C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ212328.DOC
18. oktober 2005
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 af 7. oktober 2005
(L2 § 7 spørg smål 1 -4)
Spørgsmål:
I forbindelse med overgangen til omkostningsbevillinger og regnskab
ønskes oplyst om baggrunden og begrundelsen for at investeringer i infra-
struktur (veje, broer, jernbane mv.) samt investeringer i nationalejendom
er undtaget fra en opgørelse af balanceposter, når disse er af væsentlig
finanspolitisk betydning?
Svar:
Omkostningsbevillinger vil omfatte alle drifts- og investeringsaktiviteter i
staten med undtagelse af de områder, hvor særlige samfundsmæssige hen-
syn gør sig gældende. Som det fremgår af akt 163 som tiltrådt af Finans-
udvalget 24. juni 2004 vil investeringer i infrastruktur og nationalejendom
være undtaget fra bevillingsreformen. For disse områder udgiftsføres og
budgetteres efter de hidtil gældende principper.
Nationalejendom er undtaget fra omkostningsreformen, idet nationalejen-
dom er svær at værdiansætte og værdien af nationalejendomme ikke for-
ringes på traditionel vis.
Nationalejendom er aktiver som søges forvaltet og bevaret for kommende
generationer med henvisning til aktivernes kulturelle, miljømæssige eller
historiske relationer. Nationalejendom omfatter historiske bygninger, ar-
kæologiske steder, militær og videnskabeligt materiel af historisk betyd-
ning samt kunstværker. I relation til det omkostningsbaserede regnskab
udgør nationalejendomme et særligt forvaltningsområde. Nationalejendom
betragtes ikke som en ressource for virksomheden, men snarere som et
betroet aktiv, og skal derfor ikke værdiansættes. Der foretages ikke af-
skrivning på sådanne aktiver, da der ikke finder en traditionel værdifor-
ringelse sted for sådanne aktiver. De ressourcer virksomheden anvender
ved forvaltningen af nationalejendom skal indgå på lige fod med de res-
sourcer, der i øvrigt indgår i virksomhedens drift, men skal om nødven-
digt kunne relateres til forvaltningsområdet.
Infrastruktur er undtaget fra omkostningsreformen idet der er en række
forhold, der gør, at infrastruktur vanskeligt kan sidestilles med andre akti-
ver af mere driftsmæssig karakter.
Infrastruktur omfatter veje, broer, jernbaneanlæg, kystbeskyttelsesanlæg.
Da infrastruktur er kendetegnet ved en bred samfundsmæssig betydning,
vil der ved overvejelser om investeringsomfanget indgå forskellige hensyn