Besvarelse af spørgsmål nr. 153 af 18. maj 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168)

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang der vil være døgnåbent på politistationerne i de nye store politikredse.”

 

Svar:

 

De nye hovedpolitistationer, hvor politikredsens vagtcentral vil være placeret, vil være døgnbemandede og åbne for borgerhenvendelser året rundt på alle tidspunkter af døgnet. Det drejer sig efter lovforslaget om politistationerne (hovedstationerne) i Aalborg, Århus, Holstebro, Horsens, Esbjerg, Odense, Næstved, Roskilde, Helsingør, Glostrup, København og Rønne.

På baggrund af den politiske interesse, der har været omkring politiets tilstedeværelse på landets øvrige politistationer i aften- og nattetimerne, har Justitsministeriet haft en række drøftelser med Rigspolitiet om spørgsmålet. Rigspolitiet har i den forbindelse tilkendegivet, at politiarbejdet i en række større byer forventes at kunne tilrettelægges på en sådan måde, at der også på politistationerne i disse byer året rundt på alle tidspunkter af døgnet vil være politifolk, som bl.a. vil kunne tage sig af personlige henvendelser fra borgerne. Det drejer sig om politistationerne i Slagelse, Hillerød, Herning, Viborg, Silkeborg, Randers, Kolding, Vejle, Frederikshavn og Aabenraa. På disse politistationer forventes politiets opgaveløsning at få et sådant omfang, at det med en hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse vil kunne sikres, at der til hver en tid vil være politifolk på stationen beskæftiget med forskellige opgaver (f.eks. rapportoptagelse, afhøringer, andre former for sagsbehandling, tilsyn med detentioner mv.). Politireformen vurderes derfor fortsat at kunne frigøre 800 årsværk til operativt politiarbejde.

Som der nærmere er redegjort for i pkt. 3.2.2.2 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger, foreslÃ¥s der herudover en fleksibel døgnbetjening, sÃ¥ledes at ogsÃ¥ andre politistationer, hvor der ellers ikke er døgnÃ¥bent, efter en konkret vurdering af de lokale behov vil kunne døgnÃ¥bnes pÃ¥ bestemte tidspunkter eller i en kortere eller længere periode. Det vil f.eks. kunne være tilfældet i andre større byer som bl.a. Fredericia og Køge, hvis der i weekenderne (fredag-lørdag aften/nat) eller i øvrigt er et særligt behov. DøgnÃ¥bning vil ogsÃ¥ kunne etableres ved særlige lokale begivenheder som f.eks. en byfest, en stor koncert eller et større sportsstævne (f.eks. ved musikfestivalerne i Skanderborg og Tønder). Der vil ogsÃ¥ i sommerperioden kunne være behov for mere intensivt at døgnbetjene større ferieomrÃ¥der, f.eks. i tilknytning til politistationerne i Nykøbing Falster eller Skagen, og efter behov døgnÃ¥bne politistationerne i sÃ¥danne omrÃ¥der. Det bør i vidt omfang overlades til de lokale ledelser i de nye politikredse at tilrettelægge denne fleksible døgnbetjening i lyset af de lokale ønsker og behov, sÃ¥ledes at politikredsens døgnberedskab tilrettelægges pÃ¥ den mest hensigtsmæssige og effektive mÃ¥de, og politikredsens ressourcer anvendes bedst muligt.

Som anført i pkt. 3.2.2 og 3.2.4 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger vil politikredsens døgnberedskab (døgnvagttjenesten) blive tilrettelagt sÃ¥dan, at de kørende patruljer mv. vil udgÃ¥ fra de forskellige politistationer i kredsen, og de betjente, der indgÃ¥r i beredskabet, vil sÃ¥ledes arbejde ud fra de forskellige politistationer og vil møde pÃ¥ arbejde og foretage patruljering mv. derfra. Dette indebærer, at der ogsÃ¥ pÃ¥ politistationer, hvor der ikke er døgnÃ¥bent, ogsÃ¥ uden for den normale Ã¥bningstid pÃ¥ forskellige tidspunkter i løbet af aftenen/natten vil være politifolk pÃ¥ stationen, f.eks. i forbindelse med vagtskifte, rapportskrivning, blodprøveudtagning i forbindelse med mistanke om spirituskørsel og efter omstændighederne løsning af forskellige sagsbehandlingsopgaver som f.eks. mere omfattende afhøringer.

 

Spørgsmålet om døgnåbning må naturligvis også ses i sammenhæng med det samlede beredskab, herunder den løbende patruljering i kredsens forskellige områder. I visse områder vil der på grund af områdets karakter endvidere være behov for en særlig patruljeringsindsats med henblik på overvågning, f.eks. i Hellerup/Gentofte og på Frederiksberg. I alle de byer, hvor der i dag er en hovedpolitistation – herunder f.eks. på Frederiksberg og i Gentofte – vil der fortsat være en politistation i den nye struktur, jf. om politiets tjenestesteder pkt. 3.2.2.2 (afsnit II) og pkt. 4.3 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

På alle politistationer, som ikke er døgnåbne, vil der i øvrigt være installeret en ”dørtelefon” med direkte forbindelse til politikredsens vagtcentral, således at der – selv om stationen er lukket – vil være mulighed for at komme i kontakt med politiet fra politistationen, hvorefter vagtcentralen i givet fald kan sende den nærmeste patruljevogn til stedet.

 

På grund af de ressourcemæssige konsekvenser, der generelt er forbundet med politiets tilstedeværelse på stationerne i aften- og nattetimerne, vil jeg finde det naturligt, at spørgsmålet inddrages i forbindelse med en ny flerårsaftale for politiet, således at de tilkendegivelser, der er anført ovenfor, inden for aftaleperioden kun kan fraviges, hvis de partier, der deltager i flerårsaftalen, er indforstået hermed.