Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 28 . oktober 2005 004 - 000278/011-000003 Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 af 6. oktober 2005 ad FFL 2006 (L2 - §28 spørgsmål 1  -4) Spørgsmål 1 ”Med udgangspunkt i  nedenstående skema bedes følgende konkretiseret: Hvilket bevillingsniveau i årene 2005 -2014 danner grundlag for Trafikafta- len fra 2003 på Banedanmarks område (opgjort i 2005  -priser).” Svar Trafikaftalen fra november 2003 fastlagde bevillingsniveauet for fornyelse og vedligeholdelse af jernbanen i 2005 og 2006 og lagde samtidig sigtelini- er for perioden 2007-2014. Bevillingerne er gengivet i tabel 1 fordelt på Banedanmarks fagområder. Samtidig gengives bevillingsniveauet i 2004 i tabellen. Det skal bemærkes  , at Banedanmark har adgang til at overføre bevillinger mellem de enkelte fagområder  og desuden i et vist omfang mellem de enkelte år  via den ud- svingsordning, der er knyttet til bevillingerne. Det indgår i trafikaftalen, at rammerne for 2007 og frem skal  forhandles i 2005.
p. 2/3 Tabel 1. Bevillingsniveau 2005-14 til fornyelse og vedligehold i henhold til trafikaftalen fra 2003 samt bevilling i 2004 Fornyelse i alt 894 879 902 968 1.100 1.240 1.251 1.199 1.148 1.098 1.050 Spor 533 483 483 483 483 686 674 622 571 521 572 Bro    er 79 50 50 50 50 50 132 132 132 132 132 Kør estrøm 40 17 17 17 17 17 17 17 17 17 17 Stær kstrøm 30 28 28 28 28 30 30 30 30 30 30 Sikring/fjernstyring 171 197 220 286 418 354 282 282 282 282 282 Tele 15 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 Bygninger 7 16 16 16 16 16 21 21 21 21 21 Vej og plads 20 17 17 17 17 17 20 20 20 20 20 Forst - 15 15 15 15 15 19 19 19 19 19 Storebælt, Kastrup, Ør  esund 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Vedligeholdelse i alt 634 812 812 812 812 812 812 812 812 812 812 Spor 202 295 295 295 295 295 295 295 295 295 295 Broer 68 97 97 97 97 97 97 97 97 97 97 Kørestrøm 20 36 36 36 36 36 36 36 36 36 36 Stærkstrøm 6 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 Sikring/fjernstyring 154 153 153 153 153 153 153 153 153 153 153 Tele 43 33 33 33 33 33 33 33 33 33 33 Bygninger 9 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 Vej og plads 63 58 58 58 58 58 58 58 58 58 58 Andet - 52 52 52 52 52 52 52 52 52 52 Storebælt, Kas trup, Ør esund 71 64 64 64 64 64 64 64 64 64 64 Bevilling i alt 1.528 1.691 1.714 1.780 1.912 2.051 2.063 2.011 1.960 1.910 1.861 Noter: De faktiske udgifter i 2004 udgjorde 1.775 mio. kr. I forhold til trafikaftalens forudsætninger   er der efterfølgende foretaget justeringer af bevilling s- fordelingen. Bl.a. er der sket en fremrykning af bevilling til sporfornyelse på 120 mio. kr. fra 2006 til 2005, jf. Akt 115 18/4-05, en senerelæggelse af   bevillingerne til fornyelse af sik- ring/fjernstyring på grund af man glende afklaring af fremtidig signalstrategi og en reduktion af bevillingen til vedligeholdelse af Storebæltsforbindelsens jernbanedel, idet denne opgave er overgået til Sund&Bælt. Der er anmodet om i ovenstående bevillingsopgørelse   tillige at tage ud- gangspunkt i det i spørgsmålet anførte    skema. Det skal hertil anføres, at der forud for aftalen i 2003 kun for så vidt angår sporområdet (og kun for dele, der udgør ca. 75 pct. af det saml  ede spornet) blev udarbejdet analyser af efterslæ  b, life-cyclus omkostninger m.v. Det var disse analyser, der lå til grund for aftalen om forøgelse af bevillingsn  i- veauet for sporområdet.
p. 3/3 På den baggrund kan  der ikke med udgangspunkt i skemaet redegøre s for grundlaget for 2003-trafikaftalen. Det var bl.a. af denne grund, at aftalen blev 2-årig og herefter skulle genforhandles. Det bemærkes herudover   vedrørende  de ønskede  oplysninger om enheds- priser i beregningsforudsætningerne  , at der udføres  mange forskelligartede opgaver inden for de enkelte områder, og  der er dermed mange forskellige enhedspriser. Der kan således ikke tilvejebringes et enkelt tal for enhed s- prisen for de respektive områder .