ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
2. maj 2006 |
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr.  10 09 24 85 www.oem.dk
|
|
Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af det i udvalget stillede spørgsmål 6 (L176) den 19. april 2006.
Med venlig hilsen
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
2. maj 2006 |
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 www.oem.dk
|
|
Besvarelse af spørgsmål 6 (L176) stillet af Erhvervsudvalget den 19. april 2006.
Spørgsmål 6:
Hvis et eksisterende selskab, der er omfattet af § 14 stk. 3, ophører ved fusion, skal selskabet ifølge bemærkningerne til lovforslaget opfylde kravene i den nye lov. I visse sektorer er behovet for konsolidering af virksomheder ved fusion massivt. Konsolidering ved fusion vil – helt i lovens ånd – typisk ske med private virksomheder. Såfremt det fusionerede selskab bliver underlagt kravet om, at højst 25 pct. må stamme fra salg til andre end kommuner og regioner, kan den umiddelbare konsekvens være, at kommuner og regioner helt eller delvist tvinges til at sælge deres ejerandele, uanset de har handlet efter lovens tanker og bragt mere ejerskab ind i selskabet.
Markedsudviklingen kan på tilsvarende vis medføre behov for nye samarbejdskonstruktioner mellem eksisterende selskab og private virksomheder.
Vil ministeren bekræfte, at dispensationsmuligheden i § 5, stk. 5, også vil kunne finde anvendelse i sådanne situationer.
Svar:
Udgangspunktet er, at hvis et eksisterende selskab ophører som følge af en fusion eller spaltning, vil det nye selskab skulle følge reglerne i denne lov.
Dispensationsmuligheden i § 5, stk. 5, vil således gælde for et nyt selskab. Dispensationsmuligheder vil kræve en konkret vurdering.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen skal således i hvert enkelt tilfælde lave en konkret vurdering af det omfattede selskabs omstændigheder, og markedsforholdene i øvrigt indenfor den pågældende sektor.