|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. maj 2006 J nr.            400-7  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål 28 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Hvad vil udvidelsen af Frederikssundsmotorvejen betyde for CO2 regnskabet og hvad koster det med priserne på markedet for CO2 kvoter?"
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har udarbejdet nedenstående redegørelse, hvortil jeg kan henholde mig.
â€PÃ¥ baggrund af de effektberegninger, der er foretaget for 1. etape af Frederikssundmotorvejen er det anslÃ¥et, at der vil være en stigning i udslippet i CO2 fra vejnettet i hovedstadsomrÃ¥det pÃ¥ ca. 0,15 % svarende til ca. 3800 tons pr. Ã¥r.
At CO2 udslippet som følge af etableringen af 1. etape af Frederikssundmotorvejen ikke er større end ca. 0, 15 % skyldes, at den forbedrede infrastruktur vil medføre en mere benzinøkonomisk kørsel på grund af den mindre trængsel, som motorvejen medfører.
Med den af Miljøstyrelsen oplyste pris pr. ton CO2 pÃ¥ 14,2 euro svarer stigningen i udslippet pÃ¥ ca. 3800 tons pr. Ã¥r til ca. 400.000 kr. pr. Ã¥râ€.
Flemming Hansen