Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
28. oktober 2005
004
-
000278/011-000003
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 af 6. oktober 2005 ad
FFL 2006 (L2 - §28 spørgsmål 1 -4)
Spørgsmål 2
Hvor stort er det af Banedanmark beregnede bevillingsmæssige efterslæb
til genopretning af Statens jernbanenet, henholdsvis beregnet ud fra en
normaltilstand og en vurdering af life-cyklusomkostningerne?
Svar
Banedanmark har fortsat ikke beregnet life-cyclus omkostninger for andre
områder end sporområdet.
Banedanmark har imidlertid i 2005 foretaget nogle forholdsvis simplifi-
cerede
beregninger er delvist præsenteret i en rapport af 31. august fra Baneda n-
mark, som er udleveret til fortrolig orientering til Trafikudvalget. Rappor-
ten er fortrolig indtil afslutning af de igangværende forhandlinger om ge n-
forhandling af trafikaftalen. Rapporten sendes derfor særskilt til Finansu d-
valgets fortrolige orientering.
Samlet set er det i rapporten Banedanmarks vurdering, at det aktuelle efter-
slæb på sporområdet udgør ca. 3,9 mia. kr. svarende til
fornyelse af 750
-
800 km spor. Banedanmark vurderer, at efterslæbet på de øvrige områder
udgør i størrelsesordenen 1,9 mia. kr ., excl. signalområdet, hvor Baneda n-
mark ikke for nærværende k
an vurdere efterslæbet.
Banedanmark gør opmærksom på, at der knytter sig endog betydelig usi
k-
kerhed til den anvendte simple opgørelsesmetode. Hertil kommer, at opg ø-
relsen af efterslæbet i høj g rad afhænger af, hvilket kvalitetsniveau, der sti l-
les krav til, og at Banedanmark i rapporten har anført, at der er behov for
uddybende analyser på flere af de pågældende områder.