Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             21. april 2006

J nr.             400-6

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål (L 164), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 9:

 

"Vil ministeren overveje at gennemføre en asymmetrisk løsning, jf. det supplerende høringssvar fra Roskilde Kommune (L 164 – bilag 5), eventuelt så den ekstra udgift dækkes ved ikke at forhøje støjskærmene fra 3 til 4 meter på hele strækningen og det samlede forslag derfor ikke fordyres?"

Svar:

 

I høringsnotatet af 7. marts 2006 har jeg anført mine bemærkninger til høringsvarene fra HUR og fra de berørte amter og kommuner. I notatet er der bl.a. redegjort for fordele og ulemper ved den asymmetriske løsning i forhold til en symmetrisk udbygning af motorvejen.

I det supplerende høringsnotatet af 13. marts 2006 har jeg anført mine bemærkninger til Roskilde Kommunes supplerende høringssvar.

Hvis den asymmetriske løsning suppleres med 4 m høje støjskærme, medfører det yderligere udgifter på ca. 35 mio. kr. i forhold til de oprindelige udgifter for den asymmetriske løsning. Med nye ca. 4 m høje støjskærme er de samlede anlægsudgifter til den asymmetriske løsning ca. 15 mio. kr. højere end for den symmetriske løsning.

Jeg har forelagt spørgsmålet om eventuelt ikke at forhøje støjskærmene på hele strækningen for Vejdirektoratet, der har udarbejdet nedenstående redegørelse:

”I VVM-redegørelsen er som tilvalgsmulighed til Alternativ A (en asymmetrisk udbygning) beskrevet en løsning med udskiftning og supplering af de nuværende ca. 3 m høje støjskærme langs nordsiden af motorvejen med nye 4 m høje støjskærme mellem Vindingevej og Ringstedvej.

Samlede anlægsudgifter: 34 mio. kr. (2004-priser).

En reduktion af anlægsudgifterne med ca. 15 mio. kr. - svarende til prisdifferencen mellem den asymmetriske suppleret med nye 4 m høje støjskærme og den symmetriske løsning - vil medføre, at omfanget af nye støjskærme vil skulle reduceres med ca. 45 %.

I givet fald ville en reduktion af støjskærmene mest hensigtsmæssigt kunne ske ved at undlade at udskifte støjskærmene vest for Køgevej på strækningen mellem Maglegårdsvej og Ringstedvej, herunder ud for Bakkesvinget. Derudover vil det betyde at undlade udskiftning af støjskærmene på en ca. 300 m lang strækning mellem Vindingevej og Køgevej ud for Havekolonien Granly. Konsekvenserne heraf vil være en lidt større støjbelastning i området omkring Bakkesvinget, Bakkedraget og Havelodden samt i Havekolonien Granly.”

Ud fra en samlet vurdering er det i lovforslaget valgt at følge Vejdirektoratets indstilling af 20. oktober 2005, hvori der peges på hovedforslaget (en symmetrisk udbygning) som den bedste løsning.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen