Besvarelse af spørgsmål nr. 155 af 18. maj 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168)
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af spørgsmÃ¥l nr. 110-112 redegøre nærmere for tilrettelæggelsen og organiseringen af færdselspolitiets opgavevaretagelse i de nye politikredse.â€
Svar:
Med lovforslaget lægges der op til, at politikredsenes politimæssige opgaver organiseres med udgangspunkt i følgende tre hovedopgaver for politiet: Beredskab (døgnvagttjeneste), efterforskning og nær- og lokalpolitiopgaver. Disse hovedopgaver vil som udgangspunkt blive forankret i tre afdelinger, der hver ledes af en linjechef (politiinspektør), der refererer til chefpolitiinspektøren, jf. pkt. 3.2.3.4 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Som det også er anført i lovforslagets bemærkninger, vil der som udgangspunkt i hver politikreds blive oprettet en særskilt færdselsafdeling, som kan varetage kredsens samlede opgaver på færdsels- og trafikområdet, herunder præventive færdselskontrolaktiviteter. Færdselspolitiet vil skulle operere i hele politikredsen og bør derfor placeres under politikredsens beredskabsafdeling. Færdselssikkerhedsarbejdet i politikredsen vil således organisatorisk være forankret i en særlig afdeling, hvis leder refererer til den politiinspektør, som leder politikredsens beredskabsafdeling, jf. også besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 110-111 vedrørende lovfor-slaget.
Politikredsenes tilrettelæggelse af det operative arbejde vil også på færdselsområdet skulle ske inden for rammerne af bl.a. resultatkontrakter med rigspolitichefen (hvor der vil kunne fastsættes specifikke mål for og krav til politikredsenes indsats på færdselsområdet) og generelle og konkrete retningslinjer fra Rigspolitiet, f.eks. om særligt prioriterede indsatsområder. Politidirektørerne vil således skulle tilrettelægge indsatsen på færdselsområdet sådan, at kredsen lever op til de mål og krav, som er fastsat for færdselsområdet (f.eks. vedrørende hastighedskontroller og indsatsen mod spirituskørsel). Der henvises i øvrigt til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 112 vedrørende lovforslaget.
Der lægges således med lovforslaget op til, at der i alle politikredse etableres professionelle og bæredygtige færdselspolitienheder med typisk 40-60 ansatte, som vil kunne løse politikredsens lokale færdselsopgaver med en høj grad af faglighed. Disse lokale færdselspolitiafdelinger vil desuden (i samarbejde med Rigspolitiet) på lige fod kunne indgå i tværgående og/eller landsdækkende færdselsinitiativer.
Denne model, hvor politikredsenes færdselspolitiafdelinger organiseres som en del af kredsenes beredskabsafdelinger, sikrer, at politikredsene efter behov fleksibelt og effektivt kan sætte kraftigt ind på løsningen af større færdselsmæssige problemer og f.eks. inden for kort tid indsætte et større antal politifolk til færdselskontroller, både i forbindelse med planlagte målrettede aktioner og ved pludseligt opståede behov for en særlig politiindsats på færdselsområdet. Tilsvarende vil færdselspolitiafdelingen kunne bistå den øvrige del af beredskabsafdelingen (døgnvagttjenesten) f.eks. med løsning af større planlagte politiindsatser med behov for at samle meget store politienheder og ved akutte behov som led i politikredsens løsning af beredskabsmæssige opgaver (f.eks. vejkontroller og afspærringer i forbindelse med bankrøverier mv.).
Denne model for organiseringen af politikredsens opgaver på færdsels- og trafikområdet sikrer således den fornødne prioritering af og lokale faglighed på dette område og samtidig en betydelig fleksibilitet i politikredsens samlede ressourceanvendelse.