Besvarelse af spørgsmål nr. 108 af 23. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).
Spørgsmål:
         â€Hvem foretager offerrÃ¥dgivning, og hvilken uddannelse og grundlag for at foretage rÃ¥dgivningen har de betjente, der udfører offerrÃ¥dgivningen?â€
Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 107 vedrørende lovforslaget, formidles kontakten mellem ofret og offerrådgivningen i vidt omfang af politiet, men selve offerrådgivningen er udelukkende baseret på indsatsen fra frivillige og ulønnede offerrådgivere (støttepersoner).
Det fremgår på side 2 i Offerrådgivningssekretariats statusrapport for 2004, der var vedlagt besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål 106 vedrørende lovforslaget, at antallet af rådgivere, der var tilknyttet ordningen i de enkelte år, fordeler sig således:
              1999:            300
              2000:            405
              2001:            418
              2002:            329
              2003:            358
              2004:            341
Det fremgÃ¥r om rekrutteringen af rÃ¥dgivere af kapitel 4 i rapporten â€OfferrÃ¥dgivningerne i Danmark – en evalueringsrapportâ€, som blev sendt til Folketingets Retsudvalg den 26. marts 2004 (Alm. del – bilag 641), at offerrÃ¥dgivningerne selv varetager denne opgave. Det sker typisk ved at indrykke annoncer i dagbladene, ved at allerede aktive støttepersoner spørger venner eller bekendte, om de er interesserede i at blive rÃ¥dgivere, eller ved at personer selv henvender sig til rÃ¥dgivningerne og anmoder om at blive taget i betragtning.
Offerrådgivningerne forsøger ofte at vælge ansøgere ud, der har relevant personlig eller faglig baggrund. Nogle offerrådgivninger kræver herudover, at støttepersonerne gennemfører kurser. Mange rådgivere har således fulgt Røde Kors’ kursus i psykisk førstehjælp eller et kursus i offerrådgivning.
Det fremgår på side 9 i Offerrådgivningssekretariatets statusrapport for 2004, at Landssammenslutningen af Offerrådgivninger i Danmark (OID) i 2004 har afholdt 2 grundkurser, et udvidet kursus og et telefonkursus i offerrådgivning.
Grundkurset har til formÃ¥l at give offerrÃ¥dgiverne en historisk indsigt i offerrÃ¥dgivningen, at øge deres kendskab til politiets og advokaternes arbejde med ofre, at udvikle metoder og styrke bevidstheden om egen offerrÃ¥dgivning og at give rÃ¥dgiverne viden og kompetence i varetagelse af offerrÃ¥dgivning i de lokale offerrÃ¥dgivninger.Â
Formålet med det udvidede kursus er at udvide den enkelte rådgivers repertoire som samtalepartner, at øge bevidstheden om samtalens tekniske virkemidler, at give deltagerne udvidet kendskab til advokaternes pligter og beføjelser over for ofre (samt advokatens rolle som bisidder) og endelig at give deltagerne kendskab til lov om social service og forvaltningsloven (især i relation til tavsheds- og underretningspligt).
Formålet med telefonkurserne er at give deltagerne kendskab til kommunikationsteori, at træne deltagernes spørgeteknik, at træne værktøjer til styring af samtalen samt decideret samtaletræning og rollespil.
Af â€Handleplan og kvalitetsmÃ¥l for offerrÃ¥dgivningerne 2005-2007â€, som blev vedtaget af OID i 2005, fremgÃ¥r det om rÃ¥dgivernes uddannelse, at alle rÃ¥dgivere uanset baggrund snarest muligt efter deres tiltrædelse skal gennemgÃ¥ grundkurset og det udvidede kursus, og at grundkurset bør være gennemført, før rÃ¥dgiveren betjener ofre pÃ¥ egen hÃ¥nd. Det fremgÃ¥r ogsÃ¥, at alle rÃ¥dgivere løbende bør holde sig opdateret ved at deltage i relevante temamøder og kurser, som de lokale rÃ¥dgivninger regionalt samarbejder om at arrangere.