Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 143 af 28. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28/4-06 fra Bornholms Regionskommune, jf. L 168 – bilag 34.”

 

Svar:

 

Det anføres i henvendelsen, at den foreslåede landsdækkende normering på 25 byretsdommerstillinger (jf. lovforslagets § 1, nr. 3 (forslag til retsplejelovens § 9, stk. 10)) også bør omfatte retten på Bornholm, og at embedschefen for retten på Bornholm bør have titel af præsident.

 

Med lovforslaget foreslås det som følge af de helt særlige geografiske forhold, at Bornholm opretholdes som en selvstændig retskreds med én dommer, skønt kredsen vil være for lille til at kunne opfylde alle kravene til fremtidens byretter, jf. pkt. 2.2.1 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der vil således fremover være væsentlig forskel på retten på Bornholm og de øvrige byretter – både med hensyn til antallet af dommere, øvrige jurister og andre medarbejdere og med hensyn til sagsantallet og størrelsen af den bevilling mv., embedschefen vil skulle administrere. På denne baggrund har Justitsministeriet fundet, at embedschefen for retten på Bornholm ligesom i dag bør betegnes ”dommer” og ikke med titlen ”præsident”.

 

Som anført i pkt. 2.2.2.3 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger kan der efter Justitsministeriets opfattelse endvidere ikke antages at være et behov i praksis for, at den foreslåede landsdækkende normering på 25 byretsdommerstillinger skulle omfatte retten på Bornholm. Hvis udviklingen på længere sigt skulle give grundlag for at udnævne en yderligere dommer ved retten på Bornholm, vil der som anført i lovforslagets bemærkninger kunne skabes mulighed herfor ved en lovændring.

 

Med hensyn til forslaget om, at embedschefen for den foreslåede Tinglysningsret skal have titel af præsident (jf. lovforslagets § 1, nr. 3 (forslag til retsplejelovens § 18)), bemærkes, at Tinglysningsretten adskiller sig væsentligt fra retten på Bornholm både med hensyn til antal medarbejdere (Tinglysningsretten forventes at få i størrelsesordenen 100 medarbejdere) og størrelsen af den bevilling mv., som embedschefen vil skulle administrere.

 

Med lovforslaget foreslås en helt ny ledelsesstruktur for dansk politi, som bl.a. indebærer, at cheferne for de foreslåede 12 politikredse – også chefen for Bornholms Politi – får væsentlige nye administrative og økonomiske beføjelser i forhold til i dag, jf. pkt. 3.2.1 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger. Efter Justitsministeriets opfattelse bør titlen politimester derfor ikke opretholdes alene som betegnelse for stillingen som chef for Bornholms Politi, selv om denne politikreds vil være betydeligt mindre end de øvrige nye politikredse, og cheferne for samtlige foreslåede politikredse bør have titel af politidirektør.