Besvarelse af spørgsmål nr. 41 af 10. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ifølge dagspressen har adskillige indenfor politiet givet udtryk for, at reformen ikke kan realiseres, medmindre IT investeringerne er gennemført. Det ønskes i den forbindelse oplyst, hvilke planer ministeren har for at imødekomme dette ønske, samt hvor mange penge det vil koste.”

 

Svar:

 

Som anført i pkt. 3.2.7 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger falder behovet for fornyelse af politiets teknologi mv. i tre hovedkategorier: 1) Fuldførelse af allerede igangsatte it-projekter (f.eks. et nyt sagsbehandlingssystem (POLSAG) og et nyt personaleadministrativt informationssystem (POLPAI)), 2) gennemførelse af en række it-investeringer, som er nødvendige for at gennemføre den foreslåede politireform (bl.a. nye økonomistyringssystemer og nye teknologiske redskaber i vagtcentralen og patruljevognene (GIS-system, GPS-navigation, dataradioer mv.), og 3) den videre planlægning og udvikling i øvrigt af nye teknologiske redskaber for politiet.

 

Arbejdet med udvikling af politiets it mv. og tilpasning af de nuværende it-systemer mv. i forbindelse med den forslåede politireform er nærmere omtalt i pkt. 4.4 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvor der bl.a. er anført følgende:

 

”Med hensyn til politiets it-systemer er der i henhold til politiets nuværende flerårsaftale uafhængigt af den foreslåede politireform iværksat en række initiativer med henblik på at forbedre politiet it. Det drejer sig navnlig om et nyt sagsbehandlingssystem (POLSAG) og integrationslag, et nyt personaleadministrativt informationssystem (POLPAI) og arbejdet med at udvikle et nyt digitalt radiosystem som afløsning for politiets nuværende analoge og kredsbaserede radiosystem (THOR). Dette igangværende arbejde på it-området vil blive videreført af Rigspolitiet også efter politireformens ikrafttræden den 1. januar 2007.

 

Rigspolitiet vil endvidere sammen med de nye politidirektører få ansvaret for at indføre de nye teknologiske redskaber, som er nødvendige for at gennemføre politireformen (de reformafhængige it-investeringer), jf. pkt. 3.2.7 [(afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger].

 

Rigspolitiet vil forestå planlægningen af det videre arbejde med indførelse af yderligere teknologiske redskaber i politiet, herunder i forbindelse med udviklingen af det nye POLSAG. De nye teknologiske redskaber omfatter navnlig digital mobil rapportering, mobil bødeblok og internetbaseret selvbetjening (anmeldelser mv.) samt en nærmere undersøgelse af mulighederne for at indføre digital dataudveksling med domstolene og andre myndigheder mv., jf. pkt. 3.2.7 [(afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger].

 

Endelig vil Rigspolitiet have ansvaret for, at de eksisterende it-systemer mv. i en overgangsperiode bliver tilpasset den nye politikredsstruktur, indtil arbejdet med at udvikle nye it-systemer til politiet er afsluttet. Den videre tilrettelæggelse af dette arbejde vil ske efter drøftelse med de nye politidirektører.

 

Det vil være nødvendigt at foretage en række tilpasninger af de nuværende kredsbaserede systemer, herunder POLSAS, der i praksis gør det muligt at anvende disse systemer i en struktur med 12 politikredse. I en overgangsperiode vil det kunne blive nødvendigt at anvende it-løsninger, der vil være forbundet med visse ulemper i forhold til at opnå den mest effektive sagsbehandling, men som er nødvendige for, at politiet kan varetage sine opgaver i de nye politikredse, indtil de nye it-systemer, herunder det nye POLSAG, kan tages i brug. Det drejer sig f.eks. om mere begrænsede muligheder for tværgående søgning i de enkelte POLSAS-kredsdatabaser, som indgår i de nye store politikredse, og om mere begrænset mulighed for digitalt at overføre data mellem de forskellige POLSAS-databaser inden for de nye politikredse.

 

Tilsvarende vil der være behov for at tilrettelægge visse overgangsordninger i relation til politiets radiokommunikation, så længe de nye kredse er nødt til at benytte det eksisterende kredsbaserede radiosystem (THOR). Rigspolitiet vil sammen med de nye politidirektører overveje, hvordan der etableres den mest hensigtsmæssige overgangsløsning på radioområdet, f.eks. ved i stedet at anvende det nuværende regionsradionet og ved supplerende indkøb af nye bærbare radioenheder til brug for politikredsenes radiokommunikation.”

 

Om udgifterne til de nævnte it-investeringer er der i pkt. 1.1 (afsnit IV) i lovforslagets almindelige bemærkninger anført følgende:

 

”På baggrund af bl.a. konsulentfirmaet KPMG’s vurderinger for Visionsudvalget skønnes politireformen at forudsætte investeringer på i alt ca. 0,5 mia. kr. i 2007-2010, heraf ca. 250 mio. kr. i 2007, til gennemførelse af de foreslåede ændringer af politiets struktur og beredskab samt til ny teknologi.

 

Investeringerne omfatter fortrinsvis it-udgifter til foretagelse af de nødvendige tilpasninger af politiets it- og radiosystemer til en ny kredsstruktur, færdiggørelse af den igangværende modernisering af politiets elektroniske sagsbehandlingssystemer, bedre data-integration, it-understøttelse af beredskabsplanlægning og -disponering (bl.a. GIS og GPS) samt ny teknologi til mobil sagsbehandling og internetbaseret selvbetjening mv., jf. ovenfor under pkt. 3.2.7 (afsnit II) [i lovforslagets almindelige bemærkninger]. Hertil kommer initialudgifter i forbindelse med tilrettelæggelsen af ændrede samarbejdsstrukturer og arbejdsprocesser mv., herunder bl.a. til flytning og tilpasning af eksisterende lokaler.”

 

Det bemærkes, at de forudsatte it-investeringer ligger i forlængelse af investeringerne i modernisering af politiets it-systemer som led i udmøntningen af de 195 mio. kr., der er afsat i den nuværende flerÃ¥rsaftale for politiet. Der kan herom henvises til Akt 74 af 4. januar 2005 samt aktstykke 106 af 6. februar 2006.Â