Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 108 af 23. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).

 

Spørgsmål:

 

          ”Hvem foretager offerrådgivning, og hvilken uddannelse og grundlag for at foretage rådgivningen har de betjente, der udfører offerrådgivningen?”

 

Svar:

 

Som det fremgår af besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 107 vedrørende lovforslaget, formidles kontakten mellem ofret og offerrådgivningen i vidt omfang af politiet, men selve offerrådgivningen er udelukkende baseret på indsatsen fra frivillige og ulønnede offerrådgivere (støttepersoner).

 

Det fremgår på side 2 i Offerrådgivningssekretariats statusrapport for 2004, der var vedlagt besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål 106 vedrørende lovforslaget, at antallet af rådgivere, der var tilknyttet ordningen i de enkelte år, fordeler sig således:

 

               1999:             300

               2000:             405

               2001:             418

               2002:             329

               2003:             358

               2004:             341

 

Det fremgår om rekrutteringen af rådgivere af kapitel 4 i rapporten ”Offerrådgivningerne i Danmark – en evalueringsrapport”, som blev sendt til Folketingets Retsudvalg den 26. marts 2004 (Alm. del – bilag 641), at offerrådgivningerne selv varetager denne opgave. Det sker typisk ved at indrykke annoncer i dagbladene, ved at allerede aktive støttepersoner spørger venner eller bekendte, om de er interesserede i at blive rådgivere, eller ved at personer selv henvender sig til rådgivningerne og anmoder om at blive taget i betragtning.

 

Offerrådgivningerne forsøger ofte at vælge ansøgere ud, der har relevant personlig eller faglig baggrund. Nogle offerrådgivninger kræver herudover, at støttepersonerne gennemfører kurser. Mange rådgivere har således fulgt Røde Kors’ kursus i psykisk førstehjælp eller et kursus i offerrådgivning.

 

Det fremgår på side 9 i Offerrådgivningssekretariatets statusrapport for 2004, at Landssammenslutningen af Offerrådgivninger i Danmark (OID) i 2004 har afholdt 2 grundkurser, et udvidet kursus og et telefonkursus i offerrådgivning.

 

Grundkurset har til formål at give offerrådgiverne en historisk indsigt i offerrådgivningen, at øge deres kendskab til politiets og advokaternes arbejde med ofre, at udvikle metoder og styrke bevidstheden om egen offerrådgivning og at give rådgiverne viden og kompetence i varetagelse af offerrådgivning i de lokale offerrådgivninger. 

 

Formålet med det udvidede kursus er at udvide den enkelte rådgivers repertoire som samtalepartner, at øge bevidstheden om samtalens tekniske virkemidler, at give deltagerne udvidet kendskab til advokaternes pligter og beføjelser over for ofre (samt advokatens rolle som bisidder) og endelig at give deltagerne kendskab til lov om social service og forvaltningsloven (især i relation til tavsheds- og underretningspligt).

 

Formålet med telefonkurserne er at give deltagerne kendskab til kommunikationsteori, at træne deltagernes spørgeteknik, at træne værktøjer til styring af samtalen samt decideret samtaletræning og rollespil.

 

Af ”Handleplan og kvalitetsmål for offerrådgivningerne 2005-2007”, som blev vedtaget af OID i 2005, fremgår det om rådgivernes uddannelse, at alle rådgivere uanset baggrund snarest muligt efter deres tiltrædelse skal gennemgå grundkurset og det udvidede kursus, og at grundkurset bør være gennemført, før rådgiveren betjener ofre på egen hånd. Det fremgår også, at alle rådgivere løbende bør holde sig opdateret ved at deltage i relevante temamøder og kurser, som de lokale rådgivninger regionalt samarbejder om at arrangere.