Besvarelse af spørgsmål nr. 115 af 23. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes tilsende udvalget et organisationsdiagram for Rigspolitiet henholdsvis før og efter reformen. Ministeren bedes tillige redegøre for konsekvenserne af reformen for Rigspolitiets organisation og angive forskellene pÃ¥ organisationsdiagrammerne henholdsvis før og efter reformen.â€
Svar:
Der vedlægges et organisationsdiagram med angivelse af Rigspolitiets nuværende afdelinger samt deres ansvarsområder og personaletal ved udgangen af 2005.
Som anført i lovforslaget bemærkninger er der på nuværende tidspunkt ikke taget endelig stilling til den fremtidige interne organisering af Rigspolitiet. Der vil i givet fald skulle tages stilling hertil i forbindelse med gennemførelsen af den foreslåede politireform bl.a. i lyset af det nedenfor anførte om Rigspolitiets fremtidige opgaver og beføjelser.
Med lovforslaget indføres en sædvanlig â€direktoratsmodel†med et administrativt over-/ underordnelsesforhold mellem Justitsministeriet, rigspolitichefen og politidirektørerne. Det ligger i den foreslÃ¥ede ordning, at Rigspolitiet vil være almindelig overordnet myndighed i forhold til politikredsene. Rigspolitiet skal sÃ¥ledes som udgangspunkt fungere som en overordnet styrelse for dansk politi, mens det daglige politiarbejde varetages i politikredsene.
Etablering af et almindeligt over-/underordnelsesforhold vil medføre, at Rigspolitiets arbejdsopgaver på nogle områder vil blive udvidet og på andre områder reduceret. Rigspolitiet vil således bl.a. som noget nyt blive klageinstans i forhold til politidirektørerne for så vidt angår politifaglige spørgsmål mv. Den ændrede klageordning er nærmere beskrevet i pkt. 3.2.1.4 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger samt i besvarelserne af Retsudvalgets spørgsmål nr. 6 og 58 vedrørende lovforslaget.
Rigspolitichefens fremtidige beføjelser er i øvrigt nærmere beskrevet i pkt. 3.2.1.3 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger. Som det bl.a. fremgår heraf, vil Udlændingeafdelingen, Politiets Efterretningstjeneste og Politiskolen fortsat blive administreret af Rigspolitiet.
På det politimæssige område (Politiafdelingen) vil der kunne være behov for, at Rigspolitiet fortsat varetager enkelte specialiserede opgaver og støttefunktioner. Det drejer sig navnlig om opgaver, der forudsætter helt særlige specialkompetencer eller specifik rutine og ekspertise, som det ikke vil være muligt at oparbejde og vedligeholde på det fornødne faglige niveau i alle politikredse. Det vil f.eks. dreje sig om særlige kriminaltekniske metoder, som varetages af Kriminalteknisk Afdeling, og særlige efterforskningsmæssige kompetencer f.eks. i forhold til visse former for organiseret kriminalitet og it-kriminalitet. Endvidere vil Rigspolitiet bl.a. fortsat stå for det internationale politisamarbejde, herunder samarbejdet med Europol, Interpol mv.
For så vidt angår det politimæssige område er det et hovedelement i den foreslåede politireform, at de nye politikredse vil få en sådan personalemæssig styrke, at de bliver i stand til at løse langt de fleste politimæssige opgaver i kredsene. Ved den endelige implementering af reformen vil der således som følge af den ændrede opgavevaretagelse blive overført personale fra Politiafdelingen til politikredsene.
Det er også hensigten, at den politimæssige kontrol på færdselsområdet fremover som udgangspunkt skal varetages af de nye store politikredse, mens Rigspolitiet fremover vil varetage en overordnet og tværgående koordinering af den færdselsmæssige indsats. En meget betydelig del af personalet i Rigspolitiets Færdselsafdeling vil således blive overført til de nye politikredse. Rigspolitiets Personale- og Administrationsafdelinger vil også blive berørt af reformen, og der vil skulle overføres et mindre personaletal fra disse afdelinger til de nye politikredse. Administrationen af politiets og anklagemyndighedens bygninger vil ved reformens ikrafttrædelse blive overført fra Rigspolitiet til Slots- og Ejendomsstyrelsen.
Det bemærkes, at det i forbindelse med kommunalreformen pr. 1. januar 2007 er besluttet at overføre ekspeditionerne af pas og kørekort fra politiet til de nye kommuner. Endvidere er inddrivelsen af restancer til det offentlige – herunder gæld til politiet – for nylig i væsentligt omfang overført til SKAT.
Disse opgaveomlægninger vil medføre en reduktion af det administrativt uddannede personale i Rigspolitiet og i politikredsene.
Ved forslag til lov om registrering af motorkøretøjer (Digital motorregistrering mv.) (lovforslag nr. L 144), som er fremsat den 25. januar 2006, har regeringen foreslået en ændring af reglerne om motorregistrering og vægtafgiftsopkrævning, således at væsentlige arbejdsområder bliver overført til autoriserede operatører. Dette vil medføre, at opgaver i givet fald overføres fra politiet til private operatører og til skatteforvaltningen. I givet fald vil der blive gennemført en reduktion af personalet både i Rigspolitiet og i politikredsene. Efter lovforslag nr. L 144 forventes den omtalte ændring at blive gennemført pr. 1. januar 2008.
|
|
|
|
|
|
|
Rigspolitichefen
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Administration
|
|
Bygning |
|
Data |
|
Færdsel |
|
Personale |
|
Politi |
|
Udlændinge |
|
Politiskolen |
|
PET |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
AdministrationsafdeÂlingens hovedopgaver er overordnet økonomiÂstyring, økonomiforÂvaltning, forvaltning af materiale og kontorÂhold, drift af landsdækÂkende politisystemer, intern revision, analyse og udvikling af adminiÂstrationspolitiske forÂhold og sekretariat for Retspsykiatrisk klinik.
Årsværk: 287 Heraf:
|
|
Bygningsafdelingen varetager anlægsmæsÂsige opgaver for politi og anklagemyndighed og vedligeholdelse af politiets og anklageÂmyndighedens lokale-masse.
Årsværk: 64 Heraf: |
|
Dataafdelingen bestÃ¥r bl.a. af IT-sektion (84 ansatte), motorsektion mv. (66 ansatte), kriminalregister sektion (29 ansatte), parkeringsafgiftssekÂtion (9 ansatte), pas og kørekort (19 ansat te), legitimationsÂregister (3 ansatte), Motorkontor Rødovre (26 ansatte) og MotorÂkontor Nærum (9 anÂsatte)
Årsværk: 245 Heraf: |
|
Færdselsafdelingen varetager lands-dækkende operative opgaver inden for færdselsomrÃ¥det. BestÃ¥r af centralÂafdeling i København og 9 regionale afdeÂlinger. Til de 2 af de regionale afdelinger er tilknyttet patruljeÂhundeførere.
Årsværk: 311 Heraf: |
|
Personaleafdelingen varetager politiets centrale personaleÂadministration.
Årsværk: 74 Heraf:
|
|
Politiafdelingen vareÂtager en række operaÂtive opgaver: National EfterforskÂningsstøttecenter (NEC) (ca. 249 ansatÂte), Kriminalteknisk Afdeling og Rejse-hold (ca. 224 ansatte). Herudover et antal medarbejdere hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) og Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager (SIS), som i et vist omfang administreres af Rigspolitiet (ca. 79 ansatte). Rigspolitiet stiller sekretariatsbistand til rÃ¥dighed for Det KriminalprævenÂtive RÃ¥d (ca. 25 ansatte).
Årsværk: 613 Heraf:
|
|
UdlændingeafdelingÂen varetager bl.a. tilrettelæggelse og gennemførelse af udlændinges adgang til ophold i Danmark.
Årsværk: 197 Heraf: |
|
Politiskolen har ansvar for grund-, efter- og lederuddanÂnelse af politipersonaÂle samt efter- og lederuddannelse af det administrative og juridiske personale.
Årsværk: 161 Heraf: |
|
Politiets EfterretÂningstjeneste (PET) varetager sikkerÂhedsopgaver, overÂvÃ¥gningsmæssige og operative opgaver samt har en koorÂdinerende rolle i forhold til andre myndigheder.
Årsværk: 464 Heraf: |
|||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 47 89 141
|
jurister politiudd. kontorudd. civile
|
|
3 12 6 43 |
jurister politiudd. kontorudd. håndværkere |
|
6 32 171 36 |
jurister politiudd. kontorudd. civile
|
|
8 291 10 2 |
jurister politiudd. kontorudd. civile
|
|
2 34 33 5 |
jurister politiudd. kontorudd. civile |
|
10 498 63 42 |
jurister politiudd. kontorudd. civile |
|
7 146 40 4 |
jurister politiudd. kontorudd. civile |
|
2 135 12 12 |
jurister politiudd. kontorudd. civile |
|
13 323 81 47 |
jurister politiudd. kontorudd. civile |
||||||||||
55
142 65 18 7 |
besk. ved administration radio/motor udrustning retspsykriatisk revision |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Note: Årsværk er angivet pr. ultimo 2005