Besvarelse af spørgsmål nr. 153 af 18. maj 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168)
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang der vil være døgnÃ¥bent pÃ¥ politistationerne i de nye store politikredse.â€
Svar:
De nye hovedpolitistationer, hvor politikredsens vagtcentral vil være placeret, vil være døgnbemandede og åbne for borgerhenvendelser året rundt på alle tidspunkter af døgnet. Det drejer sig efter lovforslaget om politistationerne (hovedstationerne) i Aalborg, Århus, Holstebro, Horsens, Esbjerg, Odense, Næstved, Roskilde, Helsingør, Glostrup, København og Rønne.
På baggrund af den politiske interesse, der har været omkring politiets tilstedeværelse på landets øvrige politistationer i aften- og nattetimerne, har Justitsministeriet haft en række drøftelser med Rigspolitiet om spørgsmålet. Rigspolitiet har i den forbindelse tilkendegivet, at politiarbejdet i en række større byer forventes at kunne tilrettelægges på en sådan måde, at der også på politistationerne i disse byer året rundt på alle tidspunkter af døgnet vil være politifolk, som bl.a. vil kunne tage sig af personlige henvendelser fra borgerne. Det drejer sig om politistationerne i Slagelse, Hillerød, Herning, Viborg, Silkeborg, Randers, Kolding, Vejle, Frederikshavn og Aabenraa. På disse politistationer forventes politiets opgaveløsning at få et sådant omfang, at det med en hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse vil kunne sikres, at der til hver en tid vil være politifolk på stationen beskæftiget med forskellige opgaver (f.eks. rapportoptagelse, afhøringer, andre former for sagsbehandling, tilsyn med detentioner mv.). Politireformen vurderes derfor fortsat at kunne frigøre 800 årsværk til operativt politiarbejde.
Som der nærmere er redegjort for i pkt. 3.2.2.2 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger, foreslås der herudover en fleksibel døgnbetjening, således at også andre politistationer, hvor der ellers ikke er døgnåbent, efter en konkret vurdering af de lokale behov vil kunne døgnåbnes på bestemte tidspunkter eller i en kortere eller længere periode. Det vil f.eks. kunne være tilfældet i andre større byer som bl.a. Fredericia og Køge, hvis der i weekenderne (fredag-lørdag aften/nat) eller i øvrigt er et særligt behov. Døgnåbning vil også kunne etableres ved særlige lokale begivenheder som f.eks. en byfest, en stor koncert eller et større sportsstævne (f.eks. ved musikfestivalerne i Skanderborg og Tønder). Der vil også i sommerperioden kunne være behov for mere intensivt at døgnbetjene større ferieområder, f.eks. i tilknytning til politistationerne i Nykøbing Falster eller Skagen, og efter behov døgnåbne politistationerne i sådanne områder. Det bør i vidt omfang overlades til de lokale ledelser i de nye politikredse at tilrettelægge denne fleksible døgnbetjening i lyset af de lokale ønsker og behov, således at politikredsens døgnberedskab tilrettelægges på den mest hensigtsmæssige og effektive måde, og politikredsens ressourcer anvendes bedst muligt.
Som anført i pkt. 3.2.2 og 3.2.4 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger vil politikredsens døgnberedskab (døgnvagttjenesten) blive tilrettelagt sådan, at de kørende patruljer mv. vil udgå fra de forskellige politistationer i kredsen, og de betjente, der indgår i beredskabet, vil således arbejde ud fra de forskellige politistationer og vil møde på arbejde og foretage patruljering mv. derfra. Dette indebærer, at der også på politistationer, hvor der ikke er døgnåbent, også uden for den normale åbningstid på forskellige tidspunkter i løbet af aftenen/natten vil være politifolk på stationen, f.eks. i forbindelse med vagtskifte, rapportskrivning, blodprøveudtagning i forbindelse med mistanke om spirituskørsel og efter omstændighederne løsning af forskellige sagsbehandlingsopgaver som f.eks. mere omfattende afhøringer.
Spørgsmålet om døgnåbning må naturligvis også ses i sammenhæng med det samlede beredskab, herunder den løbende patruljering i kredsens forskellige områder. I visse områder vil der på grund af områdets karakter endvidere være behov for en særlig patruljeringsindsats med henblik på overvågning, f.eks. i Hellerup/Gentofte og på Frederiksberg. I alle de byer, hvor der i dag er en hovedpolitistation – herunder f.eks. på Frederiksberg og i Gentofte – vil der fortsat være en politistation i den nye struktur, jf. om politiets tjenestesteder pkt. 3.2.2.2 (afsnit II) og pkt. 4.3 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger.
PÃ¥ alle politistationer, som ikke er døgnÃ¥bne, vil der i øvrigt være installeret en â€dørtelefon†med direkte forbindelse til politikredsens vagtcentral, sÃ¥ledes at der – selv om stationen er lukket – vil være mulighed for at komme i kontakt med politiet fra politistationen, hvorefter vagtcentralen i givet fald kan sende den nærmeste patruljevogn til stedet.
På grund af de ressourcemæssige konsekvenser, der generelt er forbundet med politiets tilstedeværelse på stationerne i aften- og nattetimerne, vil jeg finde det naturligt, at spørgsmålet inddrages i forbindelse med en ny flerårsaftale for politiet, således at de tilkendegivelser, der er anført ovenfor, inden for aftaleperioden kun kan fraviges, hvis de partier, der deltager i flerårsaftalen, er indforstået hermed.