|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. maj 2006 J nr.            400-7  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. maj stillet mig følgende spørgsmål 29 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Hvad vil en alternativ investering i kollektiv trafik f.eks. ved hyppigere afgange på S-togsnettet (som ligger parallelt med Frederikssundsmotorvejen) og tværgående busruter koste på CO2 regnskabet? "
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.
â€I forbindelse med VVM-undersøgelsen af en ny højklasset vej i Frederikssundfingeren undersøgte Vejdirektoratet, hvilke konsekvenser det ville have at styrke S-banen i Frederikssundfingeren og indsætte en række tværgÃ¥ende S-busser og andre regionale busser.
Undersøgelsen viste bl.a., at dette i forhold til en basissituation, hvor 1. etape af Frederikssundmotorvejen ikke blev etableret og der ikke skete en styrkelse af S-banen og S-busserne i Frederikssundfingeren ville medføre en stigning i CO2 udslippet svarende til 0,01 % af udslippet pÃ¥ det samlede vejnet i hovedstandsomrÃ¥det svarende til en stigning pÃ¥ ca. 150 tons pr. Ã¥r. Heri er ikke medregnet CO2 udslip fra S-togs driften.â€
Flemming Hansen