Folketingets Uddannelsesudvalg
 I forbindelse med behandlingen af (L 183) Forslag til Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 2. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 29 :
†Kan ministeren give eksempler pÃ¥, hvad en overgang pÃ¥ 3 - 4 Ã¥r – 4 Ã¥r hvis man medtager det rammestyrede overgangsÃ¥r – vil betyde for de enkelte institutioner, jf. pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger om en overgangsperiode, hvor forskellen mellem tilskud fra den amtskommunale model og den nye taxametermodel gradvis udlignes? â€
Svar:
På alle institutions- og uddannelsesområderne foreslås en fireårig overgangsordning. På de uddannelsesområder, der går direkte på taxametre, vil der ud fra det hidtidige bevillingsniveau ved aktiviteten i 2005 ske en gradvis indfasning til det fremtidige takstniveau.
En model for en sådan udligning kunne være, at institutioner, der hidtil har haft gennemsnitsomkostninger, der er højere end den fremtidige takst, det første år vil få fx 90 % af forskellen mellem det hidtidige udgiftsniveau og det fremtidige takstniveau. De efterfølgende år kunne udligningen fx være 75 %, 50 % og 25 %. Der kan laves en samlet overgangsordning ud fra aktivitet og bevilling i 2005, således at institutionerne har et overblik over deres overgangsordning. Overgangsordningen kan finansieres ved, at de institutioner, der har udgifter under gennemsnittet, også kun gradvist tilnærmes deres fremtidige niveau.
For gymnasierne kan der ikke gives konkrete eksempler, før takster og overgangsbevillinger er fastsat for 2008, hvor taxametersystemet indføres for gymnasierne.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.