Besvarelse af spørgsmål nr. 4 af 26. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om tinglysning og forskellige andre love (Digital tinglysning) (L 199).
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes redegøre for brug af cpr.nr. i forbindelse med den digitale tinglysning, herunder om borgere bliver underrettet om de særlige kontrolkørsler, som der evt. planlægges i forbindelse med tinglysningen.â€
Svar:
Efter lovforslagets § 1, nr. 8 (forslag til tinglysningslovens § 9, stk. 1), vil digitale dokumenter, der anmeldes til tinglysning, bl.a. skulle indeholde oplysning om personnummer på de ifølge dokumentet forpligtede og berettigede samt på anmelder.
Oplysningerne vil gøre tinglysningsÂsystemet i stand til at indhente navn og adresse pÃ¥ de pÃ¥gældende personer i Det Centrale Personregister, og tingbogen vil sÃ¥ledes – som det allerede i dag kendes fra bilbogen, personbogen og andelsboligbogen – komme til at indeholde opdaterede identifikationsoplysninger om de personer, der fremgÃ¥r af bogen. Det vil dermed almindeligvis være helt uproblematisk at afgøre, hvem rettighedshaver er – ogsÃ¥ mange Ã¥r efter, at tinglysning har fundet sted.
Endvidere er forslaget om anvendelse af personnumre begrundet i, at digitale dokumenter, der anmeldes i det kommende tinglysningssystem, vil skulle forsynes med digital signatur i stedet for en traditionel underskrift. Kravet om anvendelse af digital signatur skal ses i lyset af behovet for at sikre, at der kun tinglyses dokumenter, der er udstedt af personer, som er berettiget til at råde i tinglysningsmæssig henseende. Opretholdelse af tingbogens troværdighed forudsætter, at der også fremover er tillid til rigtigheden af oplysningerne i tingbogen.
Den digitale signatur identificerer signaturindehaveren ved hjælp af den pågældendes personnummer. For at kunne sikre, at der er overensstemmelse mellem den, der har signeret dokumentet, og den, der er berettiget til at disponere, er det nødvendigt, at tingbogen indeholder oplysninger om personnumre på samtlige rettighedshavere. Personnummeret muliggør således den (maskinelle) tinglysningsmæssige prøvelse af dokumenter, der er anmeldt til tinglysning.
Efter gældende ret skal dokumenter, der anmeldes til tinglysning i tingbogen, ikke indeholde oplysning om personnumre, og tingbogen indeholder derfor i dag ingen personnumre. For så vidt angår dokumenter, der er tinglyst før lovens ikrafttræden, indeholder lovforslagets § 17 derfor en bestemmelse om, at Tinglysningsretten indfører oplysning i tingbogen om personnumre på ejere, debitorer, kreditorer og andre personer, hvis navne fremgår af tingbogen.
Den foreslåede overgangsbestemmelse indebærer, at Tinglysningsretten får mulighed for at knytte personnumre til oplysningerne om personer vedrørende allerede tinglyste rettigheder i tingbogen. Dette vil gøre det muligt for de pågældende at disponere digitalt over rettigheder, der er tinglyst før lovens ikrafttræden, idet den digitale signatur og personnummeret sammen vil muliggøre maskinel kontrol af, at den, der ønsker at disponere, er berettiget hertil. Dermed vil eksisterede rettighedshavere også kunne opnå de fordele, der er forbundet med digital tinglysning.
Â
Som det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, indebærer den herudover, at der i medfør af § 29, stk. 2, i lov om behandling af personoplysninger ikke vil skulle gives underretning til de pågældende personer i forbindelse med denne overførsel af personnumre til tingbogen. Det må endvidere antages, at underretning formentlig også kunne undlades i medfør af bestemmelsen i § 29, stk. 3, idet det vil kunne være uforholdsmæssigt vanskeligt at underrette de pågældende.
For så vidt angår samkøring af persondata i kontroløjemed, fremgik det af Tinglysningsudvalgets betænkning nr. 1471 om digital tinglysning, at det ville kunne være nødvendigt at samkøre oplysninger i Det Centrale Personregister om personers umyndighed med oplysninger i tingbogen. Som det imidlertid fremgår af pkt. 5 i den kommenterede oversigt af 6. april 2006 over modtagne høringssvar (L 199 – bilag 3), vil der ikke blive foretaget en sådan datasamkøring, idet prøvelsen af dokumentudsteders myndighed vil kunne ske på baggrund af det indtastede personnummer og de oplysninger, der i forvejen findes i tinglysningsregistrene. Der forventes heller ikke i øvrigt at ville være behov for at foretage samkøring af persondata i kontroløjemed, og lovforslaget indeholder derfor ikke særlige regler herom.
Endelig kan det vedrørende beskyttelse af personoplysninger yderligere oplyses, at bestemmelsen i tinglysningslovens § 50 c, stk. 1, foreslås opretholdt uændret. Bestemmelsen fastsætter, at oplysninger i edb-registrene om personnumre ikke må videregives. Denne begrænsning i videregivelsesadgangen vil således i det kommende tinglysningssystem finde anvendelse på både tingbogen, bilbogen, personbogen og andelsboligbogen.