et  muligt  skred  i det kommunale  og  amtskommunale  forbrug  for  at  undgå  over- ophedning. Svar på de stillede spørgsmål: a) Vedrørende høring af de involverede parter Regeringen har holdt møder med de kommunale organisationer efter at det foreløbige resultat af budgetlægningen forelå. Vi har klart tilkendegivet, at der ikke kunne accepteres et skred i de kommunale udgifter, og at der bør ske en revurdering af bud- getterne for 2006. Når de revurderede budgetter foreligger til februar 2006 vil rege- ringen indkalde til endnu et møde for at drøfte resultatet. Her vil repræsentanterne for kommuner og amter have mulighed for at fremføre deres synspunkter. b) Mulighed for i Kommunaludvalget at rette skriftlig henvendelse eller komme i deputation i forbindelse med udvalgsbehandlingen. Det  er  rigtigt,  at  et  lovforslag  om  ændring  af  bloktilskudsloven ville være blevet henvist til behandling i Kommunaludvalget. Fi- nansudvalget kan jo selv beslutte at inddrage Kommunaludvalget i behandlingen af de forslag til tekstanmærkninger, som spørgs- målet vedrører. Men  selv,  hvis  det  ikke  sker,  og  det  således  er  Finansudvalget, alene som udvalgsbehandler forslagene, så er der ikke er noget til hinder for, at interesserede retter skriftlig henvendelse til Finans- udvalget om sagen, og at Finansudvalget i forlængelse heraf ved spørgsmål  til  mig  eller  andre  ministre  anmoder  om  regeringens bemærkninger til disse henvendelser.
3 c) Finder 3 behandlinger sted i folketingssalen Som det fremgår af Justitsministeriets svar på spørgsmål nr. 1-3 er der statsretligt ikke noget til hinder for det stillede ændrings- forslag,  der  på  samme  måde  som  andre  ændringsforslag  til  fi- nanslovsforslag, ikke undergives 3 behandlinger i folketingssalen. Bloktilskudsaktstykket  undergår  heller  ikke  3  behandlinger  skal jeg gøre opmærksom på. Forslagene  til  tekstanmærkninger  er  ikke  en  varig  ændring  af bloktilskudsloven, men konkrete bestemmelser om fastsættelsen af de konkrete bloktilskud for 2006. Og fastsættelsen af de kon- krete bloktilskud for et bestemt år undergives jo som sagt ikke 3 behandlinger. d) Kan stilles ændringsforslag til loven Alle folketingsmedlemmer har mulighed for at kræve afstemning om  tekstanmærkningen  og  ethvert  medlem vil  desuden  kunne fremsætte  et  alternativt  ændringsforslag  til  bloktilskudsordnin- gen, som vil bliver bragt til afstemning på en sådan måde, at kun det ene ændringsforslag kan vedtages. e) Gælder den i Folketingets Forretningsordens § 13, stk.1, fastsatte regel om, at en lov tidligst må vedtages 30 dage efter fremsættelsen. Jeg mener, at spørgsmålet ligger meget i forlængelse af spørgsmå- lets punkt c og mit svar vedrørende det punkt. Det  er  rigtigt,  at  et  egentligt  lovforslag  om  ændring  af  bloktil- skudsloven   efter   forretningsordenen   først   ville   kunne   3.- behandles 30 dage efter fremsættelsen. Men som sagt i forbindelse med punkt c finder også Justitsmini- steriet, at der ikke statsretligt er noget til hinder for, at forslagene gennemføres i form af ændringsforslag til finansloven – og æn- dringsforslag  til  finansloven  er  jo  –  ligesom  ændringsforslag  til andre love – ikke omfattet af 30-dages-reglen.