Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 115 af 23. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes tilsende udvalget et organisationsdiagram for Rigspolitiet henholdsvis før og efter reformen. Ministeren bedes tillige redegøre for konsekvenserne af reformen for Rigspolitiets organisation og angive forskellene på organisationsdiagrammerne henholdsvis før og efter reformen.”

 

Svar:

Der vedlægges et organisationsdiagram med angivelse af Rigspolitiets nuværende afdelinger samt deres ansvarsområder og personaletal ved udgangen af 2005.

Som anført i lovforslaget bemærkninger er der på nuværende tidspunkt ikke taget endelig stilling til den fremtidige interne organisering af Rigspolitiet. Der vil i givet fald skulle tages stilling hertil i forbindelse med gennemførelsen af den foreslåede politireform bl.a. i lyset af det nedenfor anførte om Rigspolitiets fremtidige opgaver og beføjelser.

Med lovforslaget indføres en sædvanlig ”direktoratsmodel” med et administrativt over-/ underordnelsesforhold mellem Justitsministeriet, rigspolitichefen og politidirektørerne. Det ligger i den foreslåede ordning, at Rigspolitiet vil være almindelig overordnet myndighed i forhold til politikredsene. Rigspolitiet skal således som udgangspunkt fungere som en overordnet styrelse for dansk politi, mens det daglige politiarbejde varetages i politikredsene.

Etablering af et almindeligt over-/underordnelsesforhold vil medføre, at Rigspolitiets arbejdsopgaver pÃ¥ nogle omrÃ¥der vil blive udvidet og pÃ¥ andre omrÃ¥der reduceret. Rigspolitiet vil sÃ¥ledes bl.a. som noget nyt blive klageinstans i forhold til politidirektørerne for sÃ¥ vidt angÃ¥r politifaglige spørgsmÃ¥l mv. Den ændrede klageordning er nærmere beskrevet i pkt. 3.2.1.4 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger samt i besvarelserne af Retsudvalgets spørgsmÃ¥l nr. 6 og 58 vedrørende lovforslaget.

Rigspolitichefens fremtidige beføjelser er i øvrigt nærmere beskrevet i pkt. 3.2.1.3 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger. Som det bl.a. fremgÃ¥r heraf, vil Udlændingeafdelingen, Politiets Efterretningstjeneste og Politiskolen fortsat blive administreret af Rigspolitiet.

På det politimæssige område (Politiafdelingen) vil der kunne være behov for, at Rigspolitiet fortsat varetager enkelte specialiserede opgaver og støttefunktioner. Det drejer sig navnlig om opgaver, der forudsætter helt særlige specialkompetencer eller specifik rutine og ekspertise, som det ikke vil være muligt at oparbejde og vedligeholde på det fornødne faglige niveau i alle politikredse. Det vil f.eks. dreje sig om særlige kriminaltekniske metoder, som varetages af Kriminalteknisk Afdeling, og særlige efterforskningsmæssige kompetencer f.eks. i forhold til visse former for organiseret kriminalitet og it-kriminalitet. Endvidere vil Rigspolitiet bl.a. fortsat stå for det internationale politisamarbejde, herunder samarbejdet med Europol, Interpol mv.

For så vidt angår det politimæssige område er det et hovedelement i den foreslåede politireform, at de nye politikredse vil få en sådan personalemæssig styrke, at de bliver i stand til at løse langt de fleste politimæssige opgaver i kredsene. Ved den endelige implementering af reformen vil der således som følge af den ændrede opgavevaretagelse blive overført personale fra Politiafdelingen til politikredsene.

Det er også hensigten, at den politimæssige kontrol på færdselsområdet fremover som udgangspunkt skal varetages af de nye store politikredse, mens Rigspolitiet fremover vil varetage en overordnet og tværgående koordinering af den færdselsmæssige indsats. En meget betydelig del af personalet i Rigspolitiets Færdselsafdeling vil således blive overført til de nye politikredse. Rigspolitiets Personale- og Administrationsafdelinger vil også blive berørt af reformen, og der vil skulle overføres et mindre personaletal fra disse afdelinger til de nye politikredse. Administrationen af politiets og anklagemyndighedens bygninger vil ved reformens ikrafttrædelse blive overført fra Rigspolitiet til Slots- og Ejendomsstyrelsen.

Det bemærkes, at det i forbindelse med kommunalreformen pr. 1. januar 2007 er besluttet at overføre ekspeditionerne af pas og kørekort fra politiet til de nye kommuner. Endvidere er inddrivelsen af restancer til det offentlige – herunder gæld til politiet – for nylig i væsentligt omfang overført til SKAT.

Disse opgaveomlægninger vil medføre en reduktion af det administrativt uddannede personale i Rigspolitiet og i politikredsene.

Ved forslag til lov om registrering af motorkøretøjer (Digital motorregistrering mv.) (lovforslag nr. L 144), som er fremsat den 25. januar 2006, har regeringen foreslÃ¥et en ændring af reglerne om motorregistrering og vægtafgiftsopkrævning, sÃ¥ledes at væsentlige arbejdsomrÃ¥der bliver overført til autoriserede operatører. Dette vil medføre, at opgaver i givet fald overføres fra politiet til private operatører og til skatteforvaltningen. I givet fald vil der blive gennemført en reduktion af personalet bÃ¥de i Rigspolitiet og i politikredsene. Efter lovforslag nr. L 144 forventes den omtalte ændring at blive gennemført pr. 1. januar 2008.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Rigspolitichefen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Administration

 

 

 

Bygning

 

 

Data

 

 

Færdsel

 

 

Personale

 

 

Politi

 

 

Udlændinge

 

 

Politiskolen

 

 

PET

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Administrationsafde­lingens hovedopgaver er overordnet økonomi­styring, økonomifor­valtning, forvaltning af materiale og kontor­hold, drift af landsdæk­kende politisystemer, intern revision, analyse og udvikling af admini­strationspolitiske for­hold og sekretariat for Retspsykiatrisk klinik.

 

Årsværk: 287

Heraf:

 

 

Bygningsafdelingen varetager anlægsmæs­sige opgaver for politi og anklagemyndighed og vedligeholdelse af politiets og anklage­myndighedens lokale-masse.

 

Årsværk: 64

Heraf:

 

Dataafdelingen består bl.a. af IT-sektion (84 ansatte), motorsektion mv. (66 ansatte), kriminalregister sektion (29 ansatte), parkeringsafgiftssek­tion (9 ansatte), pas og kørekort (19 ansat­ te), legitimations­register (3 ansatte), Motorkontor Rødovre (26 ansatte) og Motor­kontor Nærum (9 an­satte)

 

Årsværk: 245

Heraf:

 

Færdselsafdelingen varetager lands-dækkende operative opgaver inden for færdselsområdet.

Består af central­afdeling i København og 9 regionale afde­linger. Til de 2 af de regionale afdelinger er tilknyttet patrulje­hundeførere.

 

Årsværk: 311

Heraf:

 

Personaleafdelingen varetager politiets centrale personale­administration.

 

Årsværk: 74

Heraf:

 

 

 

Politiafdelingen vare­tager en række opera­tive opgaver:

National Efterforsk­ningsstøttecenter (NEC) (ca. 249 ansat­te), Kriminalteknisk Afdeling og Rejse-hold (ca. 224 ansatte).

Herudover et antal medarbejdere hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) og Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager (SIS), som i et vist omfang administreres af Rigspolitiet (ca. 79 ansatte). Rigspolitiet stiller sekretariatsbistand til rådighed for Det Kriminalpræven­tive Råd (ca. 25 ansatte).

 

Årsværk: 613

Heraf:

 

 

 

Udlændingeafdeling­en varetager bl.a. tilrettelæggelse og gennemførelse af udlændinges adgang til ophold i Danmark.

 

Årsværk: 197

Heraf:

 

Politiskolen har ansvar  for grund-, efter- og lederuddan­nelse af politipersona­le samt efter- og lederuddannelse af det administrative og juridiske personale.

 

Årsværk: 161

Heraf:

 

Politiets Efterret­ningstjeneste (PET) varetager sikker­hedsopgaver, over­vågningsmæssige og operative opgaver samt har en koor­dinerende rolle i forhold til andre myndigheder.

 

Årsværk: 464

Heraf:

 

 

 

 

10

47

89

141

 

jurister

politiudd.

kontorudd.

civile

 

 

3

12

6

43

jurister

politiudd.

kontorudd.

håndværkere

 

6

32

171

36

jurister

politiudd.

kontorudd.

civile

 

 

8

291

10

2

jurister

politiudd.

kontorudd.

civile

 

 

2

34

33

5

jurister

politiudd.

kontorudd.

civile

 

10

498

63

42

jurister

politiudd.

kontorudd.

civile

 

7

146

40

4

jurister politiudd.

kontorudd.

civile

 

2

135

12

12

jurister

politiudd.

kontorudd.

civile

 

13

323

81

47

jurister

politiudd.

kontorudd.

civile

55

 

142

65

18

7

besk. ved administration

radio/motor

udrustning

retspsykriatisk

revision

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Note: Årsværk er angivet pr. ultimo 2005