Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

 

 

I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 23. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 18:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. marts 2006 fra Vesthimmerlands Lærerkreds, jf. L 170 - bilag 19.”

 

Svar:

Jeg henviser til det høringsnotat, som jeg den 3. marts 2006 har sendt til Uddannelsesudvalget i forlængelse af fremsættelsen af lovforslaget.

 

Trinmål, der indgår i de nationale test, er ikke er vigtigere end andre trinmål, blot fordi de er testegnede. Skolerne er forpligtede til at tilrettelægge undervisningen, så den dækker alle trinmål. Jeg er derfor ikke enig i, at bredden i undervisningen uvægerligt vil blive snævret ind til fordel for ”testbare undervisningselementer”. Det er lærernes professionelle opgave at undgå, at dette sker.

 

Henvendelsen giver mig ikke i øvrigt anledning til yderligere kommentarer.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder