ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
9. maj 2006 |
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr.  10 09 24 85 www.oem.dk
|
|
Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af det i udvalget stillede spørgsmål 1 (L 198) den 3. maj 2006.
Med venlig hilsen
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
9. maj 2006 |
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr.  10 09 24 85 www.oem.dk
|
|
Besvarelse af spørgsmål 1 (L 198) stillet af Erhvervsudvalget den 3. maj 2006.
Spørgsmål 1:
â€Hvilke muligheder har man for at inddrage de eksisterende butikker i lokalomrÃ¥derne, hvor omførsel tænkes foretaget, sÃ¥ konsekvensen af lovforslaget ikke bliver, at landdistrikterne sygner endnu mere hen, fordi flere smÃ¥butikker mÃ¥ lukke?â€
Svar:
Lad mig starte med at slå fast, at lovforslaget efter min opfattelse i høj grad tilgodeser de små lokale købmænd.
Lovforslaget giver de lokale købmænd mulighed for at omføre et bredt udvalg af varer i bl.a. deres lokalområde, hvilket evt. kan ske samtidig med, at de alligevel bringer varer ud til deres kunder. De lokale købmænd må formodes i den forbindelse at kunne drage fordel af deres lokalkendskab, f.eks. ved at kende de gode holdesteder, de rigtige holde-tidspunkter, de tætte relationer til kunderne etc.
Lovforslaget hjælper de mindre virksomheder ved at sætte en grænse for, hvor store omførsels-koncepter, der kan etableres, og dermed også en begrænsning på hvor stor omsætning, der maksimalt kan gå fra den lokale købmand. Den enkelte person må således omsætte for maks. 28,2 mio. kr. ved omførsel af de nye dagligvarer. Beløbsgrænsen svarer til den grænse, der findes i lukkeloven, og som bruges til at afgrænse, hvilke butikker der er undtaget fra lukketidsbestemmelserne.
Herudover er lovforslaget begrænset til at gælde for personligt drevne virksomheder. Det vil altså sige, at selskaber – som de store supermarkeder ofte drives i – slet ikke må sælge ved omførsel.
Det bemærkes, at Forbrugerrådet i sit høringssvar til støtte for forslaget fremhæver fordelene for de små lokale producenter og handlende.
På grund af en dom fra EF-domstolen af 13. januar 2000 (sag C-254/98) er det ikke muligt decideret at begrænse omførsel til de handlende, som i forvejen er i et lokalt område. Ifølge dommen vil en sådan begrænsning bl.a. være i strid med det grundlæggende princip om varernes fri bevægelighed.