|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. maj 2006 J nr.            400-7  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål 24 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" I forlængelse af svaret på spørgsmål 18 ønskes en vurdering af, hvor mange boliger, der kan bygges i Københavnsområdet, ved at spare udbygningen af Frederikssundmotorvejen, således at transportbehovet kan nedbringes, og i hvilket omfang det svarer til prognoserne for væksten i arbejdspladser."
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.
â€Anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen er anslÃ¥et til at koste 895 mio. kr. (2006 priser). Omkostningerne til at bygge en bolig vil afhænge meget af, i hvilket omrÃ¥de i København boligen bygges, hvilken type bolig der er tale om m.v. Hvis man antager en pris pÃ¥ ca. 2 mio. kr. pr. bolig i omrÃ¥det, ville det teoretisk svare til ca. 450 boliger. Antages en pris pÃ¥ 3 mio. kr. ville det svare til ca. 300 boliger, og antages en pris pÃ¥ 4 mio. kr. ville det svare til ca. 225 boliger.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at en forøgelse af boliger i København i den størrelsesorden ikke vil ændre på behovet for at få etableret 1. etape af Frederikssundmotorvejen.
Der er ikke foretaget beregninger af, hvad et forøget antal boliger i København vil betyde for prognoserne for væksten i arbejdspladser.â€
Flemming Hansen