Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 18. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 29:

”Er der i forslaget til en ny formålsparagraf, jf. § 1, nr. 1, foreslået en ligeværdig balance mellem at give eleverne kundskaber og den enkelte elevs alsidige udvikling?”

 

Svar:

Som jeg har anført i mit svar på Uddannelsesudvalgets spørgsmål 23, er skolens primære opgave i henhold til forslaget at give eleverne kundskaber og færdigheder, der leder frem mod de fem delformål, der er angivet i forslaget til en ny § 1, stk. 1, i folkeskoleloven. Ét af disse delformål er fremme af den enkelte elevs alsidige udvikling.

 

Også efter den nuværende formulering af § 1, stk. 1, er det først og fremmest arbejdet med kundskaber m.v., der er udgangspunktet for skolens arbejde: ”Folkeskolens opgave er i samarbejde med forældrene at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling.”

 

Med den nye formulering bliver slutmålet præciseret, og det er fortsat arbejdet med fagenes kundskaber m.v. - både fagopdelt og i tværgående emner og problemstillinger - der er den primære begrundelse for at holde skole.

 

Jeg finder, at balancen mellem at give eleverne kundskaber m.v. og den enkelte elevs alsidige udvikling med forslaget har fundet et godt udtryk.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder